Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Rrd Firemove eller starboard Atom IQ?
-
När den som importerar och säljer uttalar sig för att sälja sitt märke, blir jag väldigt skeptisk.
Hade köpt en RRD Firemove direkt efter detta! -
Äh, om Du följer med i trådarna så vet Du att Bicless alltid kör öppna kort! Gå igenom vad han skrivit genom åren så ser Du att han är objektiv så långt det är möjligt. Det där var en fånig kommentar, OZZ!
-
Helt ok för mig med återförsäljarens åsikter också så länge det framgår vem som skriver vilket det ju gör här.
Det verkar finnas bra argument för båda brädorna, så nästa steg blir nog att försöka få tillfälle att klämma och känna lite i butikerna. Tyvärr har årets surfbudget totalhavererat pga inbrott i sommarstugan (se annan tråd) så nu är det komplett utrustning inklusive våtdräkt som gäller.
-
Finafisken – tråkigt att höra! Jag antar att Du även kollat på Starboards hemsidas båda forum. Det finns nog en del läsvärt även där!
-
Jag sitter nu och läser Freeride testet i sista “Windsurf” tidningen.
Atomic får ett mkt bra betyg. Jag skrev tidigare att jag tyckte att Drakefenan som kommer med brädan hade felet att vara känslig för spinout. Det är just det dom skriver nu också, så då har dom rätt.
JJ. -
Hade debut med min Atomic 110 igår. Seglade med Ezzy Cheetah 6,5, på gränsen till överriggad ett par gånger. Tog en “liten” fena 32 (ONO WEED: Freewave) för att prova spinoutkänsla etc. Det var småchoppigt vatten (Haboljung: Bjärred-Lomma).
Med den fenan så seglade jag vedvinds, inn i stroppen med framfoten: planing: bakfoten inn i stroppen. Med en större fena hade jag nog planad tidigare utan att falla av tror jag.
Resume:
Ingen spinout med den fenan även om den var relativt liten till bredans brädd (75 cm) och seglets storlek.
Brädan är mkt snabbare än förväntad, känns som att segla en Futura. Den klarar av choppigt vatten bättre än jag förväntade.
Angående vikten så har jag glömd att väga den, men både kompissar och jag tycker den väger mer än det som är annonserad Carbon version, men enligt Star-board så har den wood underdel.
Skall ta av stropparna och väga.
Generellt en trevlig debut med brädan, kan bara tala varmt om Makani´s fenor som jag är van med.
JJ -
Har kört firemove 110 ltd i två år drygt och är mycket nöjd, men är nyfiken på Atomic. Den är snabbare säger ni. Johan på Surfers har varit uppe i 34 – 35 knop med firemove 110. Vad kan man klämma ur en Atomic 110?
-
Tror nog att fart på denna typ av bräda främst hänger på seglaren…
Och för ren fart kommer 1. Fenan och 2. Riggen att vara viktigare än 3. Brädan. I den ordningen.
Med allt annat lika; seglare, fena, rigg; så lär den absoluta fartskillnaden vara liten eller mycket liten. Tror det handlar betydligt mer om att välja bräda efter vilken seglingskänsla och karaktär man är ute efter.
Skulle själv gärna komplettera med en 100-liters F-move eller Atomiq, tycker denna typ av brädor verkar riktigt kul och ser de som ett lyckat inslag i vindsurfingvärlden.
-
Skulle vara skoj att göra en “dubbel blindstudie” mellan RRD och Starboard, men det kräver mycket av seglaren (he,he).
Enligt tester som gjorts så är båda bra brädor, möjligt att Firemoven klarar sig bättre i choppigt vatten och att Atomiqen är snäppet mera raceorienterad. Kan ha fel. Finns folk i Habo med Firemove, kanske vi kan byta och prova lite.
JJ -
Test av bl.a denna brädtyp i Planchemag mars/april 2015.
“Flotteurs freeride X-Large. 108-119 litres”
Ruskigt små skillnader i “Planing”, “Contrôle”, “Jibe”, “Vitesse”.
Fyra av sex blev testfavoriter…
Samtliga testade med 38cm fenor.
Vindstyrka under testperiod: 6-14m/s
Segelstorlekar under testperiod: Freeride 0-2 camber 6,6-7,8m2Skrev av lite uppgifter från tidningen (kanske ska fråga redaktionen om det är ok att fota/skanna och lägga upp. Det finns en väldans massa uppgifter i franska tester…).
Här en enkel sammanställning på testade brädor (gradvis fyllda stapeldiagram 1-5 översatt till tal) :
-
Kanske inte riktigt svar på din fråga, men jag har precis som du harvat runt med med 122l bräda från typ 2001 och känt att det är riktigt motigt i perioder. Idag var jag för första gången ute med min Quatro Tempo på 92 liter som är betydligt nyare och precis allt var mycket lättare. Ok, kanske inte allt, för det var lite ovant och så, men överlag kändes allt betydligt bättre. Några vändor till på vattnet så tror jag att jag kan börja leka med gippar och annat kul. Eller jag vet inte men den här brädan svarar ju och vill vara bland vågorna!
Jag kommer nog inte att använda min JP från 2001 så mycket mer.
-
Atomiq är lite mer sportig än många andra i denna kategori enligt flera tester exempelvis http://www.windsurf.co.uk/test/starboard-atomiq-120l-2014-test-review/. Är du en rutinerad seglare så våga välj en liten. Jag väger 78 och tycker 100 litaren känns ungefär som en freerace 115 i planing och balans men svänger som en mindre bräda. Men tänk på att inte titta för mycket på litrarna, de missleder dig. 100 känns som en 115, 110 känns som 125 och 130 känns som 145 osv. Brett register, 100 och 110 funkaräven i relativt lätta vindar för mig men även hårda över 12m/s med kortare fena. Bra bräda för dig som söker tidig planing, bra sväng och en rapp sportig bräda. Är du inte tung så välj en liten. Men vill man ha maximal komfort och speed med minsta ansträngning är starboard carve ett bra alternativ.
Logga in för att svara.