Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rock´n Roll & JAG

  • bee

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 05:49

    Se till att hitta plattvatten. Det är svårt att dra rigg om det är mycket vågor. Förra sommaren körde jag med en likadan rigg som du har och höll på att driva tvärs över Orsasjön när det blåste upp rejält eftersom jag vart överriggad. Det blir ju tokmycket buk på det där seglet… (Kanske bara jag som inte kan rigga…

  • holm_martin

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 06:30

    själv har jag alltid kört på min rigg med 5.6 (mitt minsta) och varit ute i 7-11/ms känt mig totalt överriggad varje gång.
    Men för att vara nybörjare så va det härligt i tisdags som var 5e gången jag surfade och jag planade för första gången, var rätt choppigt och blåste säkert 10-13/ms då=). men j’vlar vilken fart 😀 träffade dock en sandbank 100m bort så man flög ju av lika snabbt man fick upp farten :frown: körde med en gammal bic adagio. o sen så väger min gamla rigg för mycket så man orkar inte dra rigg särskiltofta, så vattenstarter är nästan det enda jag gjort

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    21 augusti, 2009 vid 17:49

    Nja det blev inget.
    När jag kom ner efter jobbet, så packade alla ihop för hemfärd.
    Vinden hade avtagit.
    Jag hade ingen lust att surfa själv, är sliten efter en vecka på jobbet.
    Hoppas att det finns lite vind imorgon på klubbmästerskapet.
    Kanske man vågar vissa sinna usla vurpor:mad2:
    Börjar ledsna på denna dåliga vind.
    Nä nu blir det soffan och en massa Prison break avsnitt, har 7st i viasat boxen att kolla på.

  • Knatte

    Gäst
    22 augusti, 2009 vid 09:34
    nybörjarsurfaren;569186 wrote:
    Nja det blev inget.
    När jag kom ner efter jobbet, så packade alla ihop för hemfärd.
    Vinden hade avtagit.
    Jag hade ingen lust att surfa själv, är sliten efter en vecka på jobbet.
    Hoppas att det finns lite vind imorgon på klubbmästerskapet.
    Kanske man vågar vissa sinna usla vurpor:mad2:
    Börjar ledsna på denna dåliga vind.
    Nä nu blir det soffan och en massa Prison break avsnitt, har 7st i viasat boxen att kolla på.

    Du har nu upptäckt problemet som vi varnade för, när man köper en bräda som är lite för smal och har lite för lite volym. Man kan inte surfa för att vinden inte räcker till. Hade du haft lite mera bredd/volym så hade du oftare kunnat surfa..

    Men snart kommer hösten och då blåser det ofta tillräckligt 🙂

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 06:25

    Var ut på KM igår kom bäst på 5 plats:shocked:
    Vi körde 3 heat.
    Men jag hade min rigg & en skolbräda.
    Trodde inte jag skulle komma runt banan, men blev förvånad gick ganska bra.
    Vinden var inte så bra , blev helt vindstilla ett par gånger.
    Men man fick lite fart i byarna.

    Jag hade lite problem när jag skulle gippa runt en boj.
    Kom ner för långt ner så jag kunde inte ta höjd , så jag fick kryssa tillbaks en gång. Hände flera gånger.
    Svårt att se bojen utan glasögon på långt håll:smirk:
    Sen gick jag för tajt med bojen , lyckades tappa riggen så boj tampen slog ett varv om bomen:mad:

    Men jag är mycket nöjd att jag ställde upp.
    Så mycket surfing har jag inte kört förrut.

    (Ska tillägga att det var 6st startande i KM)

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    23 augusti, 2009 vid 16:32

    Varit ute idag och surfat lite på sjön här hemma.
    Upptäckte efter ett tag varför det var så svårt att åka fram och tillbaks tvärs över sjön.

    Det kommer konstiga vindar, det blåser mot land i viken jag går i .
    Så är det ganska smalt nera i viken, men det blir breddare efter kanske 100m.
    Men vinden går längs kantena , så känns det som någon sämmre zon mitt i sjön. Har alltid upplevt att det är dött utanför ett vindskydd. blir nog något konstigt där . det är presic i mitten av sjön nära land.
    Men nu börjar jag få till det ganska bra, fick rejält med fart en gång ev planing!! men kom så när land så jag fick släppa ut seglet.
    Så man kan surfa i i sidvind för att sedan ta höjd , men man fortafarande surfar i sidvind .(åker lite i som ett U)Trännande lite på sittselet också, med blandat resultat.
    Upptäckte när jag kom iland att ena stroppen runt benet hade lossnat och selet hade glidit upp.
    vet inte när det hände.

