Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigg problem: Supernova!!!

• Rigg problem: Supernova!!!

Publicerad av hzon på 4 maj, 2006 vid 19:40

Tjena!

Jag provriggade mitt supernova 7.0 i dag och jag får det inte att stämma. Det känns som att masten inte är optimal för seglet. När jag drar mer ned hal så känns det som att det släpper ända ned till 4-5 lattan och när jag släpper lite så tar lattorna i längst ned.

Behöver jag en annan mast till detta segel? Eller är det bara lite justeringar som jag inte lyckats med?

Jag har en äldre Mistral 460 mast, vet ej kolhalt. Är det en annan böjkurva än Neilpryde? i så fall vad finns det för 460 master som passar detta segel?

Här är lite bilder på seglet som kanske kan hjälpa er som vet mer än mig?

Tacksam för alla tips jag kan få!

/Andreas

Oregistrerad svarade 18 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • Oregistrerad

Gäst
    4 maj, 2006 vid 19:49

Hej. jag har ett likadant segel. Som du riggat det på bilden så ska du dra mer nedhal och släppa lite på uthalet skulle jag säga.

Vad gäller mast så kör jag en en Northsails viper75 till mitt och det funkar kanon..

• Knatte

Gäst
    4 maj, 2006 vid 20:21
    Hzon wrote:
    Tjena!

Jag provriggade mitt supernova 7.0 i dag och jag får det inte att stämma. Det känns som att masten inte är optimal för seglet. När jag drar mer ned hal så känns det som att det släpper ända ned till 4-5 lattan och när jag släpper lite så tar lattorna i längst ned.

Behöver jag en annan mast till detta segel? Eller är det bara lite justeringar som jag inte lyckats med?

Jag har en äldre Mistral 460 mast, vet ej kolhalt. Är det en annan böjkurva än Neilpryde? i så fall vad finns det för 460 master som passar detta segel?

Här är lite bilder på seglet som kanske kan hjälpa er som vet mer än mig?

Tacksam för alla tips jag kan få!

/Andreas

Kan du tyda IMCS talet på masten ? (Etiketten)
    Skall du rigga seglet med 460 mast enligt spec.? Årtal på seglet?
    Men risken är att en gammal mast, inte passar optimalt till seglet. På segelpåsen eller tryckt i seglet, står det vilken mast och böjkurva IMCS som skall användas.

• jomensaatt

Medlem
    4 maj, 2006 vid 21:08

SUpernova ska inte vara så känslig för mast, men å andra sidan är det en väldigt gammal mast.

Men som det ser ut så dra lite mer i nedhal som redan sagts. Lätta också på lattspänningen på andra lattan nedifrån, den har blivit S-formad ser det ut som.

Att nedersta lattan ligger emot masten är inte så ovanligt, det är många segelmärken som har sådan lattrotation.

• canoya

Medlem
    5 maj, 2006 vid 06:25

Jag tycker snarare att det ser ut som du har för mycket nedhal, Jga tycker det ser ut som att alla lattor utom den nedersta börjar hänga ner i bakkant på seglet. Även s-formen på andra lattan nerifrån kan tyda på för mycket nedhal. Att de två-tre nedersta lattorna går mot masten är väl helt OK på en “tjock” mast, de två nedersta kan till och med ligga fram mot nästan halva masten och det funkar bra. Tycker man att lattorna ligger för långt fram så får man dra lite mer i uthalet i stället. Prova och se om det blir bättre, fota gärna och bifoga så får vi se hur seglet ändras.

/Håkan

• hzon

Medlem
    5 maj, 2006 vid 08:03

Tack för alla tips!

Det känns som att jag hade rätt så mycket nedhal. Lattorna ska ju släppa ned till 3:e lattan om jag inte minns fel. Om jag skulle dra ned mer så skulle hela seglet fladdra. Det känns som att masten inte är så optimal. Jag kan inte se IMCS talet, men den känns lite för mjuk och svampig.

Jag ska prova att dra lite mindre i nedhal och sedan fota det, men jag tror att det nedre lattorna tar i rätt så rejält då. Roterar lattorna verkligen om det tar i så att det ligger på mitten av masten? Det känns ju inte optimalt!

Jag tror själv att jag behöver en annan mast, men jag ska försöka få till det.

Är det fler som har erfarenhet av detta segel? Det ska ju inte vara så svår riggat!

Måsste få det fixat till helgen!!!

/Andreas

• dr-masse

Medlem
    5 maj, 2006 vid 08:14

Jag misstänker, tyvärr, starkt att masten är för gammal. Tycker mig känna igen de där masterna med “randig” lay-up, och de har nog uppemot en tio år på nacken (jag tror faktiskt att den är från slutet av 80- början av 90-talet). Har själv haft liknande ART-master.

Jag tror att den är för mjuk i toppen och för styv i botten. Det som framförallt skapar min misstanke har jag ringat in, inte bara nedersta utan även näst nedersta lattan (fyran och femman) är s-formade. Visst, du har dragit en del i nedhalet men inte tokigt mycket.

Om du skall segla med denna mast, innan du köper en ny, testa lite mindre nedhal och kanske lite mer uthal. Lite tokigt, men nog ett av få sätt att få seglet att stå hyggligt och rotera någorlunda bra.

Och jo, Solo skall vara väldigt lättriggade. Men med fel mast så blir det – fel. Om du skall köpa en ny mast, försök att köpa en Pryde då. NP är, trotsallt, ganska mastspecifika segel även om ett Solo borde funka bra med de flesta moderna CC master.

