Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggnings tips.

• Riggnings tips.

Publicerad av mx-iggesund på 25 december, 2007 vid 21:43

Som alla min grejer så är det här seglet åxå gammalt.
    Ett UP 5.8 slalom

Hur ska man igentligen rigga ett sånt.

Det var väl inte tokmycket nedhal på den tiden.

:confused2:

mx-iggesund svarade 17 år, 3 månader sedan 1 Medlem · 4 Svar
  • 4 Svar
  • Knatte

Gäst
    25 december, 2007 vid 23:34

Svårt att säga med vägledning av bara denna bilden.. Men tror du skulle kunna dra mer nedhal ändå. Har du var fixat variotoppen, så att du inte har mer än nödvändigt glapp vid nedhalet när du har dragit max??

Ser ut som du kan dra uthalet mera också, då du har rynkor och det ser ut som seglet buk ligger för långt bak:confused2:
    Men testa och se hur seglet känns och rigga efter de data som seglet har förtryckt..

• mx-iggesund

Medlem
    26 december, 2007 vid 03:01

Här höll jag på att flytta bommen, så jag hade släppt på uthalet.
    Jag har nästan fått för mig att det inte ska vara något nerhal alls, utan bara uthal.
    Ska knäppa ett bättre kort.

De data som är förtryckta ?
    Hur gör man rent praktiskt ?

• Knatte

Gäst
    26 december, 2007 vid 08:59

@Mx-Iggesund 435400 wrote:

Här höll jag på att flytta bommen, så jag hade släppt på uthalet.
    Jag har nästan fått för mig att det inte ska vara något nerhal alls, utan bara uthal.
    Ska knäppa ett bättre kort.

De data som är förtryckta ?
    Hur gör man rent praktiskt ?

Segeldata brukar stå på segelpåsen eller i nederkanten på seglet!
    Det finns väl förhoppningsvis några siffror på hur lång mast du skall ha = luff
    Något mått som står för bom längden =bom. Sedan brukar det stå lämplig maststyvhet = IMSC värde.
    (Men tror detta blir överkurs för din del. Men i korthet så skall masten och seglet vara designade för varandra för att funka bra ihop)

Med utgångspunkt från hur lång bom som det står på seglet, så ställer du in bomlängden via mätpunkterna på bommen eller via tumstock. Så att bommen är lagom lång till seglet.

Med utgångspunkt från mastlängden, så ställer du in variotoppen (den lösa grejen i ovankant på seglet) så att masten verkar passa bra.
    Dvs. när du har dragit ner seglet (nedhalet) allt var du kan, så skall nederdelen på seglet vara precis i närheten av mastfoten. Du behöver en mastfot med lite utväxling (block) så att du enkelt kan dra ner seglet till rätt längd.

Har du kikat på trimguiden?? Nu är ditt segel modell äldre, men i sak gäller samma saker:grin:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=34615

Men lägg upp några fler bilder på uthalet, seglet, mastfoten och toppen av seglet när du har riggat detta som du tror det skall vara, så kan vi ge mer åsikter om detta :smirk:

• mx-iggesund

Medlem
    26 december, 2007 vid 13:43

Tack !
    Nu glömde jag måttbandet idag, men jag kom fram till att det inte ska vara så mycket nedhal.
    Ska se om det fastnade på någon bild.
    mastfoten och blocket som var med när jag köpte brädan, gjorde att det inte gick att ha så mycket nedhal, men när jag köpte förlängare till det andra seglet (som ska ha betydligt mer nedhal), då kunde jag dra ordentligt i detta åxå, men som sagt, det verkar inte vara den modellen.

Det funkade iaf kanonbra idag.
    Monoski, med 5mm metallfena, trots mycket vatten på isen.
    (se bild på mitt inlägg i ”andra brädsporter”

/Magnus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggnings tips.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.