    Tänkte bara vara ute någon timme, men när jag kom till bilen 4 timmar senare trodde jag klockan gick fel.

    Jag hade varit i över 3 timmar i vattnet i streck.
    Tiden går fort när man har roligt.
    Vinden var väldigt byig kom några lite större pustar.

    Ska blåsa upp till ca 7m/s i veckan, och jag som är ledig i två veckor nu!!
    Nu ska det surfas så mycket familjen tilllåter det.

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 19:30

    Hallå igen!!

    Nu har jag suttit och grubblat över lite konstiga fenomen jag råkat ut för.
    När jag surfade igår tyckte jag att det kändes fel i riggen/bomen.
    Käns på något vis som att jag behöver lyfta/trycka riggen framåt.
    Får pressa med främre handen!!
    Om jag tar något steg bakåt på brädan och försöker hålla balansen i riggen.
    Har provat på land med endast riggen, och leta balansen i riggen.
    Förflyttade händerna med en handsavstånd hela tiden framåt och tillbaks på bomen.
    När jag hade händerna närmare masten så slog seglet ut i bak.
    Händerna längre bak så slog masten iväg.
    Så letade jag reda på balanspunkten, och satte seles linorna där.
    Med en hands bredd i mellan.

    Men återigen till surfningen , när jag då får lite fart och kliver lite bakåt.
    För att nosen inte ska dyka, så känns det fel .
    Vet inte om det är för att det var för svag vind då.
    För när man får mera vind i seglet, så känner jag att man kan skotta in mera .
    Och då dras man lite fram av seglet, man får sänka kroppen och hålla i !
    Kände detta väldigt tydligt med sele i.
    Men hade svårt att få balansen med sele också.
    Den ville lova upp i vind ganska lätt när jag krokade i.
    Så fick jag skotta in mera,nu när jag tänker efter så slog seglet ut i bak. Kanske har selen linan för långt fram på bommen?
    Sen var det lite konstiga vindar.
    Längtar till på Onsdagstränningen Smhi har utlovat idagsläget 4-5m/s !!(REKORD FÖR ONSDAGSTRÄNING, har varit spegelblankt)

  • Knatte

    Gäst
    24 augusti, 2009 vid 19:40
    nybörjarsurfaren;569829 wrote:
    Hallå igen!!

    Nu har jag suttit och grubblat över lite konstiga fenomen jag råkat ut för.
    När jag surfade igår tyckte jag att det kändes fel i riggen/bomen.
    Käns på något vis som att jag behöver lyfta/trycka riggen framåt.
    Får pressa med främre handen!!
    Om jag tar något steg bakåt på brädan och försöker hålla balansen i riggen.
    Har provat på land med endast riggen, och leta balansen i riggen.
    Förflyttade händerna med en handsavstånd hela tiden framåt och tillbaks på bomen.
    När jag hade händerna närmare masten så slog seglet ut i bak.
    Händerna längre bak så slog masten iväg.
    Så letade jag reda på balanspunkten, och satte seles linorna där.
    Med en hands bredd i mellan.

    Men återigen till surfningen , när jag då får lite fart och kliver lite bakåt.
    För att nosen inte ska dyka, så känns det fel .
    Vet inte om det är för att det var för svag vind då.
    För när man får mera vind i seglet, så känner jag att man kan skotta in mera .
    Och då dras man lite fram av seglet, man får sänka kroppen och hålla i !
    Kände detta väldigt tydligt med sele i.
    Men hade svårt att få balansen med sele också.
    Den ville lova upp i vind ganska lätt när jag krokade i.
    Så fick jag skotta in mera,nu när jag tänker efter så slog seglet ut i bak. Kanske har selen linan för långt fram på bommen?
    Sen var det lite konstiga vindar.
    Längtar till på Onsdagstränningen Smhi har utlovat idagsläget 4-5m/s !!(REKORD FÖR ONSDAGSTRÄNING, har varit spegelblankt)

    Nu spekulerar jag bara lite, men ett sådant gammal och omodernt segel kanske inte har någon balans/tryckpunkt längre??
    Om seglet är välanvänt så kanske det är så instabilt att du aldrig kan få en bra känsla/stabilt drag:blush:

