Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Rock´n Roll & JAG
-
nybörjarsurfaren;603633 wrote:Tack då vet jag att det är säkerligen en 93
Nu till lagningen
Skulle Biltemas lamineringepoxy fungera?Japp.
Se upp för slipdammet och använd ordentligt med skydd så du inte kommer i kontakt med epoxyn när du kladdar med den. -
Nybörjaren: Varför ens bemöda sig med att laminera dessa fjutt-skador? Funkar utmärkt om du köper lite gelcoat på Biltema, lägger på lagom tjockt, låter det härda, slipar lite så klart. Hålla på att lägga väv på dessa skador är overkill, dessutom ofantligt mycket mer jobb…
-
Är gelcoaten lite som spakel . blir det stenhård eller lite elastisk?
Tänkte så inte det spricker i “skarven” , så det läcker in vatten.
Det är ju hål in i brädan nu , ligger bara lite löst med glasfiber.(i hålet)
Ska jag försöka få gelcoaten att fastna i glasfibret lite gran också.Sen hur bör man göra på kanten . (ser ut som att brädan är två halvor botten & övredel) Den har sprukit lite i skarven , jag skar bort det mesta av botten i sprickan.
Så det som syntes på bilden tidigare, är så det blev efteråt .
Fäster gelcoaten så bra att det bara är att lägga , lite extra vid skarven? -
Gelcoat är spackel, blir hård. Själva skarven kan du “limma” med tex lite snabb epoxi, den är elastisk.
-
kinetic;604727 wrote:Gelcoat är spackel, blir hård. Själva skarven kan du “limma” med tex lite snabb epoxi, den är elastisk.
För biltema hade geocoat och gelcoatspakel vilket är det som jag bör använda?
-
Gelcoat-spackel eftersom din ena skada är något större, glöm inte att köpa till härdare…
-
kinetic;604757 wrote:Gelcoat-spackel eftersom din ena skada är något större, glöm inte att köpa till härdare…
Nej det måste jag självklart köpa med , tack för hjälpen
-
Knatte
Gäst5 april, 2010 vid 09:44Har du varit inne och kikat på Boardlady någon gång?? Där finns nog allt du behöver veta för stora och små lagningar:cool2:
http://www.boardlady.com/repairmenu.htm
I ditt fall ovan så borde en fältreparation vara det som behövs:tongue: http://www.boardlady.com/fieldrepairs.htm
För dina småskador så borde detta vara grejen:
EpoxykittKittstång med inkapslad härdare. Knåd- och formbart. Hanteras med skyddshandskar. Varken krymper eller rostar och kräver inga verktyg. Ger en stark, permanent lagning. Innehåller inga lösningsmedel. Kan användas både inom- och utomhus. Tål efter härdning både borrning, maskinbearbetning, gängning, filning, sågning, slipning och målning.
Skriv utVisa stor bildMarin, 50 g 36-1305 39,90 kr
-
Knatte;604771 wrote:Har du varit inne och kikat på Boardlady någon gång?? Där finns nog allt du behöver veta för stora och små lagningar:cool2:
http://www.boardlady.com/repairmenu.htm
I ditt fall ovan så borde en fältreparation vara det som behövs:tongue: http://www.boardlady.com/fieldrepairs.htm
För dina småskador så borde detta vara grejen:
EpoxykittKittstång med inkapslad härdare. Knåd- och formbart. Hanteras med skyddshandskar. Varken krymper eller rostar och kräver inga verktyg. Ger en stark, permanent lagning. Innehåller inga lösningsmedel. Kan användas både inom- och utomhus. Tål efter härdning både borrning, maskinbearbetning, gängning, filning, sågning, slipning och målning.
Skriv utVisa stor bildMarin, 50 g 36-1305 39,90 kr
Köpte deras gelcoat spacket idag , men får väll skaffa detta med.
-
Nu har jag köpt epoxy kittet . var extremt svårt att få det att fästa med handskar (köpte gummihandskar , diskhandskar) det bra fastnade i handsken.
Fick pressa ner det med bara fingrarna .
La det i kant med fiberlagret under gelcoaten . kommer att fylla upp sen med gelcoat spacklet .Då hoppas jag att det blir 100% vattentätt .
