Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigga vågsegel, NR 2001 på RDM

• Rigga vågsegel, NR 2001 på RDM

Publicerad av Knatte på 8 april, 2005 vid 06:56

Undrar om någon har erfarenheter av att rigga lite äldre vågsegel, Neil Pryde NR storlek 4.0 och 4.5 kvm på RDM master. Masten är Naish Firestick 100 4.0 meter.
    Finns det några nackdelar med att använda RDM på äldre segel?
    Eller kan jag med gott samvete sälja min nuvarande Fiberspar reflex vawe 4.00 och bara utnyttja Firesticken?
    Firesticken är inköpt till ett slalomsegel, men kan jag använda denna mast med framgång till mina vågsegel, så är det ju bra grin.gif wink.gif

Nästa fråga: Jag har ställt en liknande fråga innan, men än ändå:
    Hur riggar ni era NR-segel? Har ni mycket nedhal och löst akterlik mm.
    Jag tycker seglet är väldigt känsligt för skotningsvinkeln mm. Det beter sig digitalt. Värsting drag eller helt off blush.gif

Knatte svarade 19 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • endy

Medlem
    8 april, 2005 vid 07:15

Svårt att säga genrellt hur RDM fungerar på äldre segel, jag skulle tro det fungerar bra.
    När du har båda kan du ju provrigga och få en uppfattning om det kommer funka med RDM masten.
    Jag har provat med min kompis segel att rigga mina Challenger 100% RDM på NP search 02 vilket fungerat bra, detta är ju dock inte heller samma ssegel eller samma mast du sitter med.
    Men eftersom du har?! båda masterna i dagsläget anser jag du ska prova både på land och vatten, alternativt är ju att inköpa nya Naish segel wink.gif

Ang seglet är ju NR mer ett sådant segel som ger on/off känsla då det är sytt för mycket power, generellt kan du ha lite mer nedhal med RDM och för detta seglet specifikt.

Lycka till!

• tdk

Medlem
    8 april, 2005 vid 07:16

Har du äntligen insett att det inte är tufft att segla fort rakt fram knatteman?? Klitmöller nästa?? grin.gif
    Har inte seglat med något NR, men är inte det generellt så med vågsegel att det är “av å på” drag för att underlätta vid vågridning?!? Så har jag fattat det iaf..

• surfen

Medlem
    8 april, 2005 vid 07:27

För mig låter det som om du har för mycket uthal?
    Brukade rigga mitt 4,7m² med en inte allt för överdrivet lös topp, fladdret 2/3 in mot masten mellan latta 1 och 2, titta även att akterliket är i en någelunda rak linje från bom till andra lattan, är inte bra om det börjar falla av direkt. Men det som du har problem med är nog uthalet! Är nerhalet rätt riggat så ta i öljeten för uthalet med två fingrar (tummen/pekfingret)dra uthalet tills du inte orkar mer där har du seglets neutrala possision, med det utgångsläget kan du nu dra uthalet mellan 1-4cm beroende på vind. Spänner man uthalet för mycket så blir seglet DIGITALT(av/på). Själv så väger jag runt 80kg och har sällan mer uthal än 2cm från neutral och med ett ruskigt bra drag. För ett bra drag är det i dom seglen, det är ju designat åt Dunkan och han behöver ju drag till sina kilon.
    Lite kryptiskt men du fattar nog vad jag menar med riggningen. Annars skicka ett PM.

• Knatte

Gäst
    8 april, 2005 vid 07:37

Tvärtom blush.gif
    RDM masten, köpte jag just för att kunna segla extra fort rakt fram..
    Men om det kan återskapa min gamla vågseglingskänsla också, så är det ju en bonus..

