Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Rost kring fönstren-vad göra?

• Rost kring fönstren-vad göra?

Publicerad av remo på 25 juni, 2006 vid 21:57

Tjena!

Håller på med upprustning av min ”nya” caravelle (t3) men har en nöt kvar att knäcka:

Det e rost i anslutning till fönstren, och på ett ställe har det gått igenom lite samt att jag vill förhindra att det blir värre på de andra ställena….

Nån som har nån erfarenhet/tips att dela med sig av?

Farsan menar att man antingen tar loss fönstret och skär rent och svetsar på en ny plåtbit eller om man inte orkar det i princip sätter en silvertejp bit över och ser hur länge det håller.

Jag tror(hoppas) att man eventuellt kan göra nått mer än silvertejp utan att behöva lossa rutorna, typ lite dremel, rost-färg och nån gummimassa för att täta men han säger att det inte går att få tätt och bra.

Vad tror ni?

Ni får ursäkta om jag skriver osammanhängande men jag har skallen full av thinner, t-gul, billack, rostskyddsmassa och slip-damm så jag känner mig som jag sniffat lim i en vecka.
    Grymt skoj är det dock att grejja med bilen samtidigt som tjejjen sitter och syr sjyssta gardiner.

Häppåre

styret svarade 18 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • svenne

Medlem
    25 juni, 2006 vid 22:44

Seriöslagning är helt klart svetsning, men testa hur mycket du kan få ut gummilisten med en slö kniv (inget vasst!) eller ett par plåtbitar och om du kan få rent hela roststället. Går det att få rent helt så kan du göra en hyfsad lagning med glasfiberspackel, tänk på att det blir ganska tunn lagning så det får inte vara för stort område som behöver bytas. När du har slipat rent rosten, spruta på zinkspray innan spacklandet så håller det lite bättre mot ny rost.

Är det bara ytrost så slipa bort, zinka/grunda, spackla och måla nytt. Men det visste du nog redan. 🙂

• styret

Medlem
    26 juni, 2006 vid 07:35

är det så meckigt att ta bort rutorna på en t3a? är det ungte ungefär som på en 245a dvs bara en gummilist att kränga av?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Rost kring fönstren-vad göra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.