Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › RRD Beast
Taggad: racing
-
RRD Beast
Publicerad av getwet på 18 mars, 2002 vid 17:11Har precis fått hem en RRD Beast och RS1 11.0. Undrar nu som Formula rookie hur dom grejerna står sig på banan jämfört med andra fabrikat? (har även en RX1 8.4, behövs det något fler segel eller är spannet OK?)
Är det någon som har erfarenhet av Beasten, lite nyfiken hur den bör seglas för att få ut max och vilka vindar den går bäst i?swe-16 svarade 22 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 48 Svar -
48 Svar
-
Jag föreslår att du tar kontakt med fiskarna i Bläsinge Fiskehamn på östra öland.
Dom har rätt stor vana med såna här fesketrålare. -
Jag kommer bara att tänka på tre personer som seglade på beasten förra sesongen, det var: Anders Bringdal, Marcus Liljeheden och Mats Hartwig. Deras resultat talar för sig självt. Bringdal var bara med i två tävlingar den ena på SWT Öland där han vann och den andra när han seglade lagkappseglingen över ålands hav tillsammans med Liljeheden, de vann. Hartwig tävlade i Masters klassen i SWT och vann totalen. Lilja kom på fjärde plats på totalen i proklassen, ingen dålig svit!
Det har inte hänt så väldigt mycket på brädfronten, de har blivit lite bredare så att de kanske planar lite tidigare, men de tappar de ofta på toppfarten i stället. WM vanns ju av en Bic FV 1.3 som bara är 90cm bred. Summan av kardemumman är enligt min mening (trots att jag aldrig seglat Beasten) att den är fullt konkurrenskraftig även i år. Så du lär inte kunna skylla på brädan eller seglen för den delen. It´s up to you!
Angående trimmet på Beasten tycker jag att du skall maila Liljeheden på marcus.liljeheden@lbws.com och fråga honom.
Hoppet från 11.0 till 8.4 är i största laget, dock har du täckt in alla förhållanden men det blir svårt att hävda sig i 9-13m/s där en 8.4:a är i minsta laget på en tävlingsbana. Men genom att använda uthalstrimmet flitigt så tänjer du på vindregistret lite till.
Välkommen till Formulaträsket!
//JIMMY
-
Jag förstår inte riktigt hur ni formula seglare kan säga att en 8,4 är i minsta laget om det blåser 9-13 m/s? Menar du att du inte får maxfart o liknande i dessa vindar?
Själv tycker jag mitt 8,1 känns stort i 10 m/s
Då börjar jag får problem att skota in max. Full fart har jag iaf då på formulan.. Och e rätt skraj för kast fall kan jag säga.Mvh Pher
-
Inte för att jag kan svara just för en Formula, men jag har seglat mycket med min 8.4 RX1 på en Drops 123l upp till 11-12 m/s utan problem, under förutsättning att fenvalet är ok. Ser ofta surfare som kör med för stor fena i förhållande till vind, många riggar om istället för att byta till en mindre fena, vilket kan vara ett felaktigt val. Kanske vore ett alternativ för dig om du tycker 8.1 känns för stor, byt till en mindre fena och ta ett snäpp till i nedhal, eller uthal beroende på segel. En 8.1 ska inte kännas för stor i 10m/s om kombinationen är rätt. Min erfarenhet är också att fullblodsrace kan hållas betydligt längre än tex en V8 eller liknande segel med mindre cambers i. Många av Formula seglarna går också på stenhård kryss varvid trycket blir mindre och vill därför köra stort för att få max fart på kryssen, finns väl inget värre än när trycket inte är tillräckligt så höjden uteblir?
Det som du skriver om att du ligger på gränsen till kastfall kan vara just att du använder för stor fena, du får inte riktigt bra kontroll på grejerna. Byt ned en storlek och pröva dig fram. -
Jo, jag kan hålla 8,1 upp till 10 m/s utan problem när jag kör min Bee 144, det går kalas.. Även om jag nog hellre gå in och byter till 6,1 o en mindre fena då.
Men visst klarar jag av det.. Iof med en massa ras i vattnet men har jag jämt =)Däremot på Formulan som jag planar med i ca 5 m/s med 8,1 så börjar det kännas väldigt skrajsigt.. Inget kul direkt när man ligger och har skotat in max och plötsligt kommern en pust på 3 m/s till.. Fan vad man flyger då.. Det smäller något enormt. Hela brädan tar vind om man e oförsiktig. Höll på och losa nosen i somras men missade som tur var..
Ärligt talat tycker jag inte formulan är något kul i vindar över 10 m/s.
Kör mycket hellre någon mindre bräda då.Har tyvärr inte tyckt mig ha råd med en mindre fena till den heller.. Kör med original Curtisen på 65 cm. De är juh blodigt dyra!
Fast som du säger,, på kryssen kan man hålla stora segel.. Så då kan jag förstå att man vill ha stora segel.. Men inte kan väl folk skota in max med dessa bamse segel på slören?
