Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Rigga North Sails Superstar 5,7 och 5,0 på RDM
-
Rigga North Sails Superstar 5,7 och 5,0 på RDM
Publicerad av ola_n på 20 juni, 2006 vid 13:13Tja undrar om någon har nån erfarenhet av att rigga North Sails Superstar 5,0 och 5,7 på 400 RDM mast med 26/19?
jag väger 75kg
bjarke svarade 18 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Tja!
Superstar seglet är inte gjort för RDM master, så det kommer inte funka som det ska. -
å andra sidan så är alla north master dropshape. Så dom är ju lite smalare än en vanlig standard…
/Jonas
-
Jag kan väl flika in av egen erfarenhet att dropshapemasten till nämnda segel på intet sätt var det som funkade bäst till seglen. Jag tycker masten Viper 75 -05 var ett helt död som mast, inget att stå efter. Bättre funkade just RDM (för egen del körde jag simmer 430 till båda) bättre respons skönare känsla.
Så visst funkar RDM – klar rekommendation till seglen…
/Fredrik
-
Du ska nog satsa på ngn av North’s egna master, känns dumt att inte få ut det bästa av dessa godbitar som superstar -05!
Har anv dropshapemaster till alla mina Northsegel och tycker att det fungerade utmärkt till superstar -05 och att mina segel absolut inte kändes ”döda” !
Har fortfarande dropshapemaster till mina -06 Ice/Duke segel och är mkt nöjd 😉
-
Oregistrerad
Gäst21 juni, 2006 vid 20:48Smaken är naturligtvis som baken…men frågan gällde om det går att rigga på skinny vilket jag kan bekräfta att det går alldeles utmärkt. Noterar vidare att sagda mast inte säljs under namnet viper 75 i år, sannolikt inte för att densamma varit någon säljsuccé, att den är matchad mot den egna segellinjen innebär tvärt emot vad nasarna säger mer sällan att inget annat funkar….så vad jag menar är att jag blev mkt positivt överraskad av riggen först efter mastbytet.
//Fredrik
-
Konstigt att du inte fick till det, Viper 75 är nog den Northmast som sålts mest, har i år bytt namn till Gold series…har inte använt dessa master själv utan håller mig till 100% kol!
Teamseglarna anv fortfarande dropshapemasterna utan att klaga 😉
-
voodoo wrote:Viper 75 är nog den Northmast som sålts mest, har i år bytt namn till Gold series…har inte använt dessa master själv utan håller mig till 100% kol!
Sluter mig til här, har 400, 430 och 490 V75 och gillar dom riktigt mycket på North segel; tåler en del mer änn 100% och är lätta och snabba ifht alla andra mastar jag har hatt (forutom 520/550 där det enbart är 100% superlätta race som gällar for mig). Har kört Superstar, XXX, Instict och Matchrace på dom forutom en del annat som Yes, Gun och Gaastra.
Logga in för att svara.