Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggtips Arrows Tforce

• Riggtips Arrows Tforce

Publicerad av smurff på 16 juli, 2004 vid 10:43

Tjena!
    Har ett Arrows Tforce-1 2001 som jag inte kan få på cambrarna på eller vad det nu heter. De poppar ständigt av när jag drar på seglet och det verkar helt omöjligt att få dem att stanna på när man drar i nedhalet. Om det är någon som har några bra tips om hur man riggar detta segel tar jag gärna emot dessa tips.
    mvh edvard

the_novice svarade 20 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    16 juli, 2004 vid 13:47

Tips
    1 dra ner ordentligt, skit i att de hoppar ut…
    2 spänn bommen superhårt i uthalet
    3 pressa på cambrarna
    4 släpp på uthalet
    voila!
    jake

• smurff

Medlem
    18 juli, 2004 vid 08:49

skall pröva detta!

• Knatte

Gäst
    18 juli, 2004 vid 11:25

Det finns ett idiotsäkert tips som jag måste använda, då jag omöjligen kan pressa det alla cambers i efterhand. Även ifall jag har dragit gärnet i uthalet crazy.gif
    Släpp på lattspänningen, på spännskruven i uthalskanten (sitter en insex på mitt segel)
    Släpp ordentligt på spänningen ( skruva ut insexskruven 5-6 varv eller tills du ser att spänningen på cambersen minskar) och du kan mycket lättare pressa i cambersen, efter du har dragit i nedhal och uthal.
    Det brukar spara mycket frustration för min del smirk.gif

• smurff

Medlem
    18 juli, 2004 vid 11:42

Jäpp! smile.gif Det var oxå vad jag misstänkte, så därför så skruvade jag ut dem ganska mycket innan jag rullade ihop seglet förra gången (till nästa riggningstillfälle) jag mekade med det. Det var helt omöjligt att försöka tvinga på camberarna(eller hur man nu böjer detta svengelska ord smirk.gif) i efterhand eftersom lattorna är väldigt styva och hårt inspända.

Till saken hör oxå att jag var väldigt sugen att komma ut på vattnet eftersom 4-5m/s brisen ökade något till 6-7m/s bris och då kunde jag inte tänka riktigt klart och logiskt grin.gif. Till slut ökade vinden så pass så att det var överriggningsvarning med en 8.0 som detta segel är så jag drog på 6,9:an istället(camberlöst). Och när jag väl kom ut på vattnet så hade det mojjnat (öresund/vikingstrand standardscenario) så planingsfaktorn var = 0 för mig och mina 81Kg sånt är livet här i Helsingborg, men det är väl priset som man får ta när klubben nästan ligger mitt i stan´. man kan ju inte få allt grin.gif

• the_novice

Medlem
    18 juli, 2004 vid 13:46

Har du provat att sätta på bommen så tidigt som möjligt, dvs innan du överhuvudtaget dragit ngt i nedhalet?
    Uthalet håller då ut lattorna tillräckligt mycket för att cambersen inte skall hoppa ur, glöm inte att följa efter med bommpositionen sedan allt eftersom du drar nedhalet. Detta brukar fungera bra, jag har däremot aldrig lyckats ploppa tillbaks en camber om den väl hoppar ut utan då får man börja om från början….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Riggtips Arrows Tforce

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.