Formulan tycker jag funkar bäst med mitt 10 kvadrat från 4 m/s till ca 8.. sen byter jag bräda, o segel =).. Fast de e klart tävlar man så är det väl bra om man kan behärska mera vind =)
Mvh Pher
-
På en kappseglingsbana seglar man med så extrema vinklar mot eller med vinden som möjligt vilket gör att seglet inte alls känns så stort (effektivt) som på halvvind. På en halvvind i 12m/s med en 9.8:a blir det ju svårt eller snarare omöjligt att skota in, men det är mycket sällan arrangörerna lägger en bana med halvvinds ben.
Desto större segel man kan hålla (med kontroll) desto högre och snabbare kan man segla på kryssen, detta gäller också på undanvind. På platt vatten med stadig vind är det mycket lättare att hålla ett stort segel eftersom man kan hålla seglet still i förhållande till vindvinkeln, så fort det blir byigt och vågstorleken blir större blir det svårare. Då har tekniken en avgörande roll för hur stort segel man kan segla effektivt med.
//JIMMY
-
Tricket är bla att överskota på undanvinden om det blåser i riktigt ordentligt. Det krävs mycket träning för detta för att våga, men det du gör genom att överskota är ju helt enkelt att du släpper ut övertryck (nästan samma effekt som att gå med ännu brantare vinkel på kryssen).
Ett annat tips är att montera på en sk chicken-strap…dvs en fotstropp mitt på brädan mellan de bakre stropparna. När jag använder den har jag oftast så mycket kontroll på undanvind att det är kryssen som är min svagaste länk och inte tvärtom.
Detta handlar i slutändan om mindset. Du kan alltid gå djupare och snabbare på undanvinden. Acceptera det! Det blir oerhört tydligt på tävling. De flesta kan kryssa, men få kan segla riktigt bra på undanvind. Har aldrig sett Wojtek och Albeu live, men kompisar har sagt att de sällan är först uppe vid första kryssmärket – det är på undanvinden de fullkomligt flyger ifrån övriga fältet.
-
Men du Per, handlar det inte väldigt mycket om att våga släppa på också på undanvinden? Förmodar att många ballar ut lite när det börjar trycka på ordentligt och inte vågar pressa det lilla sista.
-
Jag har en Vision 161 liters som jag använder som
“lättvindsbräda” tillsammans med en 8.2 Diablo.
Tycker att det funkar bra när det blåser 6-8 m/s men
tycker inte att det känns bra när det blåser upp till 10.Jag har märkt att seglet har ett stort trimregister och
med mycket nedhal och och lite buk och bommen längre ner så känns det klart bättre vid 10 m/s. Däremot så
känns inte fenan helt Ok. Den är 42 cm lång.
Så fort jag lägger lite för mycket tryck så får jag spinout.
Min segelställning blir mer “sittande” istället för rak
och hängande för att undvika spinouten.
Har funderat på att köpa en större fena men somliga
säger ju att en liten fena är bra när man är överriggad?/Herman
-
Har tidigare haft precis samma problem som du har nu med en P/A fena, ständigt spinout när man vill “trycka” till lite på kryssen, (med det menar jag inte att P/A är dåliga) fick stå på tå i princip för att lyckas och resultatet blev därefter. Men….det ordnade sig bara jag bytte till en annan fena, samma längd men lite mer yta och en något fetare profil. Nu kan jag trycka hur mycket som helst och brädan uppför sig helt annorlunda.
I mitt tycke, finns säkert andra som tycker annorlunda men en 42 låter lite litet för din rigg och volym. -
Tack för svaret!
Det får bli en ny fena, för mig.
/Herman
-
Jo precis vad jag menade med “Detta handlar i slutändan om mindset. Du kan alltid gå djupare och snabbare på undanvinden. Acceptera det! “
För mig är den stora behållningen med Formula just segling i 10m/s+. Adrenalinkicken man får av en tokslör i 15 m/s i 2-3 m vågor är enorm. Att kryssa fram i 25 knop+ är också en helt otrolig känsla. Ingen segelfarkost är snabbare än Formulan…vi seglar dessutom förbi de flesta motorbåtar. Formula rules!
🙂
/Per -
Tokslörar och brottarkryssar!
Tokslörar och brottarkryssar!
Det gillar du Pelle!
//JIMMY
-
Hehe.. Joo.. kan tänka mig att adrenalinet pumpar då.. pumpar redan för mig i 10 m/s (Blandad panik/räddsla).. För min del..
Så skönt när man kommer in till land och grejerna är hela efter en sån tur.. Jag är lite för snål för att vilja satsa för mycket. Kan bli så dyrt då.
Själv klarar jag mig alltid (får nog äta upp det en dag)Menar du att Formulan tillomed är snabbare än en katamaran eller trimaran i lättvind?
Jag blir iaf frånkörd i lättvind tills jag planar…
Vad menar du egentligen? Jag blir även frånkörd när det blåser mycket.
Logga in för att svara.