-
Riggtips…
Hello jag behöver lite riggtips för att få igång min formularigg…
Jag har ett Gaastra Nitro 4 som jag har seglat på ett fåtal gånger nu och jag känner inte riktigt att jag har fått fart på grejorna än. Problem #1 är nedhalet. Det känns väldigt tungt och slitsamt att dra nedhalet och jag känner ofta smärta i ryggen för att jag måste dra så himla mycket. Trots detta så tycker jag inte att seglet får så bra twist som det borde… Det är ok twist i den första rutan, lite twist i nästa men knappt nån twist i tredje. Är det generellt sätt svårare att dra nedhal på ett 11 kvm stort segel? Jag har lite misstankar om att det är masten som är boven i detta drama då den inte är av samma tillverkare som seglet men själva böjkurvan ser bra ut när det ligger i seglet och strukturen är ändå helt ok. Var medveten om att det inte är bra att ha en annorlunda masttillverkare till seglet men det var det billigaste och då enda alternativet för mig…
Min andra fundering är hur underliket ska se ut. Just nu hänger det lite löst och “skruvat”, för mycket uthal? Det finns en tamp längst ner som går runt mastfoten men den är svår att spänna upp helt och jag är lite osäker på om jag ska dra åt den allt vad jag har?
Är tacksam för alla tips jag kan få. Första gången jag var ute med grejerna så kändes de väldigt tunga att hålla upp och riggen var rätt “ostabil”… Andra gången slet jag lite mer med nedhalet och drog lite mer uthal vilket gjorde det stabilare men å andra sidan så fick jag en mystisk skruv i underliket. Kan nån hjälpa?
/Jocke
Logga in för att svara.