Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › rigga kite och bom
-
rigga kite och bom
Publicerad av virken på 9 juni, 2004 vid 11:52finns det några bra instruktioner någon stans så man vet att man får rätt lina på rätt plats??
imported_lars svarade 17 år, 5 månader sedan 13 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
mittlinorna : Fram(mot leadingedge)
ytterlinorna(styrlinor) : Bak
och INTE korsade -
Hej !
Det finns bara ett sätt som du kan rigga och vara HELT säker
på att det är riktigt. Draken upvind och linor bom i lä.1) lägg ut linorna från draken i lä (bakåt), dvs draken i lovart och linor och bom i lä.
2) bommen skall ligga upp och ned, dvs står du vid bommen och
tittar på draken skall höger sida av bommen ligga åt vänster.
3) Gå mot draken och håll mittenlinorna mellan benen och styrlinorna på utsidan av benen.
4) När du är vid draken koppla mittenlinorna till de främre fästena, koppla sedan styrlinorna utifrån-över mittenlinorna
till de bakre fästena.
5) gå tillbaka och tag bommen och sträck ut linorna, nu kan
du se om de är korrekt kopplade.Kolla alltid på samma sätt innan du sticker ut.
Med vänliga hälsningar
Michel Lundell
IKO instruktör, Kiteboarding Varberg
http://www.kitesurfa.nu, http://www.swell.se -
Enklast är ju ändå att du laddar ner manualer till kites och läser dom.
-
Allra enklast är att köpa kitemagazin, surfa på Steffo å sedan skita i att köpa några grejor. Man fattar ändå känslan av det hela liksom…
-
Svar till:
Allra enklast är att köpa kitemagazin, surfa på Steffo å sedan skita i att köpa några grejor. Man fattar ändå känslan av det hela liksom…
[/ QUOTE ]
word! -
Svar till:
Hej !
Det finns bara ett sätt som du kan rigga och vara HELT säker
på att det är riktigt. Draken upvind och linor bom i lä.1) lägg ut linorna från draken i lä (bakåt), dvs draken i lovart och linor och bom i lä.
2) bommen skall ligga upp och ned, dvs står du vid bommen och
tittar på draken skall höger sida av bommen ligga åt vänster.
3) Gå mot draken och håll mittenlinorna mellan benen och styrlinorna på utsidan av benen.
4) När du är vid draken koppla mittenlinorna till de främre fästena, koppla sedan styrlinorna utifrån-över mittenlinorna
till de bakre fästena.
5) gå tillbaka och tag bommen och sträck ut linorna, nu kan
du se om de är korrekt kopplade.Kolla alltid på samma sätt innan du sticker ut.
Precis såhär ska det gå till (IKO konceptet) vad som kan tilläggas är att när allt är riggat och klart tar jag tag i styrlinorna (bakkant på draken) och följer dom hela vägen till bommen och om framlinorna (LE på draken) ligger kvar orörda på marken hela tiden så är det rätt… sen tar jag med bommen tillbaka och lägger vid draken, dels för att veta villken bom som tillhör villken drake och dels för att undvika trassel…
En anna bra sak är att få färgerna på ändarna och passa ihop då brukar det va rätt? SS har ett system där det inte går och sätta linorna fel bara snurra dom och det är juuh inte fel det heller ; )
I grund och botten så gör lika dant varje gång så blir det rutin och oxå mindre chans till fel…
Men riggandet är den lätta biten, sen kommer launch landning och kontrollering av draken + vattenstart mm så du kanske skulle gå en kurs iaf? det spar både tid digsjälv och din utrustning ; )
//Pan
//Pan
-
Var lite nyfiken på min nyinköpta drake som jag fick igår så jag packade upp den för att se hur långt jag kunde klara mig på egen hand. Ska nämligen gå på kurs till helgen. Allt gick ju fint ända tills jag skulle fästa draken med linorna. Där har jag nämligen två öglor mot varandra, på vilket sätt fäster man ihop dem?
//Malin
-
Du har kanske isåfall en North eller SS kite, de är iaf de modellerna ja vet att man inte kan sätta fel, bara snurra dom som sagt. På kiten sitter öglor på styrlinorna och knut på power linorna och tvärtom på bomen. så de kan inte bli fel. Och bara så du vet så ska du göra en ögla av öglan och fästa runt knuten, men de är ju självklart…
-
hej! är det någon som vaet var man kan gå en nybörjar kite surf kurs nära örebro, jag sysslar nu med vind surfing!
-
Roland;149652 wrote:ta en kurs
hej! vet du var ja kan ta en kurs för nybörjare i kiteing nära örebro!?:confused2:
-
@sebbe019 391564 wrote:
hej! är det någon som vaet var man kan gå en nybörjar kite surf kurs nära örebro, jag sysslar nu med vind surfing!
hehe, ingen ny tråd du letade upp iaf 😉
Vi kör kurser i Östergötland, skickar pm med lite mer info..
Logga in för att svara.