Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rock´n Roll & JAG

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 18:04

    Satt o funderade lite ang vind riktning och vinkeln på seglet mot vinden.
    Finns det någon bra “tumregel” att följa ?

    Segla med vinden är ju lättast, kan ju ha seglet på tvären gämnfört med brädan.

    Men vid kryssning hur håller man det då för max skjus framåt.

    Har försökt få lite fart i kryssning , men haft så dåliga väderförhållanden.
    Har varit väldigt dålig vind, eller byigt och kommit ifrån flera olika håll!!

    Och när jag varit på Tränningar med klubben , är det vindstilla till väldigt svag vind SÅÅ TYPISKT .När man skulle vilja få lite fart på grejerna.

    Skulle vilja ha en jämn vind från ETT hål så man kan öva lite mera:smile:

  • crash151

    Medlem
    17 augusti, 2009 vid 19:59
    nybörjarsurfaren;567678 wrote:
    Men vid kryssning hur håller man det då för max skjus framåt.

    Har försökt få lite fart i kryssning , men haft så dåliga väderförhållanden.
    Har varit väldigt dålig vind, eller byigt och kommit ifrån flera olika håll!!

    Skulle vilja ha en jämn vind från ETT hål så man kan öva lite mera:smile:

    Köra mot vinden och ta bra höjd är ju lättast i full planing och i stropparna långt ut på railen/kanten och ha seglet bakkant ganska i mitten på brädan, gärna luta det lite bakåt. Så du stänger gappet mellan segel och bräda. Lika med speed.

    Kryss utan planing då använder du windward (vind sidans rail/kant, heter på svenska någon?) som trycks ner i vattnet som typ köl/centerboard på en deplacement båt. Brukar också ha seglet vinklat lite framåt eller mer upprätt och vinklat lite in i vinden.

    Kan hålla med dig om att det är jobbigt och frustrerande att segla i gust och skiftande vind riktningar. Men ärligt talat så ger det mer en man tror. Får muskel minne var man har ballans på brädan, manövrera seglet i olika positioner och valkar på händerna mm.

    Men du verkar göra bra ifrån dig och får snart ta och byta nick.

  • Knatte

    Gäst
    18 augusti, 2009 vid 16:12
    nybörjarsurfaren;567678 wrote:
    Satt o funderade lite ang vind riktning och vinkeln på seglet mot vinden.
    Finns det någon bra “tumregel” att följa ?

    Segla med vinden är ju lättast, kan ju ha seglet på tvären gämnfört med brädan.

    Men vid kryssning hur håller man det då för max skjus framåt.

    Har försökt få lite fart i kryssning , men haft så dåliga väderförhållanden.
    Har varit väldigt dålig vind, eller byigt och kommit ifrån flera olika håll!!

    Och när jag varit på Tränningar med klubben , är det vindstilla till väldigt svag vind SÅÅ TYPISKT .När man skulle vilja få lite fart på grejerna.

    Skulle vilja ha en jämn vind från ETT hål så man kan öva lite mera:smile:

    Som Crash skriver måste du ha planing för att få till en vettig kryss.
    Din bräda har för liten volym för att kunna kryssa utan planing. Det är bara gamla longboards/centerbordsbrädor eller rena nybörjarbrädor som kan kryssa skapligt utan stabil vind.
    Men att vinkla lovartssidan på brädan hjälper till en del.:wink:

  • rasmus_w

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 21:14

    Nåja. När det blåser lite halvtveksamt kan jag ofta tycka att jag behöver köra ett och annat ben utan planing och då tar jag faktiskt höjd. Men det handlar lika mycket om att jag hela tiden tappar höjd när jag planar som att jag tar höjd när jag inte gör det. Med lite mer drag i riggen tar jag höjd så fort jag behöver.

  • carl-r

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 21:27
    Rasmus_W;568118 wrote:
    Nåja. När det blåser lite halvtveksamt kan jag ofta tycka att jag behöver köra ett och annat ben utan planing och då tar jag faktiskt höjd. Men det handlar lika mycket om att jag hela tiden tappar höjd när jag planar som att jag tar höjd när jag inte gör det. Med lite mer drag i riggen tar jag höjd så fort jag behöver.

    Helt sant. Och det går ju alltid att rigga större. 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 22:16

    Inte alltid, största segel till min 86:a är 5.7, nästa segel upp är 10.8 och eftersom jag har glömt Formulabommen hemma så blir det 5.7 eller inget. 🙂

  • carl-r

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 23:04

    Det låter som att du precis fick en ursäkt att handla prylar. 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    18 augusti, 2009 vid 23:26

    Den ursäkten har jag haft sen länge, jag har mest tänkt vänta in 2010:orna, sen byter jag nog 5.7:an mot ett aningen större segel, kanske två.

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 09:08

    Ja då har jag lite teknik, att prova idag. Ska på träning efter jobbet. Knappt någon vind nu heller:(

  • rasmus_w

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 15:16

    Och glöm inte att se lite deprimerad ut: http://www.guycribb.com/userfiles/documents/Look%20Depressed.pdf

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 20:02
    Rasmus_W;568379 wrote:

    Det där får jag läsa igenom flera gånger i piggare tillstånd, så något fastnar.
    Ja idag var det som förra veckan , spegelblankt!!!
    Men jag körde med min rigg och en skolbräda.
    Men gick knappt att känna vinden tyvärr.

    Men blir kanske lite vind på Fredag, ev så blir det lite efter jobbet.

    Sen på Lördag är det Klubbmästerskap.
    Jag kommer att ta med grejerna , så får man se om man vill försöka med det lilla man kan.:confused2:

    Funderar på att inhandla ett par surfingskor, är lite halt barfota.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 augusti, 2009 vid 20:58

    Haha, det där med Bicar som har ett halkskydd värt namnet är en annan sak som kommer dyka upp på marknaden när helvetet fryser, även om min Techno 2 var lite mindre dålig på det är andra Bicar jag haft.

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 19:36

    Hej funderar lite angående vindhastigheten m/s.
    Vad kan man rekomendera att en nybörjare klarar av för vindstyrka.
    Allt beror ju på storlek på segel och styrka i surfaren.
    Men jag har 6,4 segel, och brukar var ganska segdragen.
    Har ett sittsele som ska börjas att använda.

    Väderprognosen visar 7m/s imorgon , ni som vet är det bar att haka på vinden:confused2:

    Jag vet inte vad jag har surfat i förut .mest svag vind. men ibland har det blåst till som bara den vid spöregn , med kastiga vindar.
    Då har jag inte lykats något vidare.

    Vill inte ge mig ut i något , som man inte kommer att klara av.
    Men är åt andra sidan trött att surfa i svag vind.

    Jag får väll ta brädan med mig och känna efter lite:laugh:

    Längtar efter lite fart och den där PLANINGEN:tongue:

  • Knatte

    Gäst
    20 augusti, 2009 vid 19:40

    Du borde plana omkring 7-8 m/s med dina grejer. Men har du mindre vind än så lär du inte plana. Hade du haft ett modernt 6.4 kvm segel, så håller du det lätt uppåt 10-12 m/s. Med ditt segel kanske kan klara 10 m/s innan det tappar form och stabilitet. Så jag tror att du kanske har en palningsmöjlighet mellan 7-10 m/s ± någon sekundmeter

  • carl-r

    Medlem
    20 augusti, 2009 vid 22:52

    Självklart ska du ut. Du kan ju börja med att vända lite tidigare så att du vet att du kommer tillbaka när du åker längre. 🙂

Sida 3 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rock´n Roll & JAG

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.