Har ju knappt tittat/seglat några vågor sedan jag flyttade till GBG laugh.gif

• tdk

Medlem
    8 april, 2005 vid 07:41

Hehe.. Okej då. Men kom å tänka på det med RDM på gamla segel.. Skrev en tråd för typ ett årsedan om just detta. Men fick ganska olika svar crazy.gif Men om inte seglet var sytt förr RDM skulle det visst inte funka så bra.. Men kanske tråden går att hitta om man söker..

• Knatte

Gäst
    8 april, 2005 vid 08:16

Hittade din gamla tråd:
    http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=244824&page=&view=&sb=5&o=&fpart=1&vc=1

Där var väl de flesta positiva till att använda RDM-master till äldre segel. Men jag får väl provrigga och se och ta alla råd enligt inlägg ovan i beaktande smile.gif
    Tackar för alla tips hitills!

• jesper_b

Medlem
    8 april, 2005 vid 09:35

Knatte,
    NP seglen har riggats på Powerexmaster med framgång under många år (Naish RDM är samma som Powerex, dessutom anses 400cm vara den bästa längden av Powerex RDM-master). Du behöver till att börja med sätta förlängaren på ett par, tre cm mer förlängning än vad du har på din gamla Fiberspar. Detta då du både ska dra mer i nedhal (dvs seglet ska tvista ännu lite mer på land än på din fiberspar) och för att RDM-masten är tunnare och därmed kan böja ut mer i maststrumpan (och då blir kortare).

Sedan riggar du som vanligt med en viktig skillnad. Utan tryck i seglet ska toppen tvista ut mer än vanligt. Väl under belastning (tryck i seglet) kommer din RDM kommer böja sig lite längre ner än din Fiberspar, och därför kommer den ökade topptvisten försvinna när du väl seglar. Riggar du som vanligt kommer du uppleva att seglet tvista för lite, buken vandrar och seglet blir tungt att hålla i byarna.

NR, vågsegel, av-på: Hm. Vågsegel känns mycket olika, vissa är mjuka andra är styva, vissa är mer av-på, andra mer neutrala, och andra mer “grävande” (kom inte bättre uttryck för segel med mycket drag men ändå inte stela). NR är känt som ett mycket styvt segel med mycket inbyggt drag som är svårt att “stänga av”. Fördelen är att det blir mycket drag och stabilt i mycket vind. Nackdelen att det kräver en hel del styrka från seglaren och att det lätt blir vingligt/av-på. Generellt kan du få bort en del vinglighet/av-på genom att dra mer i nedhalet och knaske lite mindre i uthalet. Då blir akterliket lite mindre spänt och därmed seglet lite mindre vingligt/av-på. Dessutom borde seglet kännas lite mjukare med din nya mast – givet att du riggar rätt. Lycka till med din nya toppenmast!

Jesper B

• endy

Medlem
    8 april, 2005 vid 11:09

Måste bara säga att det var ett grymt bra svar från en säljare(seglare!) som ej säljer Naish/(Powerex)
    Keep it up! Aloohaaa 🙂

• tdk

Medlem
    8 april, 2005 vid 14:01

Svar till:

Hittade din gamla tråd:
    http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=244824&page=&view=&sb=5&o=&fpart=1&vc=1

Där var väl de flesta positiva till att använda RDM-master till äldre segel. Men jag får väl provrigga och se och ta alla råd enligt inlägg ovan i beaktande smile.gif
    Tackar för alla tips hitills!

[/ QUOTE ] blush.gif Eh, såg det med nu… Fick för mig att det såg lite annorlunda ut i för och nackdelarna..

• Knatte

Gäst
    17 april, 2005 vid 15:53

Har provriggat NR 4.5 kvm med Firesticksmasten idag och fotograferade resultatet.
    Så här ser det ut, om jag riggar enligt instruktionen och har RDM-mast.

50NR_riggat_med_406cm-med.jpg

Samma riggning i en annan vinkel:
    50NR_riggat_med_406cm_3-med.jpg

De tre övre lattorn, är helt lösa från masten. De två undre lattorna har visst anligg mot masten.

