Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rock´n Roll & JAG

• roding

Medlem
    10 september, 2009 vid 09:09

Grattis till planing.. nu är du fast! 😉

• Knatte

Gäst
    10 september, 2009 vid 18:22

Grattis till första planingen:grin:

• nyborjarsurfaren

Medlem
    11 september, 2009 vid 13:23

Man tackar !

Nu är det nöta som gäller 😉

Måste få in känslan i selet , känns lite ovant.
    Hade seles linan för lång först, krokade ur bara jag drog till mig bomen litegrann.
    Kortade dem , men han aldrig riktigt testa, började blåsa så mycket att jag hade fullt upp att hålla mig ovanför vattenytan.
    Men nästa gång jag är ute ska jag ta höjd på en gång så slipper ja kryssa tillbaks.

• nyborjarsurfaren

Medlem
    29 september, 2009 vid 16:28

Nu var det ett tag sedan jag skrev något..
    Har faktiskt inte surfat något sedan sista inlägget.
    Nu är det nog slut för min säsong, är så kallt med min våtdräkt.
    Fick skrappa rutorna i morse på bilen.
    Men ser fram imott en fortsatt karriär nästa sommar.
    Kommer förhoppnings vis att åka med klubben till Haga på Öland, ser fram imott det iallafall.

Men vem vet kanske kommer i vattnet ändå mera i år.

Hur bör man förvara sin utrustning under vintern?
    har den ute i kallgaraget nu. funderar på att lägga det på olje tanken i källaren istället.

Måste passa på att tacka alla underbara medlemar på detta forum för all hjälp o support, under mina underbara början som surfare.
    Hoppas träffa några mera under 2010;)

• Knatte

Gäst
    29 september, 2009 vid 17:46
    nybörjarsurfaren;579512 wrote:
    Nu var det ett tag sedan jag skrev något..
    Har faktiskt inte surfat något sedan sista inlägget.
    Nu är det nog slut för min säsong, är så kallt med min våtdräkt.
    Fick skrappa rutorna i morse på bilen.
    Men ser fram imott en fortsatt karriär nästa sommar.
    Kommer förhoppnings vis att åka med klubben till Haga på Öland, ser fram imott det iallafall.

Men vem vet kanske kommer i vattnet ändå mera i år.

Hur bör man förvara sin utrustning under vintern?
    har den ute i kallgaraget nu. funderar på att lägga det på olje tanken i källaren istället.

Måste passa på att tacka alla underbara medlemar på detta forum för all hjälp o support, under mina underbara början som surfare.
    Hoppas träffa några mera under 2010;)

Du kan lugnt förvara dina grejer i kallgaraget. Ev. kan du torka upp grejerna innan du lägger in dessa för säsongen. Tror inte på oljetanken, om den kan bli för varm??

• bohm

Medlem
    29 september, 2009 vid 18:58

Oljetanken har väl ingen annan värme än rumstemperaturen?

Du kan ha brädan i kallgaraget, du kan ha den på oljetanken. Det du kan göra är att leta efter en luftningsskruv i brädan. Endel kallar denna skruv för vaccumskruv, men det är inget vaccum i brädan och skruven har inte som funktion att bibehålla vaccum…..

Har du en luftningsskruv, lossa den så att luften i brädan kan strömma in och ur. Anledningen är att temperaturskillnader gör att luften inne i brädan har olika tryck beroende på temperatur, och extrema skillnader kan göra att det blir för högt eller för lågt tryck i brädan och den spricker. Sätt en stor lapp på brädan att du har lossat skruven!! annars finns risk att du glömmer det och kör din första åktur i vår med luftningshållet öppet.

I praktiken tror jag inte att din bräda kommer lida, hur du än förvarar den, och oavsett om du skruvar luftningsskruven. Den verkar ha överlevt ett decennium och klarat säkert en vinter till….

• Knatte

Gäst
    29 september, 2009 vid 19:24
    Quote:
    Oljetanken har väl ingen annan värme än rumstemperaturen?

Jag tänkte på oljepannan och inte tanken när jag skrev förra inlägget:blush: Där kan det väl bli lite värme väl??

• booman

Medlem
    29 september, 2009 vid 19:28

Du kan, precis som “Bohm” säger ha den i kallgaraget! Jag har 2 “nya” brädor som jag hade hela vintern förra året i kallgaraget, och inga som helst problem. Men som han också säger så skruvade jag upp luftskruven på dem.

Försökte väl att torka grejerna så mycket som möjligt innan “slutförvaring”, kanske inte har jättestor betydelse, men det känns i alla fall bra…

Annars fixar du några hållare, och sätter upp den på sovrumsväggen, så kan du drömma dig bort i vinter…:smirk:

Sen är nog kylan bara ett tillfälligt bakslag. Minns att vi var ute ett gäng på Runn i Falun, den 15:e nov förra året, +10 och solsken och årets sista planing. Så jag hoppas på en dryg månad till med surf…

Mvh

//BooMan

• nyborjarsurfaren

Medlem
    1 februari, 2010 vid 19:26

Hejsan alla surfare!
    Mitt slit i somras gav en rolig utdelning.
    Blev en bild på mig i klubb nytt (våran egna tidning) , riktigt skojigt.
    Börjar längta till våren/sommaren redan

• patriks

Medlem
    1 februari, 2010 vid 20:31
    nybörjarsurfaren;596945 wrote:
    Börjar längta till våren/sommaren redan

Hehe det är du ju inte direkt ensam om 😉

• nyborjarsurfaren

Medlem
    15 mars, 2010 vid 11:01

Nu börjar det bli dags att sätta upp mål för denna säsong av inlärning av denna rymma sport.

finns det några bra vändningar som typ är snarlika somman kan öva på i en viss föjd.

