Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › RRD???
-
RRD???
Publicerad av oscar på 4 februari, 2002 vid 21:28Jag vad händer. Enligt Kevin Ozee så har Anders, Robby och Josh lämnat märket. Vad är det kvar då……..?
ola-h svarade 22 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Tony Garcia…. vinnare av Aloha classic på en produktions RRD. Säger en del.
-
Nja, säger det så mkt egentligen? Det finns många seglare på Maui som har kapacitet att vinna Aloha Classic, vilken bräda de än kör på. Men att ha tre killar som kan så mkt om bräddesign i sitt team är väldigt värdefullt. Vi får se vad som händer…..Roberto är ju en grym shaper. RRD kanske vill ha in lite nya unga killar som kan profilera märket.
-
Jag tror inte det blir så stor förlust när det gäller utveckling av (våg)brädor. Jag vet inte hur det gått till i RRD-teamet, men med tanke på hur konservativa de flesta proffs är och hur innovativt och förändringsbenäget Roberto shapat sina standardbrädor kan man gissa att Anders, Josh och Robby knappast varit de som drivit på. Med andra ord, de flest proffs gillar att förändra sina brädor endast väldigt lite och har för länge sedan bestämt sig för hur de vill att deras brädor skall funka. Om man ponerar att Anders verkligen skulle kört t.ex. MPE som sina vågisar är det inte så troligt att han skulle “hittat på” Wave One, som ser helt annorlunda ut. Givetvis kan pro-seglarna med sin kunskap ge mycket input via testsegling av prototyper, men jag tror inte att de framtida standardbrädorna plockas från någon av proffsens brädor.
Så vitt jag vet har Roberto dessutom ett gäng italienska “polare” som hjälper till att shapa och testa. Dessa killar ligger antagligen också närmare oss dödliga i sina preferenser och sin förmåga.
-
Håller inte riktigt med om att Bringan skulle vara konservativ vad gäller brädor, minns Copellos äggbrädor(hette de förresten så för formens skull eller laminatets styrka??) från tidigt 90-tal som helt klart kan betraktas som ett viktigt steg i brädornas utveckling.Kan däremot vara så att han inte varit lika pådrivande vad gäller vågbrädor, men där kanske man får se nått nytt om/när det mytomspunna AB+ presenteras…
-
En kille som seglar Wave One och Twintip (produktionsbrädor vad jag kunde se) mycket tillsammans med sin polare Goya och verkar ha en hel del att tillföra är tex Pio M (Maui Fin Company).
Enligt rykten på Maui så är det mycket turbulent i branschen med en nedåtgående försäljning och många märken gör sig av med “dyra” teamseglare. Nu var det ju fråga om riktiga storstjärnor i detta fallet så det kanske inte stämmer här men konkurrensen är tydligen stenhård för proffs.
Jag tror också på Olas idé om att “young guns” kanske är det som kommer som ersättare för RRD. Time will tell.
//Magnus
Det blir surf i helgen
-
Vad skall Anders köra på eller skall han lägga av???
-
Enligt rykte kommer bringdal köra sitt eget märke AB+. Jag vet dock inget säkert.
-
Nej, på racingsidan finns inget utrymme för konservatism. Där är det snabbast möjliga prylar som gäller. Provar man något snabbare vill man ha det, även om det skulle kännas lite konstigt att segla på.
I våg är det en annan sak. Här är känslan viktigare än prestandan.
Logga in för att svara.