-
Riggningsfråga Simmer
Fick just masten (SC-RDM 400) jag tänkt ha till mina tre nyköpta simmersegel, och ägnade kvällen åt att provrigga hemma i vardagsrummet och blev lite fundersam.
Jag riggade bara “blint”, med så mycket nedhal som det stod på seglet och med två av seglen gick det bra. 5.7 compact -04 och 4.5 Crossover -04 såg bra ut. Förlängaren på 30 resp. 5 cm förlängning och nedhalet ända ner till blocket fick seglen att stå som jag gissade att de skulle stå, somjag trodde hade compact lite tajtare akterlik än Crossover.
5.0 Crossover -03 gav lite mer bryderi. Luff 422 stod det på seglet, jag satte förlängaren på 25 cm och drog tills seglet var 2-3 cm från blocket. Toklöst akterlik, det mesta ovanför latta tre var helt löst utom nån decimeter från masten.
Antar att “duh”-svaret är att släppa lite på nedhalet, och jag testade det, men det verkar som jag skulle behöva släppa minst 10 cm för att det ska bli märkbar skillnad.
Vad är galet? Min uppfattning om hur ett segel bör stå? Att jag litar på det som står på seglet? 5.0 ska ju egentligen riggas på 430, är 400-masten helt enkelt alldeles för mjuk för att funka med seglet? Är nåt galet med seglet?
Logga in för att svara.