Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Rostbekämpning T4a

  • Rostbekämpning T4a

    Publicerad av ola_p på 16 november, 2006 vid 18:53

    Behöver lite tips på i vilken ände man skall börja, vad man skall använda och nogrann man bör vara.

    Finns lite små rostfläckar på de stora ytorna, funkar väl med slippapper/stålborste och lite bättringslack?

    Gick loss med vinkelslipen på skärmkanterna fram som var riktigt rötna förra sommaren, verkar faktiskt i stort sett stoppat upp rosten där (har kommit lite granna på några ställen). Körde på med rostskyddsfärg och sedan sån där tjock kladdig svart rostskyddsprej, borde ta å måla över det. Och hitta nått sätt att återskapa lite framskärmar, letade skärmbreddare. Men hittade inget som inte var på tok för dyrt. Tips mottages tacksamt.

    Vindrutan. Gummilist. Vatten. Rost. Ja, det rostar en del runt vindrutan. Torkar ju sällan ur ordentligt under listen, så då rostar det. Att ta ur vindrutan och göra det ordentligt är ett jätteprojekt, eller? Kommer man bromsa rosten nämvärt genom att skrapa hjälpligt och sedan dränka det i linolja med jämna mellanrum?

    Så rostar det väl på fler ställen, men dessa är värst (å bakluckan då, men den hade en lastbilschaffis vänligheten att skrynkla till, så den skall bytas.). Tips om teknik, material och tillvägagångssätt mottages tacksamt.

    getwet svarade 18 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • the_novice

    Medlem
    16 november, 2006 vid 20:31

    Ok, jag gör ett försök:

    För att stoppa rosten från att komma tillbaka så måste all rost bort, det finns inga genvägar vad jag vet. Är det bara lite ytrost så kan det räcka att slipa eller köra med vinkelslip, men om det är grov rost, som det oftast är, så är det djupa porer med rost som måste bort. Kör man då med en vinkel slip så tar man bort mycket av den friska plåten och det är ju onödigt. Det enda som funkar är egentligen att blästra, det är bara då som man får ren plåt även ner i porerna/groparna. Efter att man blästrat så skall man snabbt grundmåla innan det blir ytrost igen (går på en natt om bilen står ute). Grundfärgen är heller inget vattentätt lager så man behöver få på slutlacken också innan man tar ut bilen utomhus.

    Finns numera små punktblästrar men dom funkar sådär bra (iaf dom jag testat), går på små ytor typ stenskott men är inget vidare på större ytor tyvärr.

    När det gäller skärmkanter så kan man ganska lätt lappa dessa själv om man har en MIG svets tex. Gas funkar också och är lite lättare där det är rostigt, MIG’en kräver ren och jämntjock plåt. Är det stora skador så kan det vara värt att köpa ”ekonomi plåt” men det är ganska dyrt och passformen är sådär bra.

    Rost undertill kan man bromsa upp lite genom att spruta gammal olja blandat med diesel, men det behöver göras om ganska ofta (typ en gång per år). I hjulhusen kan man täcka med tectyl (efter olje-behandlingen) som slitage skydd men det är väldigt viktigt att man först går över och skrapa bort det gamla slitskyddet på ställen där det släppt från plåten annars så får man väldigt goa luftfickor där rosten stortrivs.

    Rost vid vindrutan är lite pyssligt man tar ju inte gärna ut rutan där, kan gå att bromsa upp lite om man kan komma åt att blästra. Övriga rutor brukar vara ganska lätta att ta ut och då kommer man åt mycket bättre.

    Skall man fixa rost så tycker jag att man skall vara beredd på att göra det ordentligt, annars kommer det tillbaka direkt och arbetet är i princip ogjort. På den gamla goda tiden när jag körde buss så köpte jag begagnade dörrar mm och fixade till dessa separat innan jag satte på dom, på det viset så slipper man vara utan bil under längre perioder…

    Tog en surf-fri vinter till att fixa ett dasslocks stort hål inuti där den tidigare ägare isolerat med liggunderlag som gav en perfekt fuktig miljö närmast plåten där rosten kunde frodas. Takluckan hade också läckt och det bidrog väl också…

    Slänger in en bild på gamla ”bettan” igen av årgång -69. Jag hade den i 11 år och ca 15 000 mil (på en mätare som bara går till 10 000, enda bilen jag haft med 0 mil på mätaren!) och det var inte rosten (det lagade jag) som gjorde att jag sålde den utan det var bristen på reservdelar.

