Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RRD FSW 101 liter -06

• ola-h

Medlem
    3 september, 2007 vid 18:57

@Lars_K 410905 wrote:

Plattlandningar ger inte bara lite dingar. Brädan går helt enkelt av på mitten! Och en freestyle är klart klenare (byggd för låg vikt – bra pop, tidig planing etc) än en FSW som ska gå att göra höga hopp med.

Fast många fsw är ju i princip lika lätt byggda som freestylebrädorna, kanske till och med lättare i vissa fall.

• lars_k

Medlem
    3 september, 2007 vid 19:36

Nja. Oftast är väl FS lättare än FSW om man jämför brädor med samma volym och tillverkare. Dessutom är det pga större bredd mer total yta på en FS med samma volym som en FSW. Laminatet i sig måste då vara lättare för att FS-brädan ska komma ner i lägre vikt totalt sett.

• simpa

Medlem
    3 september, 2007 vid 20:18

Man blir fundersam. Det känns som att FSW är det bättre alternativet eftersom det kommer att bli en del plattlandningar/kraschar i och med framåtar etc. Men samtidigt så kommer jag att använda brädan mestadels till freestyle på hemmavattnet. En FSW lär väl fungera ypperligt till freestyle även om den är mer waveinriktad(?!), det är mitt intryck iallafall att en FSW skulle vara 40% inriktad på freestyle och 60% inriktad på wave.

• svenne

Medlem
    3 september, 2007 vid 20:43

Hmm… Var inte du sugen på en Drops?..
    Menar du att min extremt långa och noggrant övervägda recension är skriven i onödan? 😉

• ola-h

Medlem
    3 september, 2007 vid 21:01

@simpa89 411349 wrote:

Man blir fundersam. Det känns som att FSW är det bättre alternativet eftersom det kommer att bli en del plattlandningar/kraschar i och med framåtar etc. Men samtidigt så kommer jag att använda brädan mestadels till freestyle på hemmavattnet. En FSW lär väl fungera ypperligt till freestyle även om den är mer waveinriktad(?!), det är mitt intryck iallafall att en FSW skulle vara 40% inriktad på freestyle och 60% inriktad på wave.

Nu suger jag visserligen fett på freestyle, men jag skulle nog säga att en FSW är 50% freeride och 50% wave och 20% freestyle. Rent matematiskt, alltså. Plus/minus 10-20% beroende på modell.

Enligt mina friistajlande vänner går det att börja ladda freestyletrick på det mesta, men det är betydligt lättare att börja sätta dem på en renodlad freestylebräda. FSWs är egentligen inte speciellt anpassade för freestyle, även om proffsen kan sätta alla trick och vinna WC på dem i hårdvind. Börjar du plattlanda höga framåtar går vad som helst av, så jag tror inte hållbarhet är en avgörande fråga.

Så frågan är helt enkelt om du vill prioritera: bästa möjliga freestylesegling eller möjligheter till bra vågsegling. Dr Masse täcker helt enkelt upp fint i sitt inledande svar. Bara att välja, helt enkelt.

• simpa

Medlem
    4 september, 2007 vid 09:32

@Svenne 411370 wrote:

Hmm… Var inte du sugen på en Drops?..
    Menar du att min extremt långa och noggrant övervägda recension är skriven i onödan? 😉

Jo faktiskt men det var endast två exemplar kvar och jag hade inte så speciellt bråttom så det sket sig, tack för din “utförliga” recension annars 🙂

Ola H. wrote:
    Nu suger jag visserligen fett på freestyle, men jag skulle nog säga att en FSW är 50% freeride och 50% wave och 20% freestyle. Rent matematiskt, alltså. Plus/minus 10-20% beroende på modell.

Enligt mina friistajlande vänner går det att börja ladda freestyletrick på det mesta, men det är betydligt lättare att börja sätta dem på en renodlad freestylebräda. FSWs är egentligen inte speciellt anpassade för freestyle, även om proffsen kan sätta alla trick och vinna WC på dem i hårdvind. Börjar du plattlanda höga framåtar går vad som helst av, så jag tror inte hållbarhet är en avgörande fråga.

Så frågan är helt enkelt om du vill prioritera: bästa möjliga freestylesegling eller möjligheter till bra vågsegling. Dr Masse täcker helt enkelt upp fint i sitt inledande svar. Bara att välja, helt enkelt.

Jag får helt enkelt ta att fundera och återkomma med eventuella funderingar. Men en renodlad freestyle på 95-100 liter tycker jag borde fungera att köra i storlek med apelvikens vågor.. Tack för alla svar!!

