Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Riggningstips
-
Riggningstips
Publicerad av garage på 4 september, 2002 vid 13:06Hej!
Hur skall man egentligen rigga sitt segel korrekt med tanke på materialet, jag tycker jag får en massa otäcka veck hela tiden i monofilmen. Speciellt i mitt Naish Noa V. Är det väldigt tunn monofilm i detta segel eller? Bör man tejpa dessa veck eller hur farliga är de egentligen? Det ser ju inte så bra ut!
Tacksam för tips!
/Andreas
roy svarade 22 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Hej på dej!
Ja, nu e inte jag en höjdare på Naish seglel men jag tror att du möjligtvis dra för klent i nedhalet?Tänk på att du ska ha en schysst båge i masten och att seglet ska släppa lite grann i toppen(akterliket ska INTE vara som en pianosträng).
Sen kan dina veck bero på lattorna? Är vecken vertikala eller horistontella? Om dom är vertikala kan du kanske prova o leka lite med lattorna(spänna el släppa) om det går.
Good luck!
-
Tack för svar men ett förtydligande är på sin plats.
Jag har inga problem att rigga seglet korrekt, det jag menar är att det lätt blir skador i monofilmen, typ små centimeterlånga vita streck i monofilmen som blir när seglet veckar sig vid riggning. Hoppas jag utrycker mig klarare nu!
/Andreas
-
Ok då e jag me!!!
Det är bara o köpa nytt….
Nä. Men såna har jag oxå. Dom kommer å går men mina segel håller o mår bra verka det som.
Ha d gott
-
Att undvika veck i monofilmen är i stort sett omöjligt (verkar det som). Vid på- och avriggning, transport, segling, kånka-runt-i-skogen och diverse vurpor så uppstår dessa ofelbart.
Monofilm blir dessutom skörare med åren. Den är uv-känslig och klarar inte yttre slitage särskilt bra. Sand och salt är inga favoriter som leder till repor och skörhet. Monofilm må ha många fördelar (låg töjbarhet och vikt, enkel att sy segel i, sikt, lågt pris) men har även en hel del nackdelar för vindsurfing, tycker jag. Bland annat så veckar den sig… 🙁
Ett sätt att undvika hårresande många veck är dock att ta det lite lugnt när man riggar, rulla seglet ordentligt och allmänt varsam hantering (spola av sand och annan smuts med kranvatten, t ex). Tänk även på hur seglet transporteras, även om det ligger fint ihoprullat i segelbagen så blir det garanterat veck om det råkar hamna under fyra formula-brädor, tre master, prylbagen och sju bommar…
Själv har jag genom åren haft, och har, många segel med rejäla mono-veck i. Det som kan vara till tröst är att det inte verkar påverka seglets hållbarhet alltför drastiskt. När mono-vecken blir tillräckligt många eller så kraftiga att seglet är på väg att gå sönder så är nog seglet “slut” i alla fall.
När jag riggar så försöker jag undvika att låta seglet vecka sig alltför mycket. Jag drar tidigt ihop topp och botten av maststrumpan där bommen skall sitta och försöker få masten på plats med nedhal ganska kvickt. Det känns som att ju längre man håller på och riggar med ett fladdrigt segel i vinden, desto mer phula veck blir det.
Nåja, blev ju mest ett resonemang här. Men kanske nåt som var till hjälp… 😉
Surfa På!
-
Ett hett litet tips för finlirande pedanter är att fästa en liten “ögla” i seglets topp. Vid nedriggning kan man ta tex en skruvmejsel genom öglan och ned i gräset, sanden eller vad man nu riggar på, och på så sätt dra ut masten utan att filmen veckar sig. Men det orkar inte jag…..:-)
-
Jag hade faktisk ett segel som sprack i ett sådant veck. Det du kan göra för att undvika detta är att tejpa de veck som blivit “vita” dvs riktigt hårt veckade med packtejp från 3M eller sådan film som man klär in böcker med.
-
Om en envis dalmatiner går och sätter sig på det utrullade seglet och sedan vägrar flytta på sig kan det också bli veck. Och repor. Och hål. Rekommenderas ej. Ska hädanefter lära vovvarna kommandot smyg, eller trippa eller nåt…. /D
-
det är det som är problemmet med att ha nya prylar … man deppar ihop när man får första dingen på brädan eller dom första skadorna på seglen kommer …..
Logga in för att svara.