Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigga/Trimma – vad blir fel?

• jester

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 13:00

Eller varför inte skaffa en North Power XT? Nedhalsvev funkar ju oxå kanonbra. Skönt o slippa att sätta sig på marken o dra sig blå hela tiden…

• mangans

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 13:40

Det finns specialverktyg som man kan använda istället för kroken! Ett metallhantag som nyper åt om tampen när man drar. Men frågan är om det är värt pengarna. Ja kör på kroken, funkar fint!…

• farbror_j

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 13:53

Enklast och billigast – Träpinne, borra ett litet hål igenom, trä igenom linan, gör ett halvslag på undersidan och du kan dra i princip med all din kraft utan att det gör ont i händer eller fingrar.

/Jörgen

• imported_macts

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 13:56

Träpinne funkar i och för sig, men personligen gillar jag hängselekrok bättre. Med en träpinne blir det ytterliggare en sak att tappa bort, hängselen har man ju alltid med sig.

• stinger

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 14:05

Jag har en bit Aluminiumrör från en av grabbarnas sönderkörda kickbikes. Dubbelt halvslag med nedhalstampen runt röret så kan man dra tills ryggen går av…

• jester

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 14:10

Svar till:

Enklast och billigast – Träpinne, borra ett litet hål igenom, trä igenom linan, gör ett halvslag på undersidan och du kan dra i princip med all din kraft utan att det gör ont i händer eller fingrar.

/Jörgen

[/ QUOTE ]

Visa segel e ju nästan omöjliga att dra ner utan vev, eller liknande. Jag får ta i ganska bra för o dra ner min RS4:a, tex. Och då är jag inte direkt klen. Vet folk som dragit sönder ryggen, faktiskt. Men för vanliga free-ride o vågsegel funkar ju dom gamla hederliga tricken…

• soundwave

Medlem
    17 augusti, 2005 vid 21:49

ehum… skruvmejsel funkar bra?

Fasst ni kanske inte måste skruva fasst 70 cm fenor varje gång innan ni går ut confused.gif

Fattar inte hur man kan spänna ett segel tillräckligt med en björkpinne, eller händerna???
    Verkar helt otroligt, är ni biffiga som hulken eller?

/förvirrad formulaflicka

• rasmus_w

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 01:38

Hej du formulaflicka. Att orka dra handlar om rätt teknik. Ligg ner med ryggen rak och pressa seglet ifrån dig med foten så orkar du bra mycket mer ån om du försöker låta armar eller rygg göra jobbet.

Gör jag på det viset och har en bra förlängare så kan jag dra mitt formulasegel med pinne eller hängselekrok. Däremot ser jag ingen större anledning till att göra det när jag har en vev.

Att dra med skruvmejsel varnade Guy Cribb för nån gång. Går tampen av så hugger man sig själv i knät med skruvmejseln.

Jag skruvar alltid av mina fenor när jag har seglat färdigt.

• imported_macts

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 06:29

Kanske man ska prova en sån däringa vev ändå. Har alltid varit lite skeptisk till såna, men det låter ju onkligen bra.

• stinger

Medlem
    18 augusti, 2005 vid 11:08

Hm Al-röret har ungefär samma diameter som bommen = bättre grepp, skruvmejseln använder jag också till att skruva fast fenor med (även om de inte är 70cm smirk.gif) och de ädlare delarna ligger risigt till om tampen eller skruvmejseln skulle ge sig.

Jag ser inte ut som hulken direkt (170cm 68kg) men freerideseglet på 7.4 kan jag dra med händerna, 6nollcamberseglet måste jag dock ha hjälpmedel till. Skulle jag rigga ett stort racesegel misstänker jag att en nerhalsvev skulle vara bra att ha.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 augusti, 2005 vid 17:34

jag tar alltid kroken på selen å dra med funkar kanoners,så slipper man bära med så mycket skit till stranden men tänk på att ta av selen från kroppen innan cool.gif

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rigga/Trimma – vad blir fel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.