    Sedan undrar jag om du skall kroka i hängselen “OM” du inte planar ordentligt? När du krokar i så kanske du belastar seglet för långt bak/ pressar med bakfötterna och trycker upp fören.
    Grundregeln är: Man måste plana duktigt innan man försöker kroka i en hängsele på en sådan liten/smal bräda som du har. Samma sak, du skall absolut inte flytta dig bakåt utan planing, då detta pressar upp nosen mot lovart.
    Mitt tips är att undvika hängsele och liknande innan det blåser stadiga 6-8 m/s så att du kan få en riktig planing först.:tongue:

  • tsss

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 21:35

    hej

    Tror Knatte har helt rätt- ett sånt där Bic-segel är nog svagaste länken i segelkittet. Försök hitta ett modernare segel i första hand. Behöver bara bli en 5-hundring kanske.
    Eller om du kan få låna ett bättre segel av klubben. Freeride på kanske 6½ kvm.

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 05:38
    tsss;569900 wrote:
    hej

    Tror Knatte har helt rätt- ett sånt där Bic-segel är nog svagaste länken i segelkittet. Försök hitta ett modernare segel i första hand. Behöver bara bli en 5-hundring kanske.
    Eller om du kan få låna ett bättre segel av klubben. Freeride på kanske 6½ kvm.

    Har ev ett 5,7 segel på gång, till ett bra pris .
    Då kan jag surfa fast det blåser mera i höst.

  • Knatte

    Gäst
    25 augusti, 2009 vid 06:32
    nybörjarsurfaren;569920 wrote:
    Har ev ett 5,7 segel på gång, till ett bra pris .
    Då kan jag surfa fast det blåser mera i höst.

    Hade jag varit som dig, så hade jag satsat på ett bättre segel på omkring 6.5-7.0 kvm före ett mindre segel. Ett nyare 6.5 kvm funkar bättre än ett gammalt 5.7 kvm. Bra pris segel är sällan en bra lösning, då det är ofta är ett gammalt utblåst segel och då har du ett segel till som har obalans/funkar dåligt mm.:blush:
    Segel som kostar lite och är äldre än 2000-talet riskerar ge dig exakt samma problem, som du har med ditt nuvarande BIC-segel.:mad2:

  • carl-r

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 08:12
    Knatte;569934 wrote:
    Hade jag varit som dig, så hade jag satsat på ett bättre segel på omkring 6.5-7.0 kvm före ett mindre segel. Ett nyare 6.5 kvm funkar bättre än ett gammalt 5.7 kvm. Bra pris segel är sällan en bra lösning, då det är ofta är ett gammalt utblåst segel och då har du ett segel till som har obalans/funkar dåligt mm.:blush:
    Segel som kostar lite och är äldre än 2000-talet riskerar ge dig exakt samma problem, som du har med ditt nuvarande BIC-segel.:mad2:

    Mina segel jag använder är alla från 90-talet. Jag tycker personligen att ett cambersegel från np eller gaastra -95 eller senare är mer förutsägbara än alla nya ocambrade freeridesegel jag har testat *hittils*. Men don efter person antar jag, och jag är väl bättre på det jag är van vid kanske…
    Och jag har gett mellan 2 och 300 spänn st för de flesta av seglen. 😉

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 11:10

    Detta segel ska vara nyare en 2000 , var den uppfattningen jag fick. Skulle vara lite använt. Ett freeraide segel märke kommer jag inte ihåg. Men jag kan alltid låna kompis cambersegel på 6.0 och prova med.

  • Knatte

    Gäst
    25 augusti, 2009 vid 11:42
    nybörjarsurfaren;570015 wrote:
    Detta segel ska vara nyare en 2000 , var den uppfattningen jag fick. Skulle vara lite använt. Ett freeraide segel märke kommer jag inte ihåg. Men jag kan alltid låna kompis cambersegel på 6.0 och prova med.

    Kolla vad seglet heter/tillverkare och visa gärna ett kort på seglet, så kan säkert någon berätta om seglet. :laugh:

  • roding

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 13:03

    Ett problem som kan göra att du lovar upp när du är ikrokad kan vara det att det är för lite vind i seglet vilket gör att du inte kan lägga tillräckligt mycket vikt i hängselen, då när du går bakåt så kommer vikten indirekt på fenan och man lovar upp i vind.
    Hade jätteproblem med detta ett tag. Det måste vara tillräckligt mycket vind så att du kan “hänga” dig i hängselen och låta seglet ta din vikt, då försvinner problemet med lovningen.

Sida 4 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rock´n Roll & JAG

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.