Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Riggningstips Kona?

Taggad: 

• Riggningstips Kona?

Publicerad av sode på 14 juli, 2008 vid 20:51

Tjo,

ombads häromdagen hjälpa till vid riggning av en Kona One med tillhörande 7.4 segel…

Kollade rekomendationerna, men tyckte mig uppleva följande:

-nedhalet, drog 2 cm mindre än rekommenderat, men tyckte ända att deet var väääldigt fladdrigt bak i toppen…?

-uthalet, tyckte att det behövdes flera cm mera än det rekommenderade…

Provkörde inte själv sedan, och testpiloten hade inte särskilt mycket erfarenhet för att kunna uttala sig, men kanske ni kan komma med några tips om vad man ska tänka på, och på vilak sätt man skall (om?) frångå de märkta måtten…?

rillestark svarade 16 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • svenne

Medlem
    14 juli, 2008 vid 21:38

Vad var det för segel?..

• nlc

Medlem
    15 juli, 2008 vid 05:53

Jag gissar på att seglet är det 7.4 som ingår i OD-paketet

• nlc

Medlem
    15 juli, 2008 vid 06:17

Verkar som om OD-seglen är Aerotechs Zenit-segel, på deras hemsida fanns en riggmanual. Värt att notera är att rek luff har ett rätt stort intervall (459-463 cm).

• swe-514

Medlem
    15 juli, 2008 vid 08:35

http://www.kona-windsurfing.com/onedesign-class.asp

På denna länk kan du klicka fram riggnings och trim-guide till Kona One-riggarna.

/Rikard

• rosen

Medlem
    15 juli, 2008 vid 14:26

dem är inte skoj att rigga sode, bäst måste vara att köra båda och se vad en cm på det ena gör för skillnad. Personligen känns dem svåra att få fina men det kanske bara är erfarenhet.

• rillestark

Medlem
    15 juli, 2008 vid 20:01

Jag har just gjort min första dag på 7,4 seglet till Kona och kan komma med lite tips.

Först så ska de tre nedersta lattorna vara riktigt hårt spända. De övre lattorna ska bara spännas så det blir rynkfritt, inte mer, annars får seglet fel form i toppen.
    Nedhal ska vara så lite som man kan komma undan med. I lättvind kan seglet vara rynkigt under bommen och i hårdare vind så att det är lite löst mellan de två översta lattorna. Jag trodde inte själv riktigt på detta faktiskt, utan var övertygad om att jag hade för lite nedhal idag när vinden kom, men seglet tvistade ut perfekt och balansen var bra. 🙂 Det måste nog bero på den raka mastkurvan.
    När det gällde uthalet hade jag så löst att seglet gick emot ungefär halva bommen vilket funkade fint även när vinden tog i.
    Till den här riggen är det absolut nödvändigt med ställbara hängselelinor eftersom man bör ha mastfoten långt fram och hög bom för att få bra prestanda både i lätt & hård vind. Justerbart uthal kan kanske också vara bra.

Frid,

/Richard

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Riggningstips Kona?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.