• _alexander

Medlem
    4 september, 2007 vid 10:28

annars finns ju brädans bräda goya one 95 http://www.goyasails.com/boards/one_95.php
    verkar vara det du söker egenskapsmässigt, läs testerna dom talar sitt eget språk!
    jag har testat alla i linjen och den är gryyymm!
    http://butik.ohana.se/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=1_7&products_id=208

• joakim-nilsson

Medlem
    6 september, 2007 vid 16:51

klart att set går att rida vågor med en freesryle. jag har ridit vågor både med en freestyle bräda, slalombräda från 95 och en riktig vågbräda. vågbrädan var helt klart bäst men det går bra att ridavågor med en freestyle

• simpa

Medlem
    6 september, 2007 vid 17:00

@JOAKIM NILSSON 412228 wrote:

klart att set går att rida vågor med en freesryle. jag har ridit vågor både med en freestyle bräda, slalombräda från 95 och en riktig vågbräda. vågbrädan var helt klart bäst men det går bra att ridavågor med en freestyle

Ja, men tänker man tillbaka på tidigare år där dem åkte med pråmar om 20 kg i dessa vågor så ska man fan inte vara kräsen (det handlar mer om prestanda än funktion idag).. Just nu står valet mer i pristänkande än om det blir en freestyle eller FSW. Blir nog nöjd med vilken dera. Åter igen, vad skulle man göra utan detta forum, så tack till Steffo och era välbehövliga svar!

• poppo

Medlem
    6 september, 2007 vid 19:13

@JOAKIM NILSSON 412228 wrote:

ja du, allt beror på vad man menar med att “rida vågor”… det går bra att göra med en gammal ytterdörr också.

• simpa

Medlem
    13 maj, 2008 vid 17:35

Jahapp, nu är säsongen igång och dags att köpa! Första bästa, tänker på pris, årsmodell och skick så kvittar det just nu om det är en F eller FSW. Så är det någon som har en freestyle eller freestyle/wave bräda liggandes så kan det vara av intresse, ca 95-100 liter.
    Ska ner till Öland nu 23-25 och tänkte prova på både F och en FSW-bräda och se hur det känns.

• simpa

Medlem
    26 maj, 2008 vid 15:41

Nu har jag velat länge nog.
    Provade Fanatic Skate 97 samt RRD FSW 90 nere på Haga nu. Tror att RRD’n passar min seglingsstil mer, dock så blåste det kanske lite för mycket för skate’n.
    Men det jag undrar är om man skulle köpa en RRD FSW, då kan jag segla både i apelvikens vågor och på choppet hemma.

När jag seglar hemma, inte i vågor dvs och nöter freestyle, skulle det inte fungera bra att bara köpa en freestylefena på ca 23cm att sätta på FSW’n då? Hur skulle det skilja sig mot Skate’n, svårare att poppa och snurra på? Hade tänkt att lära mig vulcan, shuvit, flaka osv.

Generellt sett så är jag snabblärd och bra på det mesta. Så min egentliga fråga är om inte en fena på 23cm på en RRD FSW skulle fungera optimalt som freestylebräda? Och då samtidigt kunna ha samma bräda till att segla vågor med nere i Apelviken med originalfena, eller annan.
    För övrigt så väger jag 75kg och är 186cm lång.

En till fråga, hur är Fanatic FW gentemot RRD FSW? Om jag hittar en Fanatic FW istället och även på den sätter på en freestylfena.

• tim-eriksson

Medlem
    26 maj, 2008 vid 16:41
    simpa;469414 wrote:
    Nu har jag velat länge nog.
    Provade Fanatic Skate 97 samt RRD FSW 90 nere på Haga nu. Tror att RRD’n passar min seglingsstil mer, dock så blåste det kanske lite för mycket för skate’n.
    Men det jag undrar är om man skulle köpa en RRD FSW, då kan jag segla både i apelvikens vågor och på choppet hemma.

När jag seglar hemma, inte i vågor dvs och nöter freestyle, skulle det inte fungera bra att bara köpa en freestylefena på ca 23cm att sätta på FSW’n då? Hur skulle det skilja sig mot Skate’n, svårare att poppa och snurra på? Hade tänkt att lära mig vulcan, shuvit, flaka osv.

Generellt sett så är jag snabblärd och bra på det mesta. Så min egentliga fråga är om inte en fena på 23cm på en RRD FSW skulle fungera optimalt som freestylebräda? Och då samtidigt kunna ha samma bräda till att segla vågor med nere i Apelviken med originalfena, eller annan.
    För övrigt så väger jag 75kg och är 186cm lång.

