Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Riggning 5-linors kite

• Riggning 5-linors kite

Publicerad av smellslikeroses på 6 juni, 2011 vid 13:59

Har precis köpt en North Rebel -09 med tillhörande 5th Element bar -09 och förstår inte riktigt hur man riggar den… Har endast riggat en kite med 4 linor förut så är det någon som vet om det finns någon bra video eller beskrivning hur man genomför detta i detalj? Som jag förstår det ska linorna bara fästas på tre ställen på kiten men jag har ju fem linor…!
    Ni får ursäkta min okunnighet, har precis börjat med denna underbara sport och detta är min första kite jag ska använda efter kursen 😉 Hoppas att någon kan hjälpa mig!

roland svarade 13 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • supersystem

Medlem
    6 juni, 2011 vid 14:40

Kanske manulen hjälper? Se http://www.endlesswind.com/download/f/23/north-rebel-29-manual

Och kanske denna funkar för 09 också: http://www.northkites.com/public/content/e7/e39/e2751/e2753/e4096/datei4098/nkb_mnl10_bar_e_eng.pdf

Riggade min rebel ’10 första gången nyss och det är hyfsat ”cook-proof” då du har 5 linor och 5 infästningspunkter. De linor från baren som har en knut i öglan ska du fästa på en lina med ögla från kiten. De linor från baren med ren ögla ska fästas mot kitelinor som slutar med en knut. Och glöm inte färgkodningen.

• hakanh

Medlem
    6 juni, 2011 vid 14:50

Linorna ska fästas på 5 ställen på kiten. På North börjar bommen med fyra linor (två styrlinor en gemensam framlina och 5:e linan), efter cirkus halva linlängden splittar den gemensamma framlinan till två framlinor. Börja med att separera styrlinorna från 5:e och framlinan/orna så att 5:e och framlinan/orna ligger i mitten och styrlinorna på vars en sida. Därefter går du ner till punkten där framlinan splittar till två. Nu delar du framlinorna från 5:e så att 5:e ligger i mitten och framlinorna på vars en sida om femte (dock innanför styrlinorna!). Nu ska linorna ligga i följande ordning framme vid kiten: styrlina, framlina, femte lina, framlina styrlina. Koppla in linorna med femte i mitten så e det klart!

• smellslikeroses

Medlem
    7 juni, 2011 vid 20:01

”Koppla in linorna med femte i mitten så e det klart!” Det är här jag inte riktigt förstår… Hur ska jag sätta ihop de två andra linorna med den femte? Har självklart kollat manualen men förstår fortfarande inte riktigt

När jag fick kiten var de två linorna som är på var sin sida av mitten av leadingedgen inte hopsatta, men det ska de vara om jag tror rätt? Allså ska dessa sitta ihop?:
    [IMG]http://laddauppbilder.se/?dm=1613074762193[/IMG]

Sen ska de fästas på dessa punkter?
    [IMG]http://laddauppbilder.se/?di=8130747658710[/IMG]

Tack på förhand!

• smellslikeroses

Medlem
    8 juni, 2011 vid 21:57

Ingen som kan hjälpa mig?

• viktor77

Gäst
    9 juni, 2011 vid 06:46
  • smellslikeroses

Medlem
    9 juni, 2011 vid 21:08

Jag kanske är helt korkad men bilden jag la upp på de två linorna och den pyttelilla vita, hur ska de sitta? Det står inte i manualen… :frown: det är alltså de som skapar det lilla ”V”et

• acemattias

Medlem
    9 juni, 2011 vid 21:58

Undrar om du inte skall ta öglan till den korta stumpen genom öglorna till de längre linorna, därefter tar du knuten på stumpen genom sig egen ögla och drar åt.
    Då sitter allt ihop och du har en knut att fästa 5te linan i.
    Kan detta vara riktigt?

• pripps

Medlem
    10 juni, 2011 vid 16:30

Du bor ju brevid Wallen sport,gå in och fråga i butiken,dom säljer North !

• hakanh

Medlem
    10 juni, 2011 vid 18:32

Hmm verkar som du saknar den linan på kiten som binder ihop linorna till v:et i mitten på kiten. Med den linan ska det bli ett Y på kiten som du sen fäster 5:e linan i. Det är viktigt att denna linan är av rätt längd och det är både kite- och storleksspecifikt. Gå in på wallen och visa upp din kite och be dom fixa en lina av rätt längd för att binda samman dina två lösa tampar till ett Y.

Men ja det kan va den lilla tampen på bilden som du ska använda för att sätta ihop linorna i mitten med. Jag kör vegas och på den är det en ganska lång lina som binder samman de två linorna i mitten. Men vegas är mkt mer C än rebel och har således en mkt djupare arc som kräver längre linor i mitten.

• smellslikeroses

Medlem
    10 juni, 2011 vid 20:13

Tack så hemskt mycket hakanh! Testade idag och var så sjukt konfunderad varför styrlinorna inte ville bli spända, bara de i mitten! Kollade att allt var riggat som det skulle säkert 20 gånger men hittade aldrig felet! Gud vad jag har tänkt, tänkt, tänkt och inte förstått varför det inte blev rätt! Men det var så klart för att den linan saknades! Hm trevligt att den förra ägaren inte nämnt detta… det är klart riskfyllt att köpa begagnat!

Är det någon som har en Rebel från -09 och kan bekräfta om detta stämmer?

• hakanh

Medlem
    11 juni, 2011 vid 14:18

Ingen orsak, vi e här för att hjälpa varandra! Lycka till med att hitta rätt grejor men mitt tips e som sagt att ringa till wallen och ge dom storlek och årsmodell på din rebel så ska dom kunna kolla upp alla linlängder på kiten.

• roland

Medlem
    11 juni, 2011 vid 16:30

hahaha wallen! Var god dröj….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA