Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RRD Evolution 360 => JP FSW 109 FWS ?

• RRD Evolution 360 => JP FSW 109 FWS ?

Publicerad av flatholm på 2 april, 2007 vid 13:56

Är jag inne på rätt spår om jag funderar på en JP FSW 109 FWS samt två crossoversegel (4,7 och 5,7)?

Idag:
    – 95 kg.
    – Kör omkring på en RRD Evolution 360 ASA 155 liters nybörjarplanka sedan sept. -05.
    – Planar istroppat med hängsele.
    – Äger två freeride/nybörjarsegel: Ett 5.5 NP Solo och ett 6.9 Simmer Zero Five. Och en 430 JP X3 mast och en 460 Fiberspar nånting.
    – Tränar gippar så fort förhållandena är de rätta (dvs ej toköverriggad) och då sätter jag uppskattningsvis 20% av gipparna (dock inga fullplansgippar).
    – Håller mest till i Habo Ljung och Klagshamn (platt- och chopchopvatten) i vindar runt 8 upp till 16-17 m/s. Och japp, i 17 m/s är jag toköverriggad med 5.5.
    – Sätter 30% av vattenstarterna.

Om ett år:
    – 92 kg.
    – Kör omkring på en JP FSW 109 FWS
    – Äger två crossoversegel (4,7 och 5,7) Simmer Crossover/NP Expression eller motsv. Samt en 400 mast till 4,7an.
    – Sätter 50% av gipparna och börjar så smått lyckas med en och annan fullplansgipp.
    – Testat på vågorna nere i Skanör och tycker det är grymt!

flatholm svarade 17 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • kris

Medlem
    2 april, 2007 vid 14:59

Det går säkert jättebra att byta ned dig till en freestylebräda. Många av tjejerna i GWC har gått från pråm till breda, snabbplanande freestyle. Låt vara att ingen väger 90 kg men det går fint då balansen kommer snabbt 🙂

Men du behöver ett större segel skulle jag säga, med 90 kg skulle du kunna få betydligt fler planingsdagar med ett segel uppåt 7.0 (och en passande fena!).

/Kris

• schonki

Medlem
    2 april, 2007 vid 17:52

Ska snart sälja min rrd Twintip 115 liter -06 om du är intresserad av en stor freestyle.

• canoya

Medlem
    2 april, 2007 vid 17:54

Ska du bara ha en bräda som ska täcka in största möjliga register så är det nog rätt tänkt, men som sagt ovan så tycker jag att du ska behålla 6,9an. Vill du ha ett större spann så behåll även RRD 360n och lägg till ett segel på 8 till 8,5 kvm så har du ett kit som funkar ända ner mot 6 m/s.
    /Håkan

• flatholm

Medlem
    2 april, 2007 vid 21:14

Rubriken/inlägget kanske inte blev så genomtänkt. Tanken är att behålla RRDn o ha den som lättvindsbräda!

canoya: Att komplettera med ett 8.0-8,5 segel låter alltså som en bra plan!

schonki: Är inte RRD TT en renodlad freestylebräda? Vad jag hört/läst uppför sig JP FSW-brädan bättre i vågor och jag tror jag är mer vågis än freestylish.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RRD Evolution 360 => JP FSW 109 FWS ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.