Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rock´n Roll & JAG

  • Rock´n Roll & JAG

    Publicerad av nyborjarsurfaren på 6 augusti, 2009 vid 21:46

    Tänker här presentera mina framsteg/bakslag inom Vindsurfing.

    Började lite smått med en Mistral Surfer (tidigt 80tal bräda) i sommar

    Första försöket till att komma i vattnet blev inte som jag tänkt mig.
    Började med att gå ner till sjön, vinden fans där.
    Okey hämta grejerna ifrån takräcket, ner till sjön igen.
    Började rigga sköt i masten i seglet allt lungt ….
    Sen blir det riktigt kraftigt spö regn, försöker skydda mig lite ifrån regnet under seglet.
    Men är dygsur om skor & byxor, men vadå ska ju i vattnet.
    Regnet försvan lika fort som det kom.
    Fortsatte att rigga klart, men han inte långt inna det kom mera vatten på min utrustning!
    Stod och funderade varför jag alltid väljer fel tillfälle, typiskt mig ständigt otur:mad:.
    Men man är envis som synden själv, fortsatte att rigga klar !
    Nu äntligen är allt klart, Regnet försvan tyvärr så gjorde vinden det med..
    Så det blev att plocka ihop allt, blött som det hade legat på botten både jag , Handuken all utrustning.
    Så det var bara att åka hem och torka all utrustning och känna sig besegrad av moder natur.

    Men nästa besök vart bättre ,men inte mycke surfing tyvärr “nybörjare” fick dra rigg i timmar!! men nu kan jag det (Steg 1)

    Sen blev det nåt försök till, lyckades träffa in då vinden är svag.
    Men när man komit ut så blir det spegelblank , nästan så man får simma in igen.
    Men denna sommar har erbjudit lite olika vindstyrkor, som gjort det lite knepigt som nybörjare.
    Då förhållanden inte varit lika när jag försökt lära mig.

    Så Provade jag Kompisen Bullit F2 Tok på för liten , och ingen vind.
    Blev balanse träning på högnivå, gick att få den i plant “flytläge” med tungan rätt i mun:tongue:
    Men minsta fel vinkling så sjönk det, och jag BADADE igen! (men ska inte klaga var varm i vattnet)

    Så blev det lite mera Mistralskepps träning.
    Det går bättre kommer iallfall åt lite olika håll, tyvärr inte dit man vill alltid.
    Masthålet i brädan går sönder, så nu har jag bara en att använda (satt två)

    Börjar leta ny bräda komplett till budget pris alla snabbmakaroner.
    Hittar en Bic Rock´n Roll komplett , som jag slår till på.
    Men vid närmare titt på snabbkopplingen hittar jag massa små sprickor i plasten.
    Det var bara att leta efter en annan bom, hittade en bra här på Forumet.
    Så nu är det införskaffad. blev en NeilPryde X5 185-230 ifrån “HTN”

    Så Gick jag med i Uppsala Vindsurfing klubb.
    Åkte ner på Onsdag Träningen5/8 , tyvärr så var vinden som bort blåst även denna dag.
    Lånade deras “skolbrädor” Mistral Easyrider grymt breda
    Kunde surfa i långsam takt , men en enormt skojigt ändå.

    Så nu står jag här idag men nyinföskaffad utrustning, som ska provas första dag med lite vind.
    Och längtar tills nästa Onsdag Träning:smile:

    //DANIEL

    nyborjarsurfaren svarade 12 år, 11 månader sedan 32 Medlemmar · 205 Svar
  • 205 Svar
  • windmiller

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 08:06

    Så det va du som köpte min bom som jag skulle köpa för 350 kronor!? 😡
    Det är bara att lämna tillbaka omgående 😀

    Ja det har varit lite si och så med blåsten i sommar, verkligen spridda styrkor. Just nu stiltje i nästan hela Sverige. Men det kommer det kommer mera, det blir ju lite svårare att träna som nybörjare i svag vind då inte vinden och seglet stödjer lika bra.

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    8 augusti, 2009 vid 19:07

    Nu har jag provat brädan i svag vind:frown: .
    Jag är väldigt nöjd, den gick att dra rigg på.
    Det var svårt att veta om vinden försvan eller om man gick upp för mycket mot vind .
    Jag hade vin snet inåt land ifrån höger.
    Så jag började med att surfa åt vänster, för att sedan försöka ta mig tillbaks.
    Jag lyckades , fast det tog tid.