    Edit: När bilden togs så hade jag undan för undan bytt samtliga dörrar, motorhuven, fronten och höger framskärm. Samt lackat övriga delar av bilen i omgångar. Som syns på bilden så är det rost på sidodörrens nedre gångjärn som var svårt att komma åt med blästern…

    Edit nr2: Framfälgarna (hade det även bak innan jag böt bakaxeln) är lite kul bonntrim som faktiskt klarade besiktningarna. Förra ägaren skar helt enkelt ut centrummen, vände på fälgen och svetsade på centrummet igen. Funkar, men det är inte bra för hjullagren…

    Fan, så här kan jag ju hålla på hela kvällen, jag får nog ta och skaffa buss igen.

  • svenne

    Medlem
    16 november, 2006 vid 22:04

    Bra zinkspray som primer!

    Min gamla kemilärare svetsade fast rostfria skruvar i hjulhusen på en gammal sunkbil på 80-talet, och sen skruvade han dit offeranoder från segelbåtar. En i varje hjulhus. Den är förmodligen fortfarande rostfri! 🙂

    Jag lämnade in Alfa som jag renoverade på zinkbesprutning, först blästrar han tröskellådor och hjulhuskanter (där man vill, faktiskt…) och sen lägger han på zink med en maskin som ser ut som en blandning mellan en svets och en färgspruta. Den smälter zinktråd som blir några hundra grader och som sprutas på plåten. Den rostar inte heller – längre. Det bästa är att jag gjorde det -96…

  • ola_p

    Medlem
    17 november, 2006 vid 08:05

    Zinkspray är noterat, duger det som brukar finnas på micro etc.?

    Det känns som vi snackar verktyg som jag inte har i källaren (bläster, svets). Finns det alternativ, eller är det dags att försöka få tag på en blästringspryl?

    Vad lönar sig att köpa, både i form av verktyg och tjänster. Vad kostade zinkbesprutningen ex. vis?

    Tröskellådorna är nog också rätt genomrostade, är det vinkelslip och svets som gäller om man skall få ordning på det eller?

    Har alltid undrat varför man inte sätter offeranoder på bilar, men det låter ju som det bara är att sätta igång och sätta dit ett par stycken.

  • jesper_b

    Medlem
    17 november, 2006 vid 12:27

    Svenne,
    Var hittar jag någon som gör en så där seriös zinkbehandling?

    /Jesper B

  • svenne

    Medlem
    17 november, 2006 vid 13:59

    Finns bland annat en firma i den hemska industrihålan Eskilstuna (har varit artiklar med i både Bilsport och Classic motor) som heter Eskilstuna blästringsteknik AB. Ligger i samma hus som http://www.zink.se och de gör liknande grejer. Googla på sprutförzinkning. Det som är (eller var i alla fall) riktigt bra med Blästringsteknik är att de kör med lågtrycksblästring, mycket luft och lågt tryck. De kan blästra tunnplåt utan att den slår sig.

    Men stanna inte för länge i Eskilstuna. Finsk brytning, skinnväst och polisonger smittar.

    @Ola: Skippa blästern, kör med en bra sliprondell. Lägg på zinksprayen så fort du har slipat.

  • the_novice

    Medlem
    17 november, 2006 vid 17:06

    Är inte så bra på kemi men för att en offeranod skall fungera så måste det väl vara en sluten krets och den fås via vattnet när det gäller båtar. På bilar har man ju sällan en vattenfilm som täcker hela bilen, inte ens en vanlig höstdag i Gbg…?
    Alltså måste man ha många små offeranoder istället och det är det som zinket gör, så moderna bilar har redan offeranoder inbyggt… 😉

  • getwet

    Medlem
    18 november, 2006 vid 09:10

    Och vill man behålla bilen en längre tid så är en underredsbehandling och sprutning av balkar och dörrar med tunnflytande rostskyddsmedel ett måste. Glöm inte bort att gamla bilar rostar minst lika mycket innifrån, om inte mer.

  • svenne

    Medlem
    18 november, 2006 vid 10:12
    The_Novice wrote:
    Är inte så bra på kemi men för att en offeranod skall fungera så måste det väl vara en sluten krets och den fås via vattnet när det gäller båtar. På bilar har man ju sällan en vattenfilm som täcker hela bilen, inte ens en vanlig höstdag i Gbg…?
    Alltså måste man ha många små offeranoder istället och det är det som zinket gör, så moderna bilar har redan offeranoder inbyggt… 😉

    Hjulhusen är i princip alltid fuktiga, och saltas det så är det där rosten är som värst.

