Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing RRD Global bar v3

• RRD Global bar v3

Publicerad av xshaolin på 20 oktober, 2011 vid 15:59

Ni som har Global V3 ..i manualen omnäms ju alldrig Oh Shit handlesarna i huvud taget. De är inte ens markerade som delar i barens skiss.
    De omnämns inte heller i säkerhetsavsnittet?

Oh Shite handles är ju en rätt speciell sak…
    Är det nån som har koll på varför de inte omnämns…menar de att man aldrig i någon situation skall använda de… och varför är de då där?
    Och annars..kan jag se för mig hur någon som inte vet vad Oh shit handles är och vad de gör blir lite nyfiken och…

”Men …vad är det här för ett lustigt kardborreband ögla? ..ritsh…OH SHIIIIIIITTT… LLOOOOOPPIIINGGGGG”

roland svarade 13 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • roland

Medlem
    23 oktober, 2011 vid 12:51

du verkar dum??? det kanske inte e något att skriva om…att du e dum!!!

• regfellow

Medlem
    23 oktober, 2011 vid 16:13

Haha, säger någon som heter Roland och kommer ifrån Göteborg… då är jag fan hellre dum som XShaolin. Det går åtminstone göra något åt…

• roland

Medlem
    23 oktober, 2011 vid 18:48

Hahahah e det storebror som skriver…. Vad har mitt nick med tråden att göra?? E du dum du med???

• regfellow

Medlem
    23 oktober, 2011 vid 19:11

Don’t argue with idiots, they bring you down to their level and winn on experience…

• roland

Medlem
    23 oktober, 2011 vid 19:26

nu fattar jag inget.. men du kanske har en engelsk manual som du läser citat ur…jag läser inga manualer

• xshaolin

Medlem
    24 oktober, 2011 vid 07:01

Jag omformulerar frågan. Vad skall man med Oh Shit handles, eller i vilka situationer kan de vara bra när man redan har ett bra och modernt quick release system? Är det som backup om man tex tvinnar eller jammar lina / linor som låser quick releasen? Annan funktion/nyttovärde?

Och Roland om du skall komma med personangrepp eller behöver hävda dig på något sätt i din osäkerhet så kan du göra det i något annat forum och bespara dig och oss besväret med försöka hitta vettiga svar mellan allt ditt skitsnack.

• viktor77

Gäst
    24 oktober, 2011 vid 07:15

Oh shit handles kan vara bekvämt att använda för relaunch i lättvind. Vill du paniklanda kiten kan de också vara användbara.

På Global bommen har jag aldrig sett oh shit handles som en del i säkerhetssystemet, men det är klart skulle en lina gå av och du behöver hålla i något är det ju trevligt med ett handtag. Du har väl sett handtagen på kiten för self rescue?

• xshaolin

Medlem
    24 oktober, 2011 vid 07:45

Ok tack Viktor för att du kommer med ett vettigt och konkret uppklarande!

• roland

Medlem
    25 oktober, 2011 vid 03:09

Dumma frågor dumma svar…..
    Hur går det med bajsvattnet (:

• milkman

Medlem
    25 oktober, 2011 vid 05:10
    XShaolin;673904 wrote:
    Ok tack Viktor för att du kommer med ett vettigt och konkret uppklarande!

Eh?? Nä…

O-shit handtag använder du för att flagga ut kiten om du måste. Du fäster leashen i o-shit-handtaget. Alternativt sätter handen i handtaget (och kopplar loss leashen). När du löser ut CL (chicken loop) så flaggar kiten ut på en lina och lägger sig i vattnet.

Att sätta sätta O-shithandtagen på styrlinorna är typ 2005. Nuförtiden sitter flaggningen helst på mittenlinorna för att det är ett mycket bättre ställe att fästa leashen på. Men du kanske har en sån lösning också?

Att det inte finns med i manualen kan jag bara gissa varför. Här kommer tre försök:
    1. De glömde bort att designa bommen med en säkerhetslösning från början. När nån på marknad kom på det tillslut och så blev det den lösning som gjorde minst inverkan på deras beställning till fabriken.
    2. Det var det enklaste sättet att fästa linorna bommen och blev billigare
    3. Det är fabrikens bomdesign med märkets färger och då kom den som fabriken gör den

• xshaolin

Medlem
    25 oktober, 2011 vid 06:23
    Milkman;674007 wrote:
    Eh?? Nä…

O-shit handtag använder du för att flagga ut kiten om du måste. Du fäster leashen i o-shit-handtaget. Alternativt sätter handen i handtaget (och kopplar loss leashen). När du löser ut CL (chicken loop) så flaggar kiten ut på en lina och lägger sig i vattnet.

Att sätta sätta O-shithandtagen på styrlinorna är typ 2005. Nuförtiden sitter flaggningen helst på mittenlinorna för att det är ett mycket bättre ställe att fästa leashen på. Men du kanske har en sån lösning också?