En till fråga, hur är Fanatic FW gentemot RRD FSW? Om jag hittar en Fanatic FW istället och även på den sätter på en freestylfena.

Vet inte hur duktig du är…

Jag är nybörjare som försöker få jipparna att sitta. Hursomhelst. Jag väger 76 kg, 186 lång. Jag har en freewave på 98 liter och tycker att volymässigt är den kanon!: Eftersom jag kommer surfa mycket i Uppsala är vinden inte helt pålitligt och jag antar att det samma gäller Falun. Då tycker åtminstone jag att det är gott med lite extra flytkraft så man kan guppa relativt lätt. Har inte upplevt att den varit för stor på ett choppigt roxen med 5.0.

Det jag menar är att det är lättare att träna med en större bräda. Om du kollar på de vanligaste freestyle modellerna så ligger väll de flesta runt 100-115 liter? Borde väll tala för att de extra 10 mot en fsw 90 är bra… + att du kan få på en 7.0 rigg eller dylikt istället för ett ~6.4. Vilket jag föredrar eftersom jag seglar mest med 5.7 6.9.
    Så varför inte kolla på en rrd fsw 100 liters istället…?

Fördelar med 10 liter mer på en fsw
    -Lättare att träna på freestyle trick (antar jag..)
    -Lättare att guppa omkring med, Även lättare att dra rigg ( jag har problem med min 98… (mig det är fel på dock)=.
    – Klart bättre att lära sig vågsurfa på en fsw före freestyle (antar jag)

Aja… Bara en lite tanke 🙂 Sen kanske du är grym och sätter fullplansgippar, kan vågsurfa etc redan så då är det en annan femma!

• simpa

Medlem
    26 maj, 2008 vid 16:50

@Tim.Eriksson 469437 wrote:

Vet inte hur duktig du är…

Jag är nybörjare som försöker få jipparna att sitta. Hursomhelst. Jag väger 76 kg, 186 lång. Jag har en freewave på 98 liter och tycker att volymässigt är den kanon!: Eftersom jag kommer surfa mycket i Uppsala är vinden inte helt pålitligt och jag antar att det samma gäller Falun. Då tycker åtminstone jag att det är gott med lite extra flytkraft så man kan guppa relativt lätt. Har inte upplevt att den varit för stor på ett choppigt roxen med 5.0.

Det jag menar är att det är lättare att träna med en större bräda. Om du kollar på de vanligaste freestyle modellerna så ligger väll de flesta runt 100-115 liter? Borde väll tala för att de extra 10 mot en fsw 90 är bra… + att du kan få på en 7.0 rigg eller dylikt istället för ett ~6.4. Vilket jag föredrar eftersom jag seglar mest med 5.7 6.9.
    Så varför inte kolla på en rrd fsw 100 liters istället…?

Fördelar med 10 liter mer på en fsw
    -Lättare att träna på freestyle trick (antar jag..)
    -Lättare att guppa omkring med, Även lättare att dra rigg ( jag har problem med min 98… (mig det är fel på dock)=.
    – Klart bättre att lära sig vågsurfa på en fsw före freestyle (antar jag)

Aja… Bara en lite tanke 🙂 Sen kanske du är grym och sätter fullplansgippar, kan vågsurfa etc redan så då är det en annan femma!

Har vindsurfat sedan -97, är 18 nu, så det är inga problem så. Vill bara höra tankar om hur det skulle fungera rent praktiskt med en FSW med freestylefena på, gentemot en riktig freestylebräda. Om någon har provat det. Litermässigt blir det 90-100 liter med tanke på att vindarna här inte är helt pålitliga om man säger så. Skulle egentligen kunna gå ner mer eftersom jag redan har en tabou rocket 61 på 105 liter, en lite äldre fanatic bee på 104 liter och en till tabou rocket 69 på 125 liter. Men skulle bli svårare att poppa etc då.. Men åter till frågan.

• snaffe

Medlem
    26 maj, 2008 vid 19:31

Svårt att poppa? Tycker att alla brädor jag testat hitills går bra att poppa om du planar och har rätt teknik. Även min Evo 74 går bra att spocka med om det blåser bra. Enda gången jag märkt skillnad är när man precis planar, då är nog en lätt och renodlad freestylebräda lättare att poppa runt med. Det som skiljer mer är hur brädorna beter sig när den väl börjar slajda runt i manövrarna.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RRD FSW 101 liter -06

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.