    Men en sak som måste köpas är en riktig upphalstamp.
    Mitt rep lindar sig i mig när jag faller, trampar på det så man halkar omkull på brädan:mad2:

    Fick igen fart så, man kunde inte gå bak mer än ett steg ifrån masten.
    Men hoppas på mera vind i morgon:smirk:

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    9 augusti, 2009 vid 18:40

    Nu har jag varit på Alnäs hela dagen ca 11,00-17,00
    Surfandet gick både bra och dåligt.
    Började med att jag inte alls fick till det, hamnade nere vid campingen och försökte ta mig tillbaks..
    Men det gick inte så efter en lång stund försökande, fick jag lifta med en båt till Alnäs igen. Kul med hjälpsama personer:smile:

    Sen så möte jag “surfen” där handlade en uphalstamp.
    Men när vi spände nerhalet så gick kroken till seglet sönder (Namn?)
    Men “Surfen” hade lite grejer liggandes som löste problemt.
    Blev en 0-Förlängare med mastfot och en krok i metall “pinsystem” , så nu ska grejerna hålla sommaren ut hoppas jag.

    Hoppade i igen och provade turen igen, denna gång behövdes det ingen båt tur tillbaks. Kankse var “surfen” grejer som gjorde brädan bättre samt hans instälningar.
    Fick väldigt mycket nytig information & Tips ETT STORT TACK!
    Jag lyckades själv ta mig tillbaks:smile:.
    Sen blev det lite uppehåll, samlade krafter in för sista turen.
    Den skulle jag inte gjort, var så slut att jag knappt tog mig tillbaks.

    Fick i främre foten i stroppen en gång, måste träna mera!!
    Så nu blir det vila tills Onsdags träningen tror jag.

  • Knatte

    Gäst
    9 augusti, 2009 vid 19:21

    Kul att det går framåt i karriären och att lite nya prylar har gjort surfandet enklare:laugh:
    vad för bräda tränar du på i klubben? Är det stor skillnad mot din egna bräda i volym och känsla tycker du ??

  • jesse

    Medlem
    9 augusti, 2009 vid 22:13

    Hallå Daniel och välkommen till UVK!

    För att bara hållit på i några veckor så tycker jag att det såg riktigt bra ut när du körde idag. Kul också att se att ett komplett Bic-paket från 1989. Lila och mintgrönt, det var tider det! 😉 Minns själv att jag var galet avundsjuk på en polare som fick en komplett AstroRock av sin farsa 1989. Själv fick jag dela en knottrig Tiga Powerjibe från -87 med brorsan.

    Om du fortsätter i den här takten så tror jag att du kommer stå i stropparna och köra med hängsele innan säsongen är över!

    Kolla även in http://www.uvk.se och registrera dig som användare så kan du även hålla koll på när och var vi andra kör beroende på vindriktning etc.

    Vi syns på onsdag!

    / Jens

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 12:50
    Knatte;565131 wrote:
    Kul att det går framåt i karriären och att lite nya prylar har gjort surfandet enklare:laugh:
    vad för bräda tränar du på i klubben? Är det stor skillnad mot din egna bräda i volym och känsla tycker du ??

    Hej
    Klubben har Mistral Easyride tror jag dem hete.
    Dem var extremt breda och väldigt stadiga.
    Största problemet med min bräda jämnfört med dem är
    * min nos doppar sig under ytan, om jag inte kliver bakåt med främre foten. jag måste ha främre fot bakom masten.
    Easyriden kan man stå lite hursom helst på.
    *Sen är min mycket svårare att svänga brädan 180 grader med rigg upp utan fart. min är väldigt ostadig om man stär på tvären, med båda fötterna brevid masten.(på varsin sida)
    Det går med easyrider utan problem.
    Men här ska det tränas.

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 14:36
    Jesse;565171 wrote:
    Hallå Daniel och välkommen till UVK!

    För att bara hållit på i några veckor så tycker jag att det såg riktigt bra ut när du körde idag. Kul också att se att ett komplett Bic-paket från 1989. Lila och mintgrönt, det var tider det! 😉 Minns själv att jag var galet avundsjuk på en polare som fick en komplett AstroRock av sin farsa 1989. Själv fick jag dela en knottrig Tiga Powerjibe från -87 med brorsan.

    Om du fortsätter i den här takten så tror jag att du kommer stå i stropparna och köra med hängsele innan säsongen är över!

    Kolla även in http://www.uvk.se och registrera dig som användare så kan du även hålla koll på när och var vi andra kör beroende på vindriktning etc.

    Vi syns på onsdag!

    / Jens

    Hej har fixat seles stroppar till bomen , lånar ifrån kompisens bom.
    Han har inte heller någon sele.

    Finns det möjlighet att få låna ett sele och prova??
    Eller kanske finns något liggande nånstans till salu??

  • carl-r

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 14:41

    Sele brådskar nog inte förrän du har fått till en första planing egentligen.

  • bicless

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 14:45

    Du verkar ha bra surfattityd , kul att höra.
    Vad har du för storlek på sele? Vi har en del utgående modeller och demoköra grejer liggandes som kan sälja billigt. En av de som jobbar på surfspot bor nära uppsala så kanske kan ordna med den med honom i sånt fall.

