Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › RRD Beast
Taggad: racing
-
ja, nog tror jag man seglar ifrån det mesta när man väl planar på formulan.
Men fartrekordet ligger väl på ca 47 knop för nån typ av katamaran(eller trimaran).. visserligen ser den helt extrem ut.. Men uppenbarligen har dem lyckas segla snabbare än en vindsurfare.
Då jag har så dåligt minne så kommer jag inte ihåg vad seglingen över atlanten hette. Chansar till med transatlantiskt race???
Där jag har för mig bringdal o olausson var med.. De seglade mot en bamse trimararan och skulle se vem som var snabbast.. Helt klart var trimaranen snabbare tills vindsurfing seglararna fick riktigt fart på grejerna. Men då drog juh dem ifrån..
Visserligen vann trimaranen totalt den gången pga av lite dåligt med tryck hela vägen.Egna reflektioner..
Blev klart ifrån iseglad av en Tornado i lättvind i somras. Men när jag väl lyckades pumpa igång formulan i typ 4 m/s så närmade jag mig ganska snabbt..
Men om du vågar påstå att formulan är snabbare än en slalom bräda.. Själv blir jag klart dragen med formulan av en vän som kör en Flow 276.
Han seglar ganska lätt ifrån mig även när jag har tokdrag på formulan..
Nu är jag en total nybörjare på vindsurfing så visst, kan förbättra allt.. Kan tänka mig att en tung seglare med grym teknik kanske kan lyckas tok hålla formulan och blåsa förbi folk.. Men jag är lite skeptiskt till att man seglar ifrån slalombrädor. Ja på kryssen visst men inte på en tokslör va?..
Menar du plattläns eller menar du lite slör?
Själv har jag nog inte kommit över 25 knops gränsen som det känns med min formula. Har ingen gps dock. Men visst borde väl en mindre bräda vara snabbare??Mvh Pher
-
Återigen…jag säger kryss-läns bana!…inte halvvinds speedbana. Det är en väldig skillnad.
Det stämmer att det inte är en bräda som har speedrekordet för tillfället.
Niclas och Anders seglade över Atlanten i Transatlantic race…så långt var det rätt, men de tävlade definitivt inte mot en trimaran…utan mot andra surfteam.
Ang Formula jämfört med slalom…för att återigen förtydliga..jag har aldrig sagt att en slalombräda är snabbare än en formula om båda har kompetenta seglare som gasar för fullt. (har du börjat sippa på fredagsölen redan Pher?) det jag sa var detta :
“…även om jag kört ifrån många slalomprylar med formulaprylar de senaste åren, men visst – du har helt rätt….på en halvvind eller en halvvind-slör har vi normalt inte en chans mot slalomprylar med fullt tryck i 12-14 m/s och en kapten som vågar gasa”…kan det bli tydligare???BTW – Ju djupare slör desto större fördel för formulan.
-
Har du tid och lust att dra ihop ett race i sommar med 49ers vore det kanon…gärna på en plats med mycket folk. Känner inga som seglar 49:er men tror du det skulle kunna gå att få dem att ställa upp om rätt förhållanden verkar infinna sig? Riktigt coolt vore ju att ha ett inofficiellt race på riddarfjärden på rak ostlig vind 7-8 m/s
Vilka kontakter vill du ha för att dra igång?
mvh
Per -
Du har rätt käre vän!!!.
En gång i tiden så var det kappsegling på hundra meters bana och 500hundra meters bana. DVS man kör in i ett område och därifrån mäts tiden.
På hundra meters bana har en windsurfare varit uppe i 55 knop. Och på en 500 meters bana har en surfare varit uppe i 52 knop. Allt detta enligt guiness rekordbok..
Windsurfingbrädan räknas som den snabbaste segelfarkosten.
En gång i tiden när denna sport var stor tävlades det om detta med stora pengar inblandade.
På denna tid simmade SWE 16 och kunde inte stava till ordet surfing.
Och Wallen är inte någon profet i detta. Och knappast någon expert på windsurfing.
Jag tror att då skall vi snacka med GUY Liljegren.
Där har ni en GURU.
Jag håller med han från Öland. Inte bara håller med. Jag vet.
En slalombräda är överlägsen en Formulabräda i alla lägen.
Formulan har tre år på nacken och denna brädtyp köper ingen mer än det 70 tal som tävlat i detta land.
Alla andra köper freeracebrädor, lite slalom och lite våg.
Formulan är bra som entypsklass i racing inget mer.
Brädan finns för att det blev för dyrt att köra racing och att ha en chans.
Jag har aldig sett någon skåneseglare eller ostkustseglare ha en sådan här bräda. (Formula)
Tycker man gjorde en stor miss när man tog bort slalom.
Säger bara en gång till.
