Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggfrustration med småbrädor

  • Riggfrustration med småbrädor

    Publicerad av minizemlan på 29 juli, 2024 vid 14:52

    Hej konfen!

    Det var längesedan vi pratade med varandra. Kanske behöver jag en surf-psykolog/personlig instruktör.

    Det känns som jag fullständigt tappat förmågan att köra småbrädor och rigga segel under 6.4.

    Känns som det var längesedan jag hade en bra session med < 100L bräda.

    Va fan är det som händer?

    Har jag bara haft otur, kört fel dagar, kommit för sent för att fånga den bra vinden. Är hårdvindsdagarna för få? Har jag retarderat?

    (Dr Masse har du något tips? Kör du fortfarande eller har du också töntat över till Foil? 😁)

    Igår skulle det åkas. Det blåste som fan.

    Jag slängde på 5.0. Med en 92L Twin-fin Wave. Jag borde flugit fram men istället fick jag 0 driv och framdrift. Kände mig totalt överriggad i byarna och mellan byarna som Bambi håller balansen.

    Kändes som jag bara åkte i sidled och med vinden ingen release och planing. Zero höjdtagning.

    Gjorde en walk of shame å satte på 4.3:an då hade jag planing i byarna och lite framdrift men kunde inte ta någon höjd.

    Walk of shame igen. Tog 107 L Freestyle. å 4.3:an samma skit fast värre. Jag borde kunnat köra fram och tillbaka och komma tillbaka till samma ställe men nä.

    Detta spot har notorisk hög avdrift och tunneleffekt i vinden men det måste vara jag och min teknik som suger för jag vet att vissa riders aldrig har problem med motsvarande setup historiskt.

    Så de gör ju rätt och jag gör fel som behöver en minst 6.4 å en 110-112 L slalom/freeride för att ha planing och höjdtagning.

    Har vanliga vågsegel Loft Lip

    5.8, 5.0, 4.3, 3.9, 3.5. (ja hoppet 5.0 -4.3) är stort men inte gigantiskt

    och

    Simmer äldre

    4.7, 4.2 (CrossOver, Onshore)


    Var börjar jag för att få struktur på detta?

    Ringa psycho-surf hotline 1-800 xxx xxx xxx?

    Boka en resa med Guy Cribb? (Han har väl lagt ner?)

    Mastfoten framåt,

    Bommen uppåt

    Mer nedhal.

    Mindre uthal.

    Fler dagar på vattnet med trim-testande.

    Gå ner 10-15kg

    ????

    Aaaarghhhh!

    hakuna svarade 1 månad sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    29 juli, 2024 vid 15:43

    Ha ha, f-n va bittert!

    Låter som klumpfot och degenererad teknik tyvärr \-*

    Tid på vattnet med små grejer är lösningen

    Börja vindfoila (med dina vindsurfsegel), köp en bräda som är så liten att sen motsvarar 86 l (pm så berättar jag mer i detalj vad su behöver) och reclaima balansen!

    Windfoil (ej wing) är ända sättet att hålla liv i och fortsätta utvecklas inom (den riktiga) vindsurfingen om man är sthlmare! Tack vare foilandet har jag återigen börjat nöta tutorials för spinloop, cheeseroll och annat som verkade ouppnåeligt för ett par år sedan!

  • minizemlan

    Medlem
    29 juli, 2024 vid 16:13

    Kasta pengar och mer grejer på problemet alltså? 😀

    Ja, jo kanske det.

    Min småbrädesteknik har nog aldrig varit superbra.

    Men tycker det blir knas nuförtiden på styv kuling dagar.

    Tack för tips 🙂

  • robertj

    Medlem
    29 juli, 2024 vid 17:20

    Kommer osökt att tänka på ett golfråd. Spela de klubbor du behärskar.

  • jseeberg

    Medlem
    29 juli, 2024 vid 19:01

    Kan bero på många parametrar som typ teknik, egenvikt, brädvolym, brädtyp, bräddesign, placering av fotstroppar, stance, ström, fenstorlekar, årstid osv. Ja, faktiskt stor skillnad på sommar eller vintersegling…mer ”krut” i vindarna på vintern vilket beror på densitet och luftmolekyler.