    Mvh

    Bicless

  • billie

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 15:36

    Bic roch´n roll fanns i en tung version i asa som var vit med blå dekor och gula stroppar och en pro som var lättare lite åt det beiga hållet . Den hette före rock´n roll Bic 250. Ingen dum bräda på sin tid och den är äldre än 89 Då bytte jag upp mig ifrån en sådan till Astro rock som kom då. Sätt på en stor fena om du kan få tag på någon så går den fint i vattnetOch var rädd om de plastiga fotstropparna

  • imported_macts

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 15:54

    Å en BIC Rock´n roll, sån hade jag som första “short board” inköpt ny typ -88 för intjänade sommarjobbspengar..bytte den sedan mot en Hard rock som var lite mindre

  • Knatte

    Gäst
    10 augusti, 2009 vid 16:07
    nybörjarsurfaren;565264 wrote:
    Hej
    Klubben har Mistral Easyride tror jag dem hete.
    Dem var extremt breda och väldigt stadiga.
    Största problemet med min bräda jämnfört med dem är
    * min nos doppar sig under ytan, om jag inte kliver bakåt med främre foten. jag måste ha främre fot bakom masten.
    Easyriden kan man stå lite hursom helst på.
    *Sen är min mycket svårare att svänga brädan 180 grader med rigg upp utan fart. min är väldigt ostadig om man stär på tvären, med båda fötterna brevid masten.(på varsin sida)
    Det går med easyrider utan problem.
    Men här ska det tränas.

    Nu är du bara i början av din surfkarriär, men så fort du har lärt dig lite mera och när det blåser lite mer…
    Så kommer du alltid försöka surfa med fötterna bakom masten. Det är endast om och när du drar rigg som du kan ha fötterna framme vid mastfoten.
    Din bräda och alla andra mindre brädor är ju gjorda för att segla i planingsfart och då har du fötterna i fotstropparna:tongue:
    Det är då surfingen blir rolig på allvar. Men du får surfa lite på easyriden och öva på din egna bräda, så kommer du sakta men säkert flytta dina fötter bakåt mot stropparna.

    Hur stor fena har du på brädan? Stor fena ger tidigare planing och bättre höjdtagning. Det kan underlätta med lite större fena i början:laugh:

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 16:08
    Bicless;565298 wrote:
    Du verkar ha bra surfattityd , kul att höra.
    Vad har du för storlek på sele? Vi har en del utgående modeller och demoköra grejer liggandes som kan sälja billigt. En av de som jobbar på surfspot bor nära uppsala så kanske kan ordna med den med honom i sånt fall.

    Mvh

    Bicless

    Hej
    Ja storlek vet jag inte då jag aldrig provat något, men i kläder är det lite blandat mellan M & L .
    Lånade Sambons “måttband” 90,5 i runt magen.
    Kanse finns någon tabell och gå på??

    Mvh
    Daniel

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 17:45
    Billie;565309 wrote:
    Bic roch´n roll fanns i en tung version i asa som var vit med blå dekor och gula stroppar och en pro som var lättare lite åt det beiga hållet . Den hette före rock´n roll Bic 250. Ingen dum bräda på sin tid och den är äldre än 89 Då bytte jag upp mig ifrån en sådan till Astro rock som kom då. Sätt på en stor fena om du kan få tag på någon så går den fint i vattnetOch var rädd om de plastiga fotstropparna

    Ja en fotstropp måste repareras då den gått av.
    Ska fixa lite på jobbet innan träning på Onsdag.
    Har lite plastlim m,m eller så blir det förstärkning med popnint för plast.

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    10 augusti, 2009 vid 17:51
    Knatte;565312 wrote:
    Nu är du bara i början av din surfkarriär, men så fort du har lärt dig lite mera och när det blåser lite mer…
    Så kommer du alltid försöka surfa med fötterna bakom masten. Det är endast om och när du drar rigg som du kan ha fötterna framme vid mastfoten.
    Din bräda och alla andra mindre brädor är ju gjorda för att segla i planingsfart och då har du fötterna i fotstropparna:tongue:
    Det är då surfingen blir rolig på allvar. Men du får surfa lite på easyriden och öva på din egna bräda, så kommer du sakta men säkert flytta dina fötter bakåt mot stropparna.

    Hur stor fena har du på brädan? Stor fena ger tidigare planing och bättre höjdtagning. Det kan underlätta med lite större fena i början:laugh:

    Ja båda fötterna är bakom masten , direkt eftre att riggen är uppe.
    om inte så dyker nosen på engång.
    Jag försöker flytta fötterna så fort jag får fart.
    Märker att när gör jag det för tidigt, så går nosen upp förhögt.
    Då är det bara att kliva fram lite igen och försöka få upp farten mera.

    Var ut och mätte fenan den var 30cm (ifrån brädan).

Sida 1 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rock´n Roll & JAG

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.