Ett snabbt slalomkör det är surfing.
Ett snabbt Forularace det är en fisketur.
SSSLLLAAAOOOMMMM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! -
Sällan man stöter på så okunniga inlägg från en så insatt person som du ändå är “mr Anonym” 😉
Hans Wallen har tillverkat egna vindsurfingsegel i sitt loft Wallen Sails under många år och har rekreationsseglat och tävlingsseglat i nästan lika många. Guy Liljegren byggde grymt snabba och grymt fula brädor under samma period. Guy pysslar inte med vindsurfing längre det gör Hans. Jag röstar på Hans som den tyngre gurun av de två i alla lägen.
Var har du hittat uppgifterna om 55 resp 52 knop? Vindsurfingbrädan är idag INTE den snabbaste segelfarkosten det är Yellow Pages Endeavour (http://www.speedsailing.com/Yellpg.jpg)…som du ser på den sajten har de rekordet 46,52 knop med brädan som god tvåa. Att dessa farkoster varit uppe momentant över 50 knop är ganska troligt, men helt irrelevant eftersom det är snitthastigheten som räknas om du skall sätta speedrekord.
En slalombräda är överlägsen en formula i speed på halvind-slör…håller jag med om (som jag poängterat i många inlägg tidigare…suck!). På kryss och djup slör hänger en Formula av en slalombräda relativt enkelt….jamenar det finns ju en orsak till varför fenorna är 70cm djupa och brädorna 1 m breda…dhu!
71 personer tävlade i Formula i SWT förra året. Nästan 90 personer tävlade i mellansvenska förra året. Ytterligare personer seglar på nya/beg bara av rekreationssyfte på sina formulabrädor för att de tycker det är tråkigt att sitta på stranden och vänta på vind. Klassen är större än du tror min vän…och potentialen ännu större. Det är lite farligt att dissa en hel klass bara för att man själv är intresserad av en annan kategori. Man får inte glömma bort att tack vare formula har mängder med geografiska områden helt plötsligt blivit perfekta för vindsurfing i Sverige från att ha varit helt kass (läs Stockholm med omnejd bla).
Formulan är ingen entypsklass!
Jag saknar också slalom. Slalom var orsaken till att jag började tävla från första början. Jag tycker dock att förbundet gjorde rätt som på sin tid tog bort klassen eftersom det inte hade varit mer än 1-2 ordentliga stegar på de sista 4 åren…får en att tänka till eller hur??? Snacka om att skrämma bort folk från sporten! Tack vare Formulaklassen ökar racingen igen på flera år.
Klassen är större i mellansverige än vad den är i Skåne, men några av de vassaste Formulaseglarna finns just i Skåne.
Stockholm ligger på ostkusten…det känner du till va?
Slalom stavas precis så och inte på ngt annat sätt 😉
/Messerwisser
-
Speed handlar om biceps inget annat era lättvinndsräkor.Släng datorn i sjön och spring till gymmet.
-
Vi snackar biceps inte hur stor airbags ni har eller tegelpannor.
-
Ok,, jag har nu börjat förstå vad du menar, tog ett tag. Det gäller att repetera in saker för att det ska fastna för mig. Med eller utan öl.
Det här med Niclas o Anders. Tydligen har mitt minne svikit mig igen. Har jag fått alsheimers??
Blandar tydligen ihop saker..
Det var nån iaf som racade mot en katamaran eller trimaran.. Han som körde katamaranen pratade franska om jag inte har fel.. Bra info va?
Missat denna tillställning eller?MIn vikt.. okänd, har igen våg.. Men har inte ätit så mycket chips denna vinter… Så än så länge tillhör jag nog lättvindsräkorna.
Skulle det visa sig att det behövs 20 kilo till så finns det mycket att lära av sumobrottarna… så de e lugnt. -
tror faktiskt att det var Robert Teritahau som raceade mot en trimaran.
-
Det var Teritahau, tyvärr seglade han ifrån följe-R.I.B. båten och fick problem därför, ibland i 8 meters vågor. Hadde det inte blivit vindproblem hade han vunnit lätt. Kördes på medelhavet, Trimaranen ClubMed.
Kör man med GPS:en både på Formula och en mindre Freerace och switchar riggen mellan dom (9.3) så upptäcker man att det krävs mer jävlar anamma att få upp Formulan i speed generellt om man är så risig som jag. Men båda är fruktansvärt kul att bara turist-segla.
/Bosse -
6000 armhävningar minst varje månad året om ut över den vanliga träningen, styrka smidighet kondition. Jag seglar alltid så länge det blåser,man måste ta vara på alla dagar.Att vara vältränad är ett måste för mej man är alltså vindsurfare året om alltid redo för en kuling./No mercy
Logga in för att svara.