Lycka till!

• the_novice

Medlem
    5 maj, 2006 vid 08:41

Väldigt vad folk är negativa, jag tycker inte det ser så tokigt ut…?

Supernova skall väl vara ett snabbt plattvatten segel och bör därför vara platt i toppen och tvista en hel del. Skulle vilja se en bild där mastfoten hålls mot marken för att kunna bedömma hur mycket det tvistar. Att lattorna ligger emot masten lite vid bomnivå när det inte är ngn vind i seglet är ju inget konstigt i sig utan detta ger en buk när vinden fyller seglet.

Tycker helt klart att du skall testa att segla först innan du lägger pengar på en annan mast, det är väldigt svårt om inte omöjligt att bedömma hur en mast funkar när man bara ser det riggat och ligger platt på marken…

• dr-masse

Medlem
    5 maj, 2006 vid 09:28

Håller med, klart att det skall testas på vattnet först!

Och jo, det är svårbedömt… men jag tycker inte att det är lovande när latta 4 har en lätt s-kurva, jag tror inte den är särskilt hårt spänd heller. Det ser helt enkelt inte ut såsom pryde-segel brukar göra.

Jag är ganska (öh, rejält) säker på att den där masten är såpass gammal att böjkurvan inte är den rätta. Det är ju synd att ha ett bra segel på dålig mast, vindregister och balans kommer att vara märkbart sämre.

Fast det är klart att det går att köra med seglet som det är riggat på bilden, allt funkar. Men nyckeln till nöjsammare, och enklare, segling ligger med stor sannolikhet i en ny mast. Och det behöver inte vara någon värsting, en bättre beggad 460 mast med inte alltför många år på nacken kommer att funka asbra till ett Solo-segel.

En annan grej som jag glömde skriva – testa att låna en modernare 460-mast och provrigga! Borde inte vara så svårt, nästan alla har ju en 460-mast i sitt kit. Jämför skillnaden, är den tillräcklig så lär det vara värt att handla ny mast.

Suuuurfa På!

• niclase

Medlem
    5 maj, 2006 vid 09:36

Rätta mig om jag har fel men är det inte betydligt lättare att se huruvida det är riggat rätt eller inte om överdelen av riggen hänger i luften till skillnad från korten där mastfoten gör det?

• hzon

Medlem
    5 maj, 2006 vid 12:50

Här har du några bilder där masten är i mot marken och seglet är fritt!

Jag tror att jag ska sattsa på en nyare och styvare mast med högre kolhalt.
    Funkar Fibersp 3000 till dessa segel? eller måsste jag köpa en x5 mast eller liknande?

Vad tror ni?

/Andreas

• niclase

Medlem
    5 maj, 2006 vid 13:07

Det räcker gott med en X3 mast till Supernova. Tycker nog som Canoya att det ser ut som ngt för MKT nedhal..

• canoya

Medlem
    5 maj, 2006 vid 13:12

EFter att ha sett de nya bilderna tror jag ännu mer på att minska nedhalet lite, testa med att släppa 1-2 cm (avstånd mellan blocket i seglet och blocket i mastfoten) så tror jag att det kommer att funka helt OK. Om du tycker att det ser ut som att lattorna ligger för mycket mot masten så prova att trycka över seglet till andra sidan genom att trycka mitt för hängselelinorna och se om det är svårt att få lattorna att flippa över. Om det är trögt så prova att dra lite mer uthal tills det går lätt.

Om du orkar så vore det kul med några bilder efter justeringen.

/Håkan

• Oregistrerad

Gäst
    5 maj, 2006 vid 13:32

Hej jag igen som hade ett likadant segel. jag står fortfarande fast vid att det är för lite nedhal som du dragit. seglet ska vara löst till 4:e lattan på super. drar du för mycket så fladdrar det rätt rejält ganska snabbt på detta segel, det är definitivt för lite som du har nu.

för mer hjälp kollla
    http://www.neilpryde.com/en/2006/download/manuals.php#

Generic Rigging & Tuning Guide 2003 (PDF, 2.2Mb)

• the_novice

Medlem
    5 maj, 2006 vid 13:46

Jag tycker det ser rätt okej ut som utgångsläge för trimmet…

Resten av trimmet görs när man har seglat en sväng. Det seglet är väl tänkt att vara ett slags “nocam free-race” och då skall det tvista för bättre stabilitet och toppfart. Så länge tvistningen är jämn och störst vid toppen så är det i regel inte för mycket nedhal. Vid för mycket nedhal så brukar lattorna längre ned på seglet tvista mer än vad det gör vid toppen.

• fredrik-ygge

Medlem
    5 maj, 2006 vid 14:30

Kunde inte låta bli att kolla manualen som refererades ovan:

“When correctly rigged on the beach, the Neil Pryde RAF Supernova
    sails will show little looseness in the upper leech. Modern sails require
    firm (although properly twisted) foil forms and positive outhaul tension.
    It is a mistake to try to tune today’s sails with extremely loose leeches
    from extreme downhaul, and negative outhaul.
    First set the mast base to the setting printed at the sail tack. Then
    follow the steps below to correctly fine tune your sail. Use a tape
    measure to check and record your favorite trim settings.
    Downhaul: until the tack pulley is within the prescribed setting and
    the leech should just begin to appear loose in the area of the top
    batten. Do not over downhaul.”

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigg problem: Supernova!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.