    Själv kör jag oftast med mastfoten placerad långt bak dvs så nära fotstropparna som möjligt. På vågbräda väldigt bred stance dvs främre fotstropparna långt fram, stora och nära centerlinjen. Bakre fotstropp så långt bak som möjligt. Större fenor om det är strömt. Höja bommen kan också hjälpa planingströskeln. Ett fel många gör är att dom ställer sig i fotstropparna innan planing om målet är att plana. Skall du plana tidigt så skall du hoppa i stropparna först när du planar. Några pumptag och böja å sträck benen samtidigt plus slöra brukar också hjälpa. En bräda utan rocker hjälper förstås också (typ freestyle). En bred bräda planar ofta också tidigt.

    Lycka till!

    Bara att experimentera på och ha många olika fenor att byta mellan.

    Mvh /Jörg

  • sailortrash

    Medlem
    29 juli, 2024 vid 20:16

    Köpa mera prylar…för att köra små grejer utan vind!

    • Detta svar ändrades 1 månad, 2 veckor sedan av  sailortrash.
  • the_novice

    Medlem
    29 juli, 2024 vid 20:52

    Det låter väl lite som ett trim-problem, snarare än att det behövs nya grejor. Svårt att säga vad som var fel utan att se trimmet, men det låter lite som att du behöver mer nedhal och mindre uthal.

    För en vecka sedan så körde jag 3.8 segel och 62l bräda (ca 20 år gammal), med fint trim, så det är lite svårt att relatera…

  • sailortrash

    Medlem
    29 juli, 2024 vid 22:12

    All typ av segling bygger på samma teknik – håll brädan plan och håll hög fart

    Finns vinden är det 99/100 fall tekniken som brister. Tyvärr är det sällan fel på prylarna, rätt person rippar på skitgrejer

    Svårt att plana upp handlar ofta om för mkt bakvikt, att du ”står” på fenan istället för att avlasta brädan genom att hänga i seglet

    Ofta samtidigt ligger du för nära vinden för att på riktigt plana upp

    Svårt att ta höjd väl planande kan va massa grejer men nästan alltid med häcken i vattnet (dvs icke plan bräda).

    ”Häckande bräda” beror ofta på att man har för mkt bakfotstryck, man borde hänga mer framåt med kroppen. Man vill snabbt ta höjd, men istället får man inte upp farten för atr generera driv och tar istället dålig höjd

    Ju mindre grejer, desto mindre marginal mellan bra/dåligt. Bara att segla oftare, sök efter fart främst, via att hålla brädan plan

  • minizemlan

    Medlem
    31 juli, 2024 vid 15:12

    Jag gillar hur du tänker. Jag har en arsenal av prylar. Från tidigt -00 till -18 i brädor, segel, fenor.

    Egentligen har jag nog för mycket prylar. Har samlat på mig genom åren för jag tycker det är kul.

    Det är inte fler grejer som behövs. Har haft många bra sessioner med en Tabou 3S 96L 2012 med segel 5.8, 5.0. En riktigt härlig allrounder. Oavsett spot.

    Funkar säkert med en 4.3:a också Aldrig testat vad jag kan komma ihåg.

    Men ett generellt tema är svårt att hålla höjden på ställen med kraftigare strömmar.

    Främst med kortare vågbrädor <100L

    Så mina skills med 92, 86, 72 L Twin-fin wave brädor suger apa just nu. Min teknik med dessa mindre brädor är för dålig helt enkelt.

  • steffo

    Medlem
    31 juli, 2024 vid 16:34

    Twin fin brukar vara den fenuppsättningen som tar sämst höjd. Prova att ändra om till tre eller fyra fenor om brädan har boxar för det. Kan göra stor skillnad.

  • s19

    Medlem
    3 augusti, 2024 vid 17:38

    Det bästa vore väl, om möjligt på den brädan, sätta på en större singelfena. Så får du bättre planingsmöjlighet och bättre höjdtagning. Men om det är en ren twin så är där kanske ingen singelbox…

  • hakuna

    Medlem
    14 augusti, 2024 vid 13:09

    Ett foto på riggen skulle ge en del ledtrådar. Jag gillar kommentaren om nedhal och uthal, du kan ha “dödat” seglet.

    När du kör, planar du då och är redan ikrokad? Du skulle kunna köra med bara bakfoten i stroppen, för att få fram vikten och bra mastfotstryck.

    Eller är det att du inte få planing? Då kan det vara att mastfoten är för långt bak. Börja med den i mitten eller lite framför.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggfrustration med småbrädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.