Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › rrd firemove fråga
-
rrd firemove fråga
Publicerad av ubaten på 8 oktober, 2012 vid 16:56någon som har provat de större storlekarna på firemove 130_140 liters och vill delge känsla och vad de funkar med för segel och i vilka förhållanden de funkar i . jag väger in på 115 kg om det är relevant har segel mellan 6,2 och 9,0 plus ett 11 .seglar mest i stockholms trakten .
kele svarade 12 år sedan 10 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
Googla Firemove RRD Dave White och du får reflektioner plus bilder på en dude i din storlek som kör alla från 110-140.
Snacka med Chris eller Markus på Surfers så får du direkta svar på dina funderingar. Även om de såklart vill sälja, så har de ändå lättast att bedöma vad du behöver för att få ut mest av din Firemove.
Utan att ha kört de största modellerna, är jag övertygad att om att Firemoven, med rätt tuning, både kan ge dig slalomkänsla samt “livlig” freeride med mycket sväng. Oavsett storlek är proportionerna mellan bredd och tjocklek densamma vilket borde ge samma prestanda. Jag tror alla vi som kört Firemove ett tag är väldigt nöjda inte minst med spännvidden av segelstorlekar som kan användas beroende på förhållande och vilken typ av segling man söker. Jag har kört 5.0- 6.8 på 100:an och 5,6-7.2 på 110:an med fenor från 29-36 och fått ut max, oavsett storlek och samtidigt fått uppleva helt olika egenskaper. Generellt kan man nog konstatera att tack vare bredden är det möjligt att plocka upp fart med mindre trasor än vad som vanligtvis behövs för respektive förhållande. Exv i 7.0 väder i Sthlm behåller man lätt planing med 6.6 på en 100 liters (självklart beroende på kroppsvikt men ändå som ett belysande exempel. Det finns säkert fler Firemovers som kan fylla på……..
-
vigla;700822 wrote:Jag tror alla vi som kört Firemove ett tag är väldigt nöjda inte minst med spännvidden av segelstorlekar som kan användas beroende på förhållande och vilken typ av segling man söker. Jag har kört 5.0- 6.8 på 100:an och 5,6-7.2 på 110:an med fenor från 29-36 och fått ut max, oavsett storlek och samtidigt fått uppleva helt olika egenskaper.
Tycker du att 5.0-6.8 och 5.6-7.2 är en stor spännvidd på segelstorlekar? :smirk: Men visst, det är såklart beroende på hur optimalt man vill ha det. Själv kör jag 3.7 till 6.0 på min 80-liters FSW, och det är inte helt optimalt, men det funkar.
-
Planing;700876 wrote:Tycker du att 5.0-6.8 och 5.6-7.2 är en stor spännvidd på segelstorlekar? :smirk: Men visst, det är såklart beroende på hur optimalt man vill ha det. Själv kör jag 3.7 till 6.0 på min 80-liters FSW, och det är inte helt optimalt, men det funkar.
Jag tror du missförstår mig. Nämnda storlekar är vad jag använt, och därför kan jag uttala mig om annat mer än att de har fungerat optimalt. Jag vet att andra har kört på 4.7 – 7.6 på 100:an och det tycker jag är ett brett register. Du kanske även ska begrunda skillnaden i vindstyrkor mellan väst- och östkusten (Sthlm)!! Dessutom antar jag att du behöver bra mkt mer vind med sexan oavsett vilken FSW du har jmf. med en Firemove 100 och det hela poängen med Firemove, men jag har uppenbarligen uttryckt mig en aning grumligt.
-
Jag har en Firemov110 och fördelen med den är att den planar tidigt i förhållande till sin storlek. Jag kör segel mellan 6,2-7,2 på den. Jag ser den som en lätt/mellanvindsbräda för att få mer tid på vattnet, vilket man verkligen får. Blåser det mer än 6,2 blir det FSW 95.
-
Jag har inte kört de större storlekarna men skulle kunna tänka mig att en 130 passar bra för din vikt och 6.2 och 9.0.
Har nyss köpt en 110 och kört med 7.2, 6.2 och även 5.3. En riktigt nice freeride bräda. Den planar tidigt, visst, men det som jag tycker imponerar mest är hur den behåller planingen mellan byarna. Vinden skall dö ut fullständigt innan den stannar. Känns inte alls så stor (bred) som när man bär ner den till vattnet när man fått fart på den. Svårt att missa en gipp är det också, då får man klanta till det ordentligt.
Rekommenderas skarpt. Kan nog vara den roligaste brädan jag nånsin haft./Kele
-
Håller med om Firemove! Grymt rolig bräda! Har en Firemove 110 LTD och har kört 5.4, 6.2, 7.0 och 8.1 med den. Har kört med orginalfenan med de tre större seglen och en liten mindre fena med 5.4:an. Har fungerat utmärkt! Den känns också mycket mindre i planing än vad måtten säger, precis som många andra också tycker. Kan varmt rekommenderas.
-
Japp ! Håller med !
Min fru köpte en 110 LTD som hon inte får ha ifred i blad . Och snabb är den !
Har kör över 30 knop med den.
Undebar bräda i det segmentet -
Tänk om man kunde samlas kring en “entypsklass” med valfria storlekar och köra lite race med Firemoves !!! Kunde bli rätt spännande tillställningar utan behov av monster-riggar för att plocka upp lite fart…,
-
Schlalom cup på Haga park är en slalom tävling där vi
lägger banan så det ska passa just denna typen av brädor. Lite kortare ben och enklare starter.
Men här får man köra på valfritt material. -
så vilken konstruktion ska man stsa på om man vill ha den på 130 liter ? är det samma spec på dem eller skiljer de sig åt gällande tjocklek mm.
-
Det är väl bara vikten som skiljer dom åt plus styvhet och andra egenskaper men måtten ska vara dom samma oavsett vad jag vet.
-
Dave White gick riktigt bra med FireMove på Weymouth Speed Week förra veckan. Var en dag med ganska lätt vind (jag körde min 82 cm breda JP på 132 liter)
-
Fan alltså, FireMove is the shit! Förutom Freerideegenskaperna så hävdar den sig alltså i speedsammanhang också!:-) Dessutom så går den helt ok i småvågor. Är det någon som ska ut och lufta sin FireMove på Torö imorgon b t w?
-
🙂
Har tyvärr inte hunnit testa brädan själv, men om det är lite choppigt osv så verkar brädan gå väldigt fint.
-
känns som jag har bestämmt mig får bli 130 liters tror jag men fortfarande tveksam på vilken konstruktion som jag ska välja .
Logga in för att svara.