Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Royal xtera kite? egenskaper?
-
Royal xtera kite? egenskaper?
Publicerad av kitekat på 19 juni, 2013 vid 20:59Vilka egenskaper har denna kite?
lima-ko svarade 11 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Fjolårets alltså, ifjol var den deras allroundkite, Solo deras freestylekite och Rush deras lättvindskite. Jag har en 7 m som jag har som våg-/freeridedrake när det brallar på, den fixar även lite urkrokat men drar rätt mycket när man krokar ur. Annars lagom snabb och fin drake med bra power (bara 3 struttar gör den lätt), ställbart bomtryck och bra känsla var draken befinner sig genom bommen, bland annat pga att den inte har några pulleys.
-
Tack för ditt svar – funkar den bra som första Kite? är väl en Hybrid
Vilken ska man välja i storlek 11 el 14 kvm – hur är depowern i den?
-
Varsågod!
Ja, det tycker jag, min tjej körde den en del ifjol när hon var nybörjare, hon tyckte att bomtrycket blev lite mkt ibland men det berodde nog dels på att hon inte är superstark, att det ofta blåste väldigt mkt när hon körde den och att hennes 9 m som hon var mer van vid knappt hade något bomtryck alls. Ja precis, det är en hybriddrake.
Angående storlek, vad väger du, vad har du för bräda (mått), ska det vara din enda storlek kite (eller tänker du komplettera med en mindre/större senare) och vart kommer du köra mest?
Depowern är lika bra som andra kites i samma segment, bra säkerhetssystem med 100 % depower flag line.
-
låter som en bra kite – Xteran…. en kite man kan utvecklas med…
väger 80+ , bräda 139 x 42, kite 11 kvm från 5-6 m/s kanske …..till 9-10 m/s
köpa en 7 el 8 senare för hårdare vindar senare 9 m/s – uppåtSkåne, Danmark
-
Det betyder att när du aktiverar ditt säkerhetssystem kommer kiten att flagga ut i vinden och tappa all sin kraft (eftersom din leash enbart drar i den ena framlinan), det borde ha berörts under din kurs ;)!?
Som den första delen i denna video visar http://www.youtube.com/watch?v=XKMw3CQynq0
Ok, då klarar du dig nog med 11 m kite men för att kunna komma upp och köra behöver du nog en 7 m/s skulle jag tro, men du kan bodydraga och träna vattenstarter i 5-6 m/s.
-
Provkörde Xteran 11kvm -13 för ett litet tag sen och var klart positivt överraskad.
Som Andreas Säger, bra feedback och snäll men ändå kul att köra.
Jag brukar vara sjukt kräsen när det gäller kites och brädor och hittar sällan nåt jag personligen gillar. Xteran gav mig en riktigt kul session.Jag tyckte den var såpass bra att jag tänkte köra dom en del i skolan och också sälja dom.
-
Najs, jag har inte kört 2013 men eftersom XTera numera är deras enda modell ska den ha tagit det bästa från Rush, Solo och Era, och till viss mån gjort de olika storlekarna aningen mer inriktade på olika områden.
Logga in för att svara.