Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Riggningstips för Gun Groove
-
Riggningstips för Gun Groove
Publicerad av diil på 15 juni, 2004 vid 09:09Jag tycker inte att jag får riktig fjung på mitt 2003 Groove 6,8, tror att jag möjligtvis drar för mycket nedhal och lite uthal. Jag hittade förljande på http://www.gunsails.co.uk/en/trimtips.htm . Någon som har några extra kommentarer eller tips? Dra nedhal enligt dessa instruktioner kan man ju göra med lillfingret, jag är van att behöva ta i lite…
“Wave MC / Hammer / Target / Impact Wave / Groove / Jam
All of these sails have just one downhaul setting. In each case, set the downhaul tension so that the top panel is loose to approximately twice as deep as the mini batten. (see shaded area on the diagram) This is an approximate setting, it could be just a little bit more or less than shown.Now set the outhaul to the specification as shown at the foot of the sail. The outhaul setting can be adjusted up to +3cm more for higher winds and up to -3cm for low winds. Only the outhaul needs to be adjusted to allow for either higher or lower winds.”
basse svarade 20 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
Att följa trimtipsen är nog värt att testa 😛
Guns 02-03 ska inte ha mkt loose leach, dvs reglera draget i seglet med uthalet.
Dock drar jag rätt mycket fladder i akterliket på mina MC 04:or för det känns bäst. Men det beror nog på att jag kör med RDM-master med mkt förlängning.
Testa, testa…
-
Jag har ett groove 5.3 (-03) som jag är himla nöjd med och jag riggar det ungefär som jag gör med alla andra segel dvs varierar mycket i nedhalet beroende på vindstyrka. Att det bara skulle finnas ett nedhal som är rätt (enl. GUN) tycker jag inte alls stämmer (jag tycker inte det stämmer på Arrows segel heller men det kanske är fel på mig?). Deras bild kan väl stämma för lätta vindar men har man bra tryck så kör jag med betydligt mer nedhal än på deras bild, fladder ned till bommen går bra om man inte samtidigt drar en massa uthal, brukar ha uthalet så att lattorna vid bomnivån ligger vid sidan av masten när seglet är obelastat.
-
Jag kör mitt MC 3.7 (-04) på normal 370 mast och tycker också det funkar bäst med fladder i toppen. Körde så igår men tyckte ändå att det gick för fort i vågorna…
-
Tänkte mäta min bom, så att man kan testa med det uthal som står på seglet. Vilken sida av masten skall man mäta ifrån, framsidan eller den sida som är mot skothornet?
-
Kör också Groove 6.8 och brukar dra betydligt mer nedhal än i deras instruktioner när det börjar trycka på mer. I mitt tycke är nedhalet enligt instruktionerna minimum-/lättvindsinställning.
-
Gott att höra att det inte bara är jag som tycker instruktionens rekommendation verkar klena. Dock vore det skönt att kunna köra med mindre fladder, då måste det tex bli lättare att ducka seglet eller att köra clewfirst vilket jag tycker är ganska ryckigt som det är nu. Jag ska prova att rigga mer enligt instruktionerna och se om det funkar för mig. Rapport kommer! Ska bara ha lite vind…
-
Jag kör JAM 04, en 6.2’a, som jag riggar med rätt mycket rotation. Med rotation menar jag hur lattans innerkant ligger mot masten, eller inte. Jag brukar köra så att den ligger mitt på masten ungefär och sedan dra uthalet som står på seglet. JAM’et ger riktigt bra drag som jag riggar det.
Men jag gillar att ha lite buk på grejjorna också. De flesta, tex Lars_K och Peder tycker nog jag drar alldeles för lite i nedhalet. Får väl se hur det blir med den delen ikväll….. -
Ok, här kommer rapporten efter morgonens seglande:
Jag riggade Groovet exakt enligt instruktion, och ta mig faen, det blev ju riktigt bra! Jag drog säkert tre centimeter mindre nedhal än jag brukar ha, och uthal 195cm, enligt rekommendationen på seglet. Resultat: bra drag, MYCKET bättre kontroll vid clewfirst och distinktare i pumptagen. Dock tyckte jag att jag hade svårare att hålla planingen genom vindhål, men det kanske var något annat. Och det var lättvind i morse, fick bara några få repor med bra planing. Får väl se om det funkar att dra mer uthal vid starkare vind. /D
-
Kul att du fick till det. Hur låg lattorna mot masten? Mitt på, förbi eller inte emot alls?
-
Lattan just ovanför bommen låg någon knapp centimeter förbi mastens mitt, och nästa uppåt låg mitt på masten, resten kollade jag inte. Det blåste inte särskilt mycket när jag var ute, så jag kanske kunde dragit lite mer nedhal. Det såg rätt bra ut i alla fall, och flippade lätt. Seglet fick en mycket mer robust känsla. Nästa gång det blåser i mer ska jag prova att dra mer uthal med samma nedhal, istället för att tighta upp båda som jag brukar. /D
-
Riggade mitt JAM igår med ca dubbelt så mycket fladder som smålattorna och det var precis som du säger. Lattan ovanför bommen ligger mitt på eller lite mera på masten när man har uthalet på angiven längd. Drog lite någon cm till i uthalet senare och det blev lite mindre draagan då. Kan verkligen rekommender GUN Jam för de som letar freestajlsegel. Synd att de inte riggas på kortare master.
-
Jam är efterföljaren/ersättaren till Groove antar jag? Det kan snart bli dags för mig att inhandla två segel mellan 5,0 och 6,0, då kanske man skulle kolla lite på Jam. Och kort mast ja… Mitt 6.8 ska ha 460 + 25cm, huvva va långt…
-
Vill du ha kortare mast och eller gå ner på endast 430 så kolla in challenger Morpho.
-
Inte så dumt. Vem säljer Challenger Sails i Sverige? För utom ERSTAVIKEN AB, jag vill ha en webbsida så jag kan kolla priser.
Logga in för att svara.