  • ola_p

    Medlem
    19 november, 2006 vid 10:02

    Sliprondeller blir det till en början på de ytor där det funkar, och sedan zinkspray. Vad bör man lägga utanpå zinksprayen? Det slits ju en del vid ex. vis tröskellådorna.

    Hur bekämpar man den rost som finns inuti typ tröskellådor? där är ju inte direkt lätt att komma åt.

    Zinkanoder i hjulhusen känns ju iaf värt att testa, skall se om jag kan hitta någon som kan hjälpa till att svetsa dit nått att sätta fast dom på.

  • the_novice

    Medlem
    19 november, 2006 vid 10:15
    Ola_P wrote:
    Sliprondeller blir det till en början på de ytor där det funkar, och sedan zinkspray. Vad bör man lägga utanpå zinksprayen? Det slits ju en del vid ex. vis tröskellådorna.

    Hur bekämpar man den rost som finns inuti typ tröskellådor? där är ju inte direkt lätt att komma åt.

    Zinkanoder i hjulhusen känns ju iaf värt att testa, skall se om jag kan hitta någon som kan hjälpa till att svetsa dit nått att sätta fast dom på.

    Finns stenskottsskydd, ger ett tjock slitskydd som är överlackningsbart. Går att lägga på alla nedre kanter, skärmkanter och andra ställen där det blir slitage.

    Det borde finnas hål för att spruta in rostskyddmedel (eller gammal olja blandat med lite diesel) med hjälp av en slang med spridare i änden. Har man inte kompressor så finns det även slang med munstycke att köpa till rostskyddsmedel på vanlig sprayflaska också.

  • supasonic

    Medlem
    24 november, 2006 vid 00:03

    det finns massor av sånahärna http://www.ruststoponline.com Genom att lägga en spänning över katod och anod skall det elektriska fältet göra att det galvaniska elementet fullbordas. De kallar det för capacitive coupling.

    Jag tror inte att det funkar i praktiken. Då skulle åtminstone tillverkare av prestigebilar ha det monterat. Det kanske till och med skulle vara billigare än att helgalva karossen i fabriken.

    .s

  • getwet

    Medlem
    24 november, 2006 vid 08:38
    Ola_P wrote:
    Sliprondeller blir det till en början på de ytor där det funkar, och sedan zinkspray. Vad bör man lägga utanpå zinksprayen? Det slits ju en del vid ex. vis tröskellådorna.

    Hur bekämpar man den rost som finns inuti typ tröskellådor? där är ju inte direkt lätt att komma åt.

    Zinkanoder i hjulhusen känns ju iaf värt att testa, skall se om jag kan hitta någon som kan hjälpa till att svetsa dit nått att sätta fast dom på.

    I de flesta bilar finns det hål avsedda för rostskydd. Kika på baksidan av tröskellådan (underifrån) så hittar du säkert några hål, ofta täckta med en gummiplutt. Samma hål hittar du i de bärande balkarna, om det nu är en bil med ram. Att bekämpa redan befintlig rost är hopplöst fall, det enda är att rostskydda och hoppas på att det håller något år eller några till.

    På biltema hittar man billiga lösningar på anordningar som räcker för ett enklare rostskydd.

  • drakglenn

    Medlem
    29 november, 2006 vid 09:19
    getwet wrote:
    På biltema hittar man billiga lösningar på anordningar som räcker för ett enklare rostskydd.

    Möjligt, men undvik zinksprayen där som verkligen är SKIT! :smirk:
    Annars är zinkspray kanon, det står på min ständiga inköpslista….

    //Glenn

  • getwet

    Medlem
    29 november, 2006 vid 09:47
    Drakglenn wrote:
    getwet wrote:
    På biltema hittar man billiga lösningar på anordningar som räcker för ett enklare rostskydd.

    Möjligt, men undvik zinksprayen där som verkligen är SKIT! :smirk:
    Annars är zinkspray kanon, det står på min ständiga inköpslista….

    //Glenn

    Aha, bra att veta. Jag tänkte nog mer på de mer ”underreds och balk” produkterna som finns där.
    Min tanke var den däringa lilla slanganordningen som man kan koppla på en pump och spruta in i dörrar mm. En väldigt enkel lösning som kanske inte är det allra bästa, men bättre än ingenting alls.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Rostbekämpning T4a

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.