Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › rostskydd på Caravelle och Multivan?
-
Tackar för alla svar!
Känner mig både klokare och (tyvärr) mer sugen än nånsin att lägga upp mer pengar än nånsin på en bil som jag skall
ha länge.
Måtte nu bara garageporten vara tillräckligt hög dit jag skall flytta.
Det lutar alltså mot multivan diesel, bäddbart från början och chysst inredning, men en tdi caravelle som ej gått för långt är ett alternativ också, -och så skall det lastbils eller husbilsreggas omedelbums.
Kör ju 1500-2000 mil i jobbet och då är ju diesel bra (och nu är man ju för “gammal” för att köra fort alla hastighetskameror ger en ju hybris tom när man åker gammal 245:a). -
Har en T4-Multivan och är supernöjd. Ligger mellan 1,2 & 1,3 vid normal körning, dvs till och från surfet. Den drar nog mer dit
Tycker inte det är så farligt med soppan, slipper ha två bilar. Räknar man lite på vad det kostar med försäkring, p-plats & skatt för andra bilen så blir det lite cash!/Johan
-
Kan bara instämma vilken super allround bil, dessutom samma yttermått som en vanlig volvo.
-
Hej du!
Jag har en T4 94:a med beninfemman på 110hk (eller är det 115). Manuell växellåda.
Jag kommer ytterst sällan över 1,15liter/mil. Det gäller även stadskörning. Jag räknar ut det vid varje tankning – min bensinmätare är pajj så jag kör på trippmätaren och då kan det vara bra att ha kollDe gånger jag varit över 1,15 är då jag kört korta sträckor i kyla, i stan. Men jag har aldrig varit över 1,2liter/mil!
Då jag landsvägscruisar (kör sällan över 110 då motorn går bäst i ca.3000varv/min vilket motsvarar ca.105-110) ligger den på ca. 1,1 men jag har varit nere i 0,87 på en tank! Det var då vi körde till Jaeren i Norge förra sommaren.Nu kan ju jag haft tur med min motor – den har superlåga avgasvärden då jag är på besiktningen också, så nått är det med den
Trots denna supermotor skulle jag nog välja en TDI (eller kanske en gas) vid nästa köp. Det blir fler mil på vägen än man tror då man är vindsurfare.
/Staffan
-
Tänk bara på att du måste köra minst 3000 mil per år om det skall löna sig med en disel i Sverige! Synd för dom nya TDI erna är väldigt fina 150 hästar!
-
samma yttermått som en Volvo? Varför köpen man då inte en Volvo? Det måste ju vara skönare att crusa i en V70 än i en buss om det enda som skiljer är höjden! Hur väl kan man stuva undan grejorna i bussen? Kan man ha dem liggandes i förjämnan? I min familj är vi 3, 2 vuxna och en hund, vad köper man då? Tycker det är ett jävla pul att kånka prylar upp och ner till lägenheten och önskar att man kunde ha grejjerna i bilen utan att behöva bära ut dem hela tiden. Men då förutsätter det att hundkräket får plats! Kan man spänna prylarna i taket eller hur gör man egentligen?
Kör en V40 nu och funderar på en V70 eller buss! Vad tycker ni? Kör säkert ca 2000 mil om året, bla till och från jobbet! Lägg till att jag bor inne i Göteborg och har parkering i parkeringsgarage. Är en buss mkt knöligare än en V70 i stan? Tänker mest på flickvännen!
-
Nu förstår jag ingenting Varför köper man inte en volvo! Därför att du kan inte göra hälften av sakerna med en volvo och det är så gott som dubbelt så mycket utrymme (trots samma yttermått) som i en volvo du kan sitta 6 pers och äta vid ett bord du kan byta om i bilen du kan lasta hur mycket som hälst nästan och komforten är betydligt bättre än i en volvo! (Flygplans fåtöljer med armstöd typ) Man sitter och ser ut över all trafik har last utrymme osynligt under halva bilen, på 5 minuter bygger du om bilen så att du får en fin dubbelsäng därbak man kan åka 7 personer samtidigt! försök det med en volvo!
Min tjej var mycket tveksam i början men har aldrig ångrat sig en sekund du har väldigt bra koll på hörnorna på en buss så det är alltid lätt att se var den börjar och slutar. Vad det gäller garage så har jag alltid haft det därför har jag aldrig velat ha en förhöjd multivan den är 1,9 m så alla garage med 2 meters fri höjd är inga problem har ännu inte hittat ett sådant garage!
osv osv…. Finns bara en nackdel och det är att har du väl skaffat en så byter du aldrig ner dig igen! Multivan forever! -
Klart att komforten är bättre i en V70, och till nöds duger den även att sova i en natt eller två. För de riktigt långa resorna är självklart V70:n ett bättre alternativ komfortmässigt. Men det förutsätter att du tar dig från punkt A till B. Vi surfare gör sällan det utan tar dagen mer som den kommer eller följer vindprognosen…..då är bussen oslagbar.