Ska skicka på begginer to Winner filmen igen för att se några .
    Finns det något att ??

Tips är varm välkommet ..

Längtar som bara den ny….

• kate

Medlem
    17 mars, 2010 vid 07:38

Kul att få läsa om dina strapatser med allt surfkitt. Skulle nog gissa att de flesta av oss har varit igenom samma sak!

Jag känner din frustration över vinden och hur den beter sig. Det går, som du märkt, inte bestämma i förväg vilka dagar i veckan man skall vindsurfa. När det blåser får man lägga alla andra planer åt sidan och ut o köra.
    Skulle vilja säga att det är charmen med sporten oxå! Allt planerande och vädersnack. Man blir otroligt bra på metrologi:-)

Hade jag varit i din sits hade målet för i år varit att komma in i sittselen och fotstropparna och känna sig hyffsat bekväm med det.

Vändningar skulle jag rekommendera slag/tack på en större bräda som du kan gå runt på. Exempelvis den som du har på klubben. Det är riktigt svårt att slå på en mindre bräda.
    På din bräda borde du kunna öva på gippar/gybe när du känner dig bekväm i planing.

Du får dela upp övningarna i olika delar. Som gippen; att du börjar med att falla av och trycker med bakre foten på brädan. När du känner dig bekväm med det går du till nästa steg att byta fotställning. Tredje steg att flippa seglet. Allt i allt brukar det ta rätt lång tid innan man lär sig denna manöver. Det är många moment som skall stämma så det är bra att du är enveten!

Vattenstart kan vara en bra manöver att kunna ffa i lite blåsigare dagar.

Jag rekommenderar att du seglar med andra de dagar det är riktigt blåsigt. Om det händer något kan det vara bra att få hjälp.

Kul att läsa, som sagt! Skall bli rolig läsning med dina framsteg!

/Kate

• nyborjarsurfaren

Medlem
    17 mars, 2010 vid 15:15
    Kate;602019 wrote:
    Kul att få läsa om dina strapatser med allt surfkitt. Skulle nog gissa att de flesta av oss har varit igenom samma sak!

Jag känner din frustration över vinden och hur den beter sig. Det går, som du märkt, inte bestämma i förväg vilka dagar i veckan man skall vindsurfa. När det blåser får man lägga alla andra planer åt sidan och ut o köra.
    Skulle vilja säga att det är charmen med sporten oxå! Allt planerande och vädersnack. Man blir otroligt bra på metrologi:-)

Hade jag varit i din sits hade målet för i år varit att komma in i sittselen och fotstropparna och känna sig hyffsat bekväm med det.

Vändningar skulle jag rekommendera slag/tack på en större bräda som du kan gå runt på. Exempelvis den som du har på klubben. Det är riktigt svårt att slå på en mindre bräda.
    På din bräda borde du kunna öva på gippar/gybe när du känner dig bekväm i planing.

Du får dela upp övningarna i olika delar. Som gippen; att du börjar med att falla av och trycker med bakre foten på brädan. När du känner dig bekväm med det går du till nästa steg att byta fotställning. Tredje steg att flippa seglet. Allt i allt brukar det ta rätt lång tid innan man lär sig denna manöver. Det är många moment som skall stämma så det är bra att du är enveten!

Vattenstart kan vara en bra manöver att kunna ffa i lite blåsigare dagar.

Jag rekommenderar att du seglar med andra de dagar det är riktigt blåsigt. Om det händer något kan det vara bra att få hjälp.

Kul att läsa, som sagt! Skall bli rolig läsning med dina framsteg!

/Kate

JA vattenstart kommer att bli något att lära sig, försökte förra säsongen som hastigast. Men blev något knas brädan bara trycktes ner i bak, och nosen steg.
    Kollar flittigt på olika klipp på youtube , finns grymt bra klipp med Jibe i olika former samt tack helicopter tack vore något (ser så grymt ut, måste lära mig det någon dagicon14.gif)
    Men jag är extremt motiverad i år med, var rymt bra för min rygg att hålla på.
    Har inte varit så bra på länge.

Funderar om jag ska försöka fixa en 2 delad mast till mitt Arrows segel.
    Den ska ha 430 mast med 12 förlängare.
    Och som vanligt så är det Budget som gäller.
    Insteg masterna som SURFSPOT säljer hur är dem, jag har inga större krav.
    Bara jag slipper ha en 448 lång mast på taket.
    Till mitt 6,4 Bic har jag en två delad mast på 4,85.
    Sen vist är det speciella fickor för rdm mast, sen tror inte jag att min bom passar på en sån??

Letar varje dag på Köp & Sälj med

• nyborjarsurfaren

Medlem
    20 mars, 2010 vid 11:19

Kollat lite (eller massor på Beginner to Winner 🙂
    )

När man gör vändning ner i vind , kan man ju både flippa seglet samt att gå under det (Duck jibe ?)
    Hur mycket svårare är det att balansera riggen på det sättet ?

• Knatte

Gäst
    20 mars, 2010 vid 15:30
    nybörjarsurfaren;602469 wrote:
    Kollat lite (eller massor på Beginner to Winner 🙂
    )

När man gör vändning ner i vind , kan man ju både flippa seglet samt att gå under det (Duck jibe ?)
    Hur mycket svårare är det att balansera riggen på det sättet ?

En vanlig gipp är betydligt lättare att göra jämfört en “duck jibe” Så mitt tips är att gå för/lära sig en vanlig jipp de första åren:wink:

Sida 7 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rock´n Roll & JAG

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.