Nu har jag ökat nedhalet med 2 cm extra cm.
    50NR_riggat_med_408cm_2-med.jpg
    50NR_riggat_med_408cm-med.jpg

Någon som kan ge kommentater om hur detta segel är riggat och andra åsikter cool.gif

• ola-h

Medlem
    17 april, 2005 vid 18:42

I och för sig bra med bilder, men ändå svårt att se. För mig som inte har erfarenhet av seglet så ser det ut som det är för mycket nedhal på de sista bilderna. Däremot skull du möjligen kunna dra lite uthal till utifrån de första bilderna. Jag tror du kommer känna om du testseglar.

• Knatte

Gäst
    17 april, 2005 vid 20:27

På de två sista bilderna har jag dragit 2 cm extra mot rigginstruktionen och det känns (såg ut) som det blev för mycket nedhal då smirk.gif
    Men de som har riggat/seglat dessa förut. Skall latterna gå helt fria från masten eller är det ok med lite anligg? Speciellt bottenlattan låg direkt mot eller nästan förbi masten. Mer uthal hjälper ju upp detta problemet.. Men kanske framförallt vind i seglet.

• tiki

Medlem
    17 april, 2005 vid 20:48

Ja lite klurigt att se såhär i datorn. Efter ha seglat NR-Search-Zone de senaste 7 åren lägger jag min röst på nedhal som ligger mellan översta fotot och det nedersta.

Du kan säkert köra överriggat med det nedersta men det är nog tufft att pumpa upp dig i planing med det trimmet.

Egentligen är det inte så mycket att fundera på det är bara ut och testa.

Kör på!

Mvh Jonas

Ps. Jesper, oj vilket prisfall det blev på safety washers efter ditt inlägg! wink.gif

• surfen

Medlem
    18 april, 2005 vid 06:06

Men en vanlig mast till NR så ska den nedre lattan ligga an mot masten så långt in som till mellan en ¼ till ½ på masten. Lattan över bom ska också ligga an men högst till en ¼ in på masten, resterande lattor ska gå fria. Det är svårt att se på korten men det ser ut som det är lite för mycket nedhal, toppen ser lite för lös ut.
    Nej det andra kortet ser bra ut utgå från den riggningen….. Var varsam med uthalet på detta segel, lite vind +1cm, max nedhal +4cm alltså mellan +1 – +4cm, mina segel har jag nog aldrig dragit uthalet med mer än +2cm från neutralt uthal.

• dr-masse

Medlem
    18 april, 2005 vid 07:18

På slutet när jag körde NR (4.5, 5.4 och 6.2 av 2000 års modell) så lät jag i stort sett nedhalet vara på ett och samma ställe, oavsett vind. Justerade istället med uthalet, ett par-tre centimeter. Mer krävdes inte. Upplevde att seglen hanterade mycket vind väl med lite mer uthal.

När jag använde för mycket nedhal så blev det bara fladder och väldigt av/på.

De två nedersta lattorna (ovanför resp. under bommen) låg tydligt an mot masten. På 6.2 kunde rotationen av nedersta lattan vara lite trög emellanåt, men inget problem när det blåste. Övriga lattor, som surfen påpekar, gick fria.

På bilderna tycker även jag att det ser ut som lite mycket nedhal. Det som förbryllar mig lite är andra bilden uppifrån, duken närmast mastfickan borde vara rättså slät och fin med såpass mycket nedhal, men det kanske är bilderna som som lurar ögat? Att nedersta lattan ligger an som den gör känns naturligt eftersom RDM masten böjer sig mer än vad en SDM skulle göra.

Just NR är väl en typ av segel som jag misstänker att en RDM-masts böjkurva kan bli lite knepigare att hantera. Men går, det gör det säkerligen.

Som nån skrev – ut på vattnet och testa!

Rigga På!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigga vågsegel, NR 2001 på RDM

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.