Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing rigghjälp!!!

• rigghjälp!!!

Publicerad av marra på 1 december, 2003 vid 00:56

confused.gif
    jag behöver hjälp med hur jag ska rigga mitt jäkla segel. ett simmer freezone från 01 (6.0)
    rekomenderad mast är 460 utan förlängare på 25imcs.
    jag har en 460 på 25 imcs men hur jag än spänner och meckar så känns det inte som att jag får seglet rätt….

problemet är att lattorna inte vill lägga sig framför masten, utan ligger på sidan. idag provade jag att dra monsternedhal så att seglet fladdrade ända ner till bommen, men icke sa nicke. om man vill få lattorna att lägga sig hyffsat rätt så får man dra mycket uthal också. men det ska väl inte behövas egentligen? det resulterar i ett helt platt segel med ungefär 0.00 buk. det är visserligen ett freestyle segel, men man ska väl kunna ha lite buk utan att lattorna ligger på sidan av masten eller?

en sak som jag kan tänka mig påverkar är masten. det är en 70% freerace mast. men sån skillnad borde väl detta inte göra?

kan det vara något med att man ska spänna/spänna upp lattorna lite?

ja.. jag vet inte..
    tacksam för hjälp…

herodude svarade 20 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • nordgren

Medlem
    1 december, 2003 vid 01:07

Inget att oroa sig för skulle jag tro, vissa segel har ju så att lattorna ligger på halva mastbredden, mitt simmer zero är också så.
    Men visst jag är knappast trimexpert…

• the_novice

Medlem
    1 december, 2003 vid 07:27

Förstår inte vad som är problemet? Lattorna skall ligga vid sidan av masten när det inte är ngn vind i seglet. När man sedan har vind i seglet så bildas buken i seglet och lattorna ligger bakom masten. Detta gör att seglet inte drar ngt när det inte är fyllt med vind och det blir därför lätt att snurra med vilket man vill ha i freestyle? Vill du ha buk redan innan seglet är fyllt med vind så behövs det cambers, två stycken räcker väl och vips så har du ett freerace segel…

• endy

Medlem
    1 december, 2003 vid 07:30

Börja med att prova en annan mast, race master brukar vara aningens styvare och kan därför ge seglet fel kurva, jag hade tidgare freezone(02) och de var inga större problem med att trimma dem, jag använde simmer sc-3 då…

• anonym-anvandare

Medlem
    1 december, 2003 vid 15:17

Zimmer skall vara precis som du beskriver det. Mina lattor sticker nästan fram framför masten! Ungefär vid halva mastbredden är helt OK. Andra segel skall trimmas annorlunda, där skall lattorna mer bakom masten.

Jag tyckte åxå det såg lite skumt ut så jag frågade några snubbar i en WS affär och de förklarde att det skulle vara så, sen frågade jag en av snubbarna i Apelviken som hyr ut grejjor och han sa samma sak, alltså borde det stämma. I annat fall finns säkert någon riggguide på zimmers hemsida!

MVH
    Mats P

• herodude

Medlem
    1 december, 2003 vid 23:59

he he inga probs jag har osso en fz 6,0 fast från 00 me en 430 mast å förlängare på 30… jag kolla lite i manualen i början men sen så dlidde de jue inte alls så och om man ska dra så sjukt mycket nerhal å så så känns seglet helt knepit så nu kör ja bara på egen feeling å de funkar perfa… ; )

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing rigghjälp!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.