Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggnings hjälp

• Riggnings hjälp

Publicerad av flintorp på 26 april, 2002 vid 06:44

Hej! Behöver lite hjälp/tips. Har ett NP Combat 4.7 (97) och en 440 (25 IMC eller vad de nu heter) mast från BASF. När jag gör så gott jag kan med riggningen slutar det med att det två översta lattorna når ända fram till framkant på masten och det hela ser för jävligt ut.
    Kan tänka mig arr masten är alldeles för styv men å andra sidan så ska seglet gå att rigga på en 460/24.
    Jag är ordentligt med nybörjare så det är mycket som kan vara fel. Alla tips utom ”köp nytt” är välkommna.
    Tack
    /Flintorp

anonym-anvandare svarade 22 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    26 april, 2002 vid 10:08

tyvärr är din mast verkligen för styv. En 440/25 kan jämmföras med en 460/26-27. Jag antar att NP rekommenderar en 460/24 mast men att seglet egentligen ska riggas optimalt med en 430/21 mast. Eller? Kommer du med en 440/25 mast passer det så klart aldrig. Tyvärr måste du har en annan mast, det finns mycket begangnat. Annars: 1) ger så mycket uthål som möjlig så att du drar lattorna ifrån masten. 2) även om det inte behövs, förläng masten med en 20-30cm förlängare så att det blir en 460 mast. Förlängningen gör att masten blir lite mindre styv. Men kom ihåg vad du än gör det blir alldrig bra.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 april, 2002 vid 11:25

Masten blir ju ännu styvare om man har onödigt mycket förlängare. Ju mer mast som sticker upp ovanför seglet desto styvare uppträder masten. Eller?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggnings hjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.