Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Riggningshjälp
-
Riggningshjälp
Publicerad av jps på 25 november, 2006 vid 11:58Jag har ett RAF Jet 01 (6.2a) som jag aldrig fått att se riktigt bra ut på min 430-mast med aluförlängare. Toppen på seglet har en tendens att inte vara löst utan mer falla ihop helt… Översta lattan faller ner mot näst översta lattan. Det blir lite bättre med mindre nedhal men då ligger de nedre lattorna för långt fram över masten iställt.
Nu har jag testat att rigga det på en lite styvare 420-mast med kolförlängare istället. Se bilder.
Tar tacksamt emot kommentarer på om det nu verkar se ’rätt’ ut eller om det fortfarande inte är bra. (en aning mer nedhal kan jag själv tycka att det skulle kunna behöva.)
Oregistrerad svarade 18 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
62 som tittat och ingen som bemödat sig med en kommentar om det ser bra eller dåligt ut 🙁
-
Hejsan!
Jag är ingen expert på det men, jag tycker att själva riggningen i sig ser bra ut.
Frågan är ju det; du har inte spänt uthållet men det kanske är meningen, jag menar vid bommens fäste längst ut.
Det är ju sedan viktigt att kunna få seglet att flippa, och har man inte det hyffsat spänt där ,(man kan fortfarande ha buk i seglet) så kan man förstöra(slita)på tyget, och att det till slut spricker på vissa ställen.Det var lite av vad jag kan 🙂
-
Det är lite svårt att se på bilderna hur lös toppen är, men jag röstar på mer nedhal.
-
man kan ju sitta här å teoretisera, eller så kan man sticka ut på vattnet å testa lite olika mängd uthal/nedhal å helt enkelt se efter vilket trim som känns bäst.
-
OK,
Uthalet är faktiskt draget. Kanske finns en cm till att dra men inte mer.
Enligt NP ska det vara löst tom 4e lattan så lite mer nedhal är nog inte fel som sagt var.
Jag brukar också testa men jag skaffade längaren rätt nyligen och därefter har det varit för mycket jobb och för dålig vind alt. för kallt. Tänkte därför be om hjälp INNAN testandet för en gg skull. 😉
-
Knatte
Gäst26 november, 2006 vid 15:04Jag tror på lite mer nedhal. Men i stort sett tycker jag det ser skapligt riggat ut.
Men jag säger också, att det är lite klurigt att se hur lös toppen ser ut. Men ev kanske det skall vara lite mer rynkor/löst akterlik i toppen för att alla skall bli glada. -
Det blev dagg/imma på seglet direkt pga allt regnande. Bilderna blev därför lite kassa. Seglet är löst från ca 10 cm höger om masttoppen rakt ned mot spetsen på tredje lattan.
Lite mer nedhal då kanske.
Det faller i alla fall inte ihop helt i toppen nu som det gjorde tidigare. Ska se om jag orkar rigga det på 430an och ta en bild då också så att någon klok människa kan bekräfta att det INTE ska se ut som det gör då i alla fall.
-
Jag har ingen erfarenhet av Raf jet men Search och expression ska ha några cm mera nedhal än du ser ut att ha.
-
Oregistrerad
Gäst26 november, 2006 vid 19:30Jag hade ett exakt likadant segel som det du har, Raf Jet 01:a, riggade det på 430 mast som rekommenderades men tyckte aldrig att det blev riktigt bra. Tvisten vecklade ihop sig och drog man mer nedhal blev det bara sämre, tycker bilderna ser bra mycket bättre ut än när jag riggade, men så hade du ju också än styvare mast… Tror nästan att NP missat i sina rekommendationer på de där seglen.
-
Kanske lite mer nedhal, men lattorna över och under bommern verkar ligga ganska rätt roterade. Huvudsaken är nog att övre delen tvistar ordentligt, tycker att några segelmärken blir mer lösa än andra i toppen vid rätt riggning men funkar bra ändå. Segla och titta upp då och då hur toppen beter sig, känner du inga ryck i bommen så andas seglet som det ska. Mina 2 euro-cent….
-
”Guru”-artikel:
http://www.guycribb.com/userfiles/documents/Downhaul%20and%20Outhaul.pdf”That’s why even though your leech looks like it will just be a floppy waste of space on the beach, on the water it does tighten up.”
”The clearest visual method to check for enough downhaul is to look at the batten about a third or a quarter of the way down from the top of the sail. Make sure this batten is literally pointing straight into the centre of the mast instead of pointing underneath it”
Jag vet inte om du sett denna artikel, eller alla de andra som finns på hans webb, men enligt detta så har du alldeles för lite nedhal på de bilderna.
Och ändrar du nedhal så får du trimma uthal efter det.Själv har jag aldrig riggat ett sånt där så jag har ingen personlig erfarenhet annat än att jag tycker att denna ”guru’s” tips brukar funka för mig.
-fred, vind och snö.
/r -
rabbit wrote:”Guru”-artikel:
http://www.guycribb.com/userfiles/documents/Downhaul%20and%20Outhaul.pdf”That’s why even though your leech looks like it will just be a floppy waste of space on the beach, on the water it does tighten up.”
”The clearest visual method to check for enough downhaul is to look at the batten about a third or a quarter of the way down from the top of the sail. Make sure this batten is literally pointing straight into the centre of the mast instead of pointing underneath it”
Jag vet inte om du sett denna artikel, eller alla de andra som finns på hans webb, men enligt detta så har du alldeles för lite nedhal på de bilderna.
Och ändrar du nedhal så får du trimma uthal efter det.Själv har jag aldrig riggat ett sånt där så jag har ingen personlig erfarenhet annat än att jag tycker att denna ”guru’s” tips brukar funka för mig.
-fred, vind och snö.
/rOK,
Om jag fattar artikeln och dig rätt så borde ca latta nr 3 (en 1/3 el 1/4 del ned från toppen blir nog mellan latta 2 o 3) peka rakt ut från masten. Dvs inte se ut som det gör på bilden nedan.
Ska testa att dra lite till före nästa segling så får vi se hur det ser ut i övrigt med detta nedhal.
PS Tack för tipset om artikeln. Jag hade läst denna innan men minnet är kort 😉
-
Oregistrerad
Gäst27 november, 2006 vid 14:01JPS wrote:rabbit wrote:”Guru”-artikel:
-fred, vind och snö.
/rOK,
Om jag fattar artikeln och dig rätt så borde ca latta nr 3 (en 1/3 el 1/4 del ned från toppen blir nog mellan latta 2 o 3) peka rakt ut från masten. Dvs inte se ut som det gör på bilden nedan.
Ska testa att dra lite till före nästa segling så får vi se hur det ser ut i övrigt med detta nedhal.
PS Tack för tipset om artikeln. Jag hade läst denna innan men minnet är kort 😉
om du tycker dig dratt tillräckligt nedhal men lattan ändå ligger mot sidan, så kolla att lattspänningen inte är för hög.
lattorna ska vara så lösa som möjlgt utan att producera vertikala rynkor runt lattfickorna.
Logga in för att svara.