-
Riggning av Simmer CrossOver?
Jag har ett CrossOver 6,2 -03. Jag är inte så imponerad av bottendraget i detta segel, däremot kan man hålla det i mycket vind. Jag tycker att det är väldigt plant i övre halvan, och man kan inte dra särskilt hårt i nedhalet förrän man har fladdrigt akterlik halvvägs ner till bommen.
Jag använder en FS Tidal Wave 430/IMCS21 vilket är rekomenderad längd/styvhet. Drar jag i botten med rekomenderad inställning på förlängaren (27 cm) blir det helt löst i övre halvan och nästan helt platt nertill.Jag har tidigare bara haft racesegel med massa cambers i storlekar över 6 kvm som man får dra nedhal som dåre på. Är det så att jag drar nedhal för hårt och därför dödar draget i seglet? Hur mycket uthal ska man dra? Va ska lattornas framände vara vid obelastad rigg? Bakom masten, på sidan eller till och med lite framför mitten?
Det sägs ju av många att ett segel som CrossOver har bra bottendrag, men mitt gamla 6-cambers racesegel på 6,6 kvm från -95 upplever jag ha både bättre bottendrag och tåla mer vind (däremot är det ju inte lika roligt att hoppa och gippa med ) trots att den typen av segel sägs ha väldigt dåligt bottendrag.
Tacksam för kloka tips och råd!
/Håkan
Logga in för att svara.