Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › rostskydd på Caravelle och Multivan?
-
rostskydd på Caravelle och Multivan?
Publicerad av markram på 28 oktober, 2003 vid 08:47Någon som har koll på detta:
Har hört att multivan har bättre r-skydd och ljudd, men vet ej om det stämmer.
skiljer det på ljuddämpning och annat(förutom bäddbarhet)?
Undrar också om någon vet om automatlådorna håller bra.patrikol svarade 21 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 29 Svar -
29 Svar
-
Min Multivan 94 har gått 15000 mil automatlådan går hur bra som helst, Har aldrig haft en bättre bil, Its the king!
-
hej!
Tänker du på T4 modellerna?
Jag har en Caravelle T4 -1991. Här är lite av mina erfarenheter.
Vad beträffar ljudisolering så finns det inte något dämpmaterial i dörrar eller sidor överhuvudtaget.Allt är gjort i plast, golvmatta,dörrsidor,tak, paneler m.m. Så det blir allt ett jäkla oljud i bussen.Fördelen är att det är lätt att göra rent och det känns fräcsht om jämför Amerikanska Vaner.
Vad beträffar rost så har jag gjort en komplett rostskyddsbehanling som tog en veckas jobb.T4 modellen är mycket tacksam att komma åt att behandla. Den är faktiskt ganska bra behandlad från början.
Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara någon skillnad på behanling från fabrik mellan en Multivan och en Caravelle.
PÅ din sista fråga skulle jag avråda dig att köpa en automater om det inte är så att du köper den starkare 150hk TDI.Den är så slö från början, så en automatare gör det bara värre.M.v.h T4 forever
-
Kan bara svara för min Multivan 94 2,5 L Automat har 116 hästar har aldrig upplevt den som slö (Ganska törstig, det skall ju bero delvis på Automatlådan) däremot har jag kört Disel (Ej 150 hp) varianterna och dom var ruskigt slöa. Vad gäller inredning och ljudnivå så är det helt olika uppbyggnad på en vanlig Caravelle och en multivan. Multivanen har väldigt mycket isolering och massor med finesser. Man kommer dock aldrig ner till nivån på en vanlig liten bil du har ju i princip en resonanslåda där bak. Jämför aldrig en vanlig Caravelle “bus” med en Multivan något skall man väl få för pengarna det skiljer ju mer än 100 000:- mellan bil modellerna. En ny Multivan idag går på cirka 360 000:- så lita isolering har man nog lagt in. Ps Köp inte 91 det är den första modellen ta 93 eller senare så har man hunnit att ta bort dom flesta felen.
(Passa dig lite för Automat lådan har man en gång skaffat den vill man aldrig ha något annat igen.) Föresten kom jag på att redan min T3 GL (86) hade fin isolering på dom flesta ställena, så ta dom finare modellerna så får du isoleringen på köpet, Rost har aldrig varit något problem för Caravellerna inte T3 och T4, T2 vet jag faktiskt inte men betvivlar det även där. -
Hej!
Visst är det skillnad på en multivan och en caravelle.Dock är det ytterst små detaljer som lite extra tyg på dörrsidorna, varvräknare m.m sånt som man kan åka till närmsta skrot och köpa från något multivan vrak. Som surfbuss kanske det är en fördel att den är enklare gjord när den börjar bli en 10 år gammal. Vad beträffar första årsmodellen på T4 modellen har det med 100% säkerhet alla garanti åtaganden redan gjorts för länge sedan om det funnits några.
TdI 150 hk, kan jag starkt rekomdera att inte provköra om man är ägare till 84 eller 115hk, då blir man bara så jäkla besviken på sin egen maskin.Med nästan 300Nm blir det faktiskt ganska personbilslikt. -
Ja den är fin, tyvärr är ju Sverige inget land som man kan köra disel i, om man inte kör väldigt långt. Det lönar sig inte. Om inte fassan är bonde såklart. Det ligger en cirka 1,5 cm isolering under golvet och innanför väggarna så det isolerar ju mot både ljud och kyla. Så visst skiljer det mer än så om inte du har den isoleringen på din bil.
-
Men om den är lätt lastbilsreggad så är det väl ändå lönsamt även om farsan inte är bonde, p-bilsreggad däremot blir svårt att försvara med ekonomi. Visserligen är diesel motorn dyrare i inköp men det är väl inget specifikt för Sverige?
-
Nej det är ju (drivmedel) + (Diselskatten) i detta fallet, är den lastbils reggad så är det ju en annan sak. Vi har ju pratat begagnat här och då suddas skillnaderna mellan modellerna ut avsevärt disel eller bensin spelar ingen roll. Undrar dock om den inte den bör vara skriven på ett företag för att det skall löna sig med diselbil. Kan du inte skriva av drivmedlet så blir det nog dyrt, vet faktiskt inte riktigt säkert hur det förhåller sig, Vi kanske kan få hjälp av någon som vet?
-
Är det stor skillnad i bränsleförbrukning mellan diesel/bensinmodellerna? Det vore kul att veta eftersom min framtida surfbuss troligtvis blir en nyare transporter. När man fått jobb och de stora stålarna börjar trilla in på kontot.
-
Kan i alla fall säga att bensin modellerna är ganska törstiga. Min drar cirka 1,4 i stan och 1,2 på landsväg. Vad jag hört så är diselmodellerna bensinsnåla men så är det ju det här med disel och diselskatten tyvärr.
-
Jag håller också med om att dieselmodellerna är oerhört bensinsnåla
Skämt och sidå så var det med 1,4 l/mil intressant. Det var högre än jag trodde, inte bra. Det verkar som ett solklart fall med dieselmotor eftersom de oftast är lastbilsregade om man har den 2 eller 3 sitsiga modellen. Det är väl den som lämpar sig bäst som surfbuss.
Någon där ute borde väl ha dieselmodellen? Ge mig information om dess verkliga förbrukning.
-
Jag har precis varit i Tyskland och köpt en Vw buss T4 Westfalia husbilsinredd buss.
Det sitter en 5cylindrig 2.4 l diesel på 77 hk i den och lådan är 5 växlad manuell.
Trots att bilen väger 2600 kilo så drar den bara runt 0.8 milen när jag kör landsvägskörning runt 90 km/h
Som husbilsregistrerad har jag bara runt 1600 spänn i skatt per år!
Jag är än så länge helnöjd, men man får nog inte vara stressad och vilja åka fort om man ska ha en så klen dieselmotor…
Erik -
gurra det där med 1,4… han har ju automat… det är ju minst en deciliterskillnad, och dessutom 116 hästar… så en manuell bensin 116 hk kan inte hamna på mer än 1 l landsväg om man kör snålt… diesel kanske lika mkt som din ford… fast med lite mer power då
-
Nu är det så att med nyare Automatlådor så är det inte så stor skillnad längre Så 1 L lär du inte komma ner i möjligtvis 1 dl mindre inte mer (Under förutsättning att du trampar väldigt försiktigt på gasen vilket inte är lätt när vinden drar och vattnet väntar). Bensin Caravellerna är törstiga. Det konstiga är att T3 drar mindre än T4 man tycker att dom borde göra modellerna snålare.
-
Hej!
Ett alternativ kan vara att köpa den 4-cylindriga bensinaren,den har jag och är faktiskt ganska nöjd.
Den drar faktiskt aldrig över 1liter/milen. Körde förra vintern till sälen med 8 personer och skidutrustning, tung som fan var det och segt gick det i uppförbackarna, då drog den 0.95/liter milen.
Med sommardäck och alla säten ur och en passagerare drog den 0.8 liter milen ner till Öland.
Logga in för att svara.