Att det inte finns med i manualen kan jag bara gissa varför. Här kommer tre försök:
    1. De glömde bort att designa bommen med en säkerhetslösning från början. När nån på marknad kom på det tillslut och så blev det den lösning som gjorde minst inverkan på deras beställning till fabriken.
    2. Det var det enklaste sättet att fästa linorna bommen och blev billigare
    3. Det är fabrikens bomdesign med märkets färger och då kom den som fabriken gör den

Den första delen visste jag Milkman och det är så jag uppfattat Oh Shit handles skall användas hela tiden.
    MEN resten av dina uttalanden är jag skeptisk till. Som jag skrev tidigare i tråden så har den ju en ”mittline urflaggningslösning” också och därav min förvirring och därav frågan….

RRD Global V3 är en ”modern” bom och är en vidareutveckling av en bom som länge haft säkerhetslösning (de hade mittline urflaggning med quickrelease på första versonen från 2008 – MEN då utan Oh shit handles) och den är varken billig eller billigt konstruerad.

Vad har du att säga om detta Viktor?

• viktor77

Gäst
    25 oktober, 2011 vid 07:04

RRDs bom Global Bar v3 har självklart ett modernt säkerhetssystem med två fästen för leashen beroende på hur du vill att kiten ska agera. Oh shit handles är som jag skrev inte en del av det säkerhetssystemet.

I lätt vind är det inte alltid det går att relauncha kiten bara genom att dra i bommen, då är det smidigt med ett handtag. Är det riktigt lätt vind och kiten vägrar vrida runt kan du göra ett kraftigt drag i båda handtagen. Kiten kommer då lyfta upp baklänges och du kan snabbt flippa runt den. Detta görs rakt ner i powerzonen, så prova bara i riktigt lite vind.

Utöver handtagen har RRD plastat in båda styrlinorna, så du inte bränner dig ifall du kommer åt linorna. Det är också skönt ifall du surfar i vågor och blir ordentligt spolad. Linorna trasslar då inte in sig så lätt. Infästningen av linorna runt en ring gör att kraften reduceras till hälften där linorna är fästa.

Vill du paniklanda kiten och ha lite bättre koll över hur den beter sig, så kan du dra QR och hålla i ena handtaget. Kiten kommer då släppa all kraft och flagga ner framför dig. Jag har använt detta i vågor då kiten varit påväg att bli spolad.

• xshaolin

Medlem
    25 oktober, 2011 vid 07:25
    viktor77;674014 wrote:
    RRDs bom Global Bar v3 har självklart ett modernt säkerhetssystem med två fästen för leashen beroende på hur du vill att kiten ska agera. Oh shit handles är som jag skrev inte en del av det säkerhetssystemet.

I lätt vind är det inte alltid det går att relauncha kiten bara genom att dra i bommen, då är det smidigt med ett handtag. Är det riktigt lätt vind och kiten vägrar vrida runt kan du göra ett kraftigt drag i båda handtagen. Kiten kommer då lyfta upp baklänges och du kan snabbt flippa runt den. Detta görs rakt ner i powerzonen, så prova bara i riktigt lite vind.

Utöver handtagen har RRD plastat in båda styrlinorna, så du inte bränner dig ifall du kommer åt linorna. Det är också skönt ifall du surfar i vågor och blir ordentligt spolad. Linorna trasslar då inte in sig så lätt. Infästningen av linorna runt en ring gör att kraften reduceras till hälften där linorna är fästa.

Vill du paniklanda kiten och ha lite bättre koll över hur den beter sig, så kan du dra QR och hålla i ena handtaget. Kiten kommer då släppa all kraft och flagga ner framför dig. Jag har använt detta i vågor då kiten varit påväg att bli spolad.

Tack igen! För ett än mer konkret och uppklarande svar!

• milkman

Medlem
    25 oktober, 2011 vid 07:51
    XShaolin;674009 wrote:
    Den första delen visste jag Milkman och det är så jag uppfattat Oh Shit handles skall användas hela tiden.
    MEN resten av dina uttalanden är jag skeptisk till. Som jag skrev tidigare i tråden så har den ju en ”mittline urflaggningslösning” också och därav min förvirring och därav frågan….

RRD Global V3 är en ”modern” bom och är en vidareutveckling av en bom som länge haft säkerhetslösning (de hade mittline urflaggning med quickrelease på första versonen från 2008 – MEN då utan Oh shit handles) och den är varken billig eller billigt konstruerad.

Vad har du att säga om detta Viktor?

Ah, jag missade att du hade en mittflaggningslina också. Då chansar jag på att de helt enkelt kom till efter att de skrev manualen, kanske för att det var en bättre lösning tillverkningstekniskt? Det är ju ingen dum ide heller då det ger fler alternativa lösningar så användaren kan bestämma själv. Men det skulle vara kul om det hade nån annan funktion, även om jag inte tror det har det.

Jag utryckte mig nog dumt, men förtydligar lite: Att göra något på billigaste sätt tycker jag är positivt. Det betyder inte nödvändigtvis att det är ”billigt konstruerad” 🙂

• roland

Medlem
    25 oktober, 2011 vid 12:02

Hahahahah mer dumma svar???
    Milkman gav ett välldigt bra svar baserat på gissningar!!
    Viktor den nya RRD experten….
    Har kört rrd sen 08 och tror dom haft shit hela tiden…..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing RRD Global bar v3

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.