I ditt fall, 3 pers och en hund så låter en MPV som ett alldeles utmärkt förslag, eller en buss. Precis som Patrikol skriver så är användningsområdet större men med lite avkall på komfort. Är din tanke att enbart använda fordonet från punkt A till B utan övernattning mm så är nog en V70 ett bättre alternativ i slutänden. Och varför inte en V70 2.5T, då blir det garanterat roligt också
En Volvo är också ett bra köp ekonomiskt med tanke på värdeförluster och åtgång på eftermarknaden.
Men bussen har som sagt ett betydligt större användningsområde och det betyder en hel del….om man utnyttjar det vill säga. -
Håller med till fullo. Är bara så supernöjd med min multivan! Skall man köra sportigt, Roligt så glöm bussen! Sällan jag har till gång till mantorp eller knutstorp och då kör jag hellre R1 (MC)!
-
Ok, ni har snart övertygat mig, men hur är det med krockskyddet? Var det inte förra året som det var så in i helskotta många minibussar involverade i dödliga krockar?
Hur är det med värmen i ett sånt där skåp vintertid? Hinner man komma till jobbet innan den värmts upp?
Vad får man för 120-180,000?
/Mats P
-
Krockskyddet är mycket bra men vi har redan haft en lång tråd om detta så den kan du läsa istället. Det är en tindnings ide att så fort en minibuss krockat så skriver man upp det på första sidan för att sälja tidningar det är otroligt mycket mer olyckor med andra fordon också! Många gånger är det lånade bussar av föreningar företag och dylikt ovana förare med andra ord och i dessa fall är bussarna fulla med folk jag har följt allt jag läst om dessa olyckor och kan direkt säga att caravellerna är mycket ovanliga i dessa olyckor det brukar röra sig om andra mini bussar speciellt om det varit många döda eller skadade det är lätt att man tänker på VW buss när man läser Minibuss. Givetvis inte alltid man kan såklart hamna riktigt dåligt på det med viken bil som helst men vad det gäller krock med annan personbil och så kallade rullnings olycker så är Caravellen en av de säkrare bilarna. Med andra bilar faktiskt den säkrast men det står i den andra tråden och även vad andra tycker så att du kan bilda dig en egen uppfattning. Värmen är dimensionerad för ändamålet så det tar inte lång tid att få upp värmen cirka 5 min. För dom pengarna du pratar om så får du en väldigt fin buss tänk på att 10000 15000 mil är ingenting för dessa bilar så köp hellre än nyare som rullat mer än en äldre som rullat mindre! Angående priserna i Tyskland så tänk på att det är väldigt svårt för firmorna där nere att sälja en bensindriven bil nästan alla kör med disel vilket är mer fördelaktigt i tyskland (Så pruta vilt). Tyvärr måste man köra minst 3000 mil för att det skall löna sig med en disel i Sverige.
Lycka till! -
ok tackar för infon, finns det några bra sidor där man kan hitta tyska säljare av dessa multivans? Förresten hur vet man om det är en multivan eller caravelle när man kollar annonserna? vilken beteckning har respektive?
MVH
Mats P -
Sök på http://se.mobile.de/ glöm inte att ändra till tyskland för annars söker du på alla länder! Har själv köpt min bil via dom. Tips sök på postnummer så kan du hitta bilar som finns lite närmare Sverige. Den heter Multivan i tyskland också men sök gärna på både Multivan och Caravelle, Det är dock en väldigt stor skillnad på bil typerna en vanlig Caravelle har den mest sparsamma inredningen. En multivan är bussarnas Rolls Royce! Sen finns det GL numera coach vilka är finare modeller och California men den senare är en mini husbil så den funkar inte som person bil. Hör gärna av dig och berätta hur det gått. Har bekanta som bor i Hamburg och det fanns en gata där alla seriösa bilhandlare fanns på och en som alla oseriösa bilhandlarna fanns på! Så vill du kan jag höra med dom om du hittar något i Hamburg ge mig bara adressen så kan dom säga om det är på den ”seriösa gatan” eller om dom hört talas om bilfirman tidigare. Bara maila mig.
Mvh Patrik
Ps jag är ju såld på just Multivan men även Toyota och Mazda har fina bussar. Dessutom är dom betydligt mindre bensin slukare. Multivan ligger på 1,1- 1,2 på landsväg och 1,2-1,3 på motorväg.
Logga in för att svara.