Den lilla skadan längst bak blev bara epoxykitt , får slippa och se hur det ser ut sen. -
Nu sitter det lite gelcoat på båda lagningarna , något tips på hur man vet om brädan är tät.
Hittade på bordlady att det går med en vaccummätare/(med pump).
Men min bräda verkar inte ha någon luftskruv? kan det stämma , fanns inte det på äldre brädor?Sen nu har jag ett 5,6 segel årsmodell 2005 . skulle vilja köpa ett lite större också.
Så att mitt Bic 6,4 slipper ut på vattnet, var så dåligt när jag hade provat 5,6 seglet och märkte skillnaden!!Vad skulle vara bra kliv till nästa segel , skulle helst bara vilja ha 2st nu ibörjan.
Mitt Arrows segel riggas på 430mats . luff 448
Ska köpa en 430 mast och förlängare.
Är det bra att kör med typ en 48förlängare längst ut.Vad finns det för segel som kan riggas på 430 + 0-48 . kommer man bara upp till typ 6,5? och Nya är utelutna pga budgeten, segel för ca 1500kr
Känns jobbigt att släppa på två master (ev 430+460)!Jag väger ca 67-69kg (Vill inte väga 70!!!)
Kommer att köra med Fanatic 125l brädan om den känns bra.Sen kollar jag lite på skydd
Bom&mast skydd
Mastfotsskydd , Den ökar inte slittet i mastboxen??
Är det bara deviatorn som lämnar stora skador?Sen vad ska man köpa för tampar för uthal nedhal?
-
Det är säkert så att du inte har någon luftskruv, det är precis som du tror att de inte är så vanligt förekommande på äldre brädor, om ens alls.
Vad gäller segel, så tar ju säkert din bräda ett 7-kvadrat och då blir det nog svårt att hitta nåt som riggas på en 430-mast. Möjligt att det går att förlänga så pass mycket som behövs, men det blir inte bra, då masten förmodligen blir för mjuk och seglet funkar helt enkelt inte som det ska.
En 7-nolla är fortfarande ett hyfsat lätthanterad storlek och du kommer att få mer tid på vattnet, vilket ju inte är fel.Så en ytterligare mast är nog mer eller mindre ett måste om du vill upp på lite större segel. Det brukar ju gå att hitta äldre väl fungerande master här på köp&sälj som inte kostar skjortan.
Uthalstamp: Tex denna: Funkar nog som nedhalstamp också, annars är ju den här: Formuline, bland det bästa som går att få… Enormt slit- och nötningsstark.
Lycka till! Snart är det “sjösättning”… Även här i Falun:smile:
-
Hur är det egentligen master och deras böjkurva.
Skulle jag som nybörjare märka skillnad om jag har typ min gamla bic mast eller en nyare mast till samma segel?Vart hittar man kurvan på masten är det typ 460/21 “21” är det kurvan?
Vad kan man tänkas att en gammal glasfiber mast har för kurva?För min mast är 485, funderar på att att kapa av den till 460 -470 ungefär.
Tänkte då kapa den i botten , men ska kolla först att förlängaren inte fastnar i masten!!
Om jag inte hittar något segel som kräver så lång mast.
kommer inte att köra min bic segel och vill jag det kan jag förlänga den .
Måste iallafall köpa förlängareHar kompisens 460 mast som jag kan låna (den är an nyare årsmodell).
Men i år har han “tänkt” sig ut , får se hur det blir.
Men om han gör det behöver ju han den !! så då behöver jag en backup mast! -
21 är styvheten på masten. Kurvan brukar anges i termer såsom top flex eller constant curve.
Jag tror att du känner skillnad. Den gamla glasfibermasten är framförallt tyngre och mindre spänstig (och grövre).
Om du testar Arrows-seglet med kompisens mast och sedan kör det med din mast, och du tycker att det känns helt okej, då har du ju svaret. 🙂
Om du är intresserad av hur masterna böjer sig så finns det lite intressant läsning på den här sidan: http://www.peterman.dk/start-windsurfing-gb01.htm
Logga in för att svara.