Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggnings hjälp!

• Riggnings hjälp!

Publicerad av surfskutt på 1 augusti, 2002 vid 10:42

Har en liten fråga angående segel trimmning. Jag har ett NP raf jet 6.2. När jag har riggat seglet efter rekommendationerna så är maststrumpan fortfarande inte spänd. Ska man dra i nedhalet tills maststrumpan är spänd och i sådana fall ska man även öka uthalet. Det känns som om akterliket kommer att bli en enda jätte twist innan min maststrumpa är helt spänd.

anonym-anvandare svarade 22 år, 7 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    1 augusti, 2002 vid 13:18

Tja!

Vad menar du med att maststrumpan ska vara spänd? Typ att maststumpan ska vara spänd mot mastens framsida från topp till mastfot eller? Har aldrig riggat något prydesegel men normalt är att bara ca övre halvan av maststrumpan är spänd mot masten. hoppas jag förstod dig rätt.

/Daniel

• anonym-anvandare

Medlem
    1 augusti, 2002 vid 14:42

Hejsan,

Jag har inte riggat nåt Jet, men vad jag har förstått så finns det 2 skolor för segeldesign. Den ena där lattorna , åtminstone de nedre, ska vara delvis bakom, på läsidan, om masten när det är färdig riggat. Kanske kallas detta för RAF, Roterande mast ficka?
    Den andra skolan så ska lattona ”sticka ut” från mastens mitt.
    Jag tror att NP tillhör den första skolan. Så kolla noga hur lång masten ska vara och ställ in förlängningen korret. Dra ordentligt i nedhalet. Jag misstänker att Jet oxå ska dras sönder lite i toppen för att få rätt tvist.
    Måtta sedan in bommen och dra i uthalet så den når ända fram till bom-bakbeslaget. Nu ska du nog ha de 2-3 nedersta lattorna på läsidan om masten. Jag hade ett likartat segel själv för några år sedan men förstod inte varför alla åkte ifrån mig. Jag hade då dragit för mycket i uthalet så det inte blev någon buk alls utan helt plant.
    Kan nån NP kunnig konfirmera mina antaganden?

Lycka till,
    Jan Gifvars

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggnings hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.