Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › RRD monster, trim
Taggad: racing
-
RRD monster, trim
Publicerad av anonym-anvandare på 9 april, 2002 vid 12:28Någon som har tips på hur jag (90kg) ska kunna få till trimmet på min nyinköpta RRD (billigt på Surfers Paradise) med 8,5-9,5 och 10.0-segel pro race simmer, så att jag ska kunna börja tävla så smått. Jag har bara org. 62-fenan. Dessutom undrar jag hur liten fena jag skulle kunna köpa till för att få max toppfart på halvvind med 8,5 och 9,5? Hoppas du kan hjälpa mej. Tack på förhand!
swe-1 svarade 22 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
Problemet med att få till ett bra trim är att det ofta är väldigt personligt.
Man måste själv hitta det perfekta trimmet, det går oftast inte att kopiera någon annans trim rätt av.
Dock så fungerar vissa segel som bäst med med ett visst trim på nedhal och uthal, och vissa brädor måste seglas på ett visst sätt för att få maximal fart.Hur du sedan skall gå tillväga för att trimma/segla brädan på detta sättet är högst personlig med många variabler som spelar in.
Det hela kan liknas vid ett stor 3D pussel. Om man antar att du har rätt mängd nedhal och uthal i seglet och du har en bra fena som matchar seglet och brädan så måste du själv trimma in mastfotsplacering, fotstroppsplacering, bomhöjd och hängselelinornas längd och placering efter din seglingsstil och kroppsbyggnad.
Du måste även anpassa trimmet efter rådande vågstorlek, vindstyrka och temperatur.Har man ett helt nytt kit som man inte har en aning om hur det skall trimmas börjar man med allting i mitten. Detta eftersom dagens brädor är designade så att de fungerar hyfsat med mastfoten och fotstropparna i mittenlägena. Justera bomhöjden så att den känns bekväm när du planar (efter din längd). Hängselelinorna brukar vara från arbåge till handleden i längd för kryss och något längre för hård undanvind för bättre kontroll. Ett tips är att använda justerbara linor.
Formulabrädor kräver oftast en något högre bom än normalt. Detta beror på att större segel har tyngdpunkten lägre bak vilket gör att när riggen fälls bakåt vid planing så måste bommen höjas för att behålla en viss bomhöjd i lutande läge. Regeln är alltså desto större segel desto högre bom. Större segel kräver oftast också att mastfoten flyttas fram ett par centimeter och ett mindre bak för att få rätt balans i brädan.
Målet är att få brädan att segla så plant som möjligt på vattnet med så liten våt yta som möjligt. Seglas brädan med för stort tryck på mastfoten kommer du få för stor våt yta vilket bromsar (låg nos). Med för lågt tryck på mastfoten seglas brädan för mycket på aktern (hög nos) vilket gör att aktern plöjer vatten framför sig och även luftmotståndet ökar.
Mastfotens placering har en mycket stor och direkt inverkan på ovanstående, men även de andra variablerna spelar in, dock inte i lika stor grad. Något förenklat kan man säga att följande händer:
Mastfoten långt fram = Låg nos
Mastfoten långt bak = Hög nos
Hög bom = Mer tryck på bakbenet, hög nos.
Låg bom = Mer tryck på frambenet, låg nos.
Korta hängselelinor = Mindre tyngd på fötterna, låg nos.
Långa Hängselelinor = Mer tyngd på fötterna, hög nos.
Fotstoppar långt fram = Låg nos
Fotstroppat långt bak = Hög nosDetta är iofs inte ett direkt svar på din fråga, dock kanske det hjälper dig i ditt sökande efter det perfekta trimmet. Glöm inte att notera ditt trim för olika föhållanden och utrustning så att du kan gå tillbaka se vad som fungerade vid ett visst förhållande, och kappsegla ALDRIG med ett trim du tidigare ej testat!
Lycka till!
//JIMMY
-
Hej igen!
Kul att Jimmy orkade skriva en så pass komplett trimguide, jag reagerar lite på hans kommentar “kort hängtamp ger hög nos och långa linor ger låg nos” -det kan nämligen vara så att korta tampar hjälper dej att hänga ordentligt i riggen, så att du avlastar fötterna och istället belastar mastfoten, vilket håller nosen nere.
Om du är duktig på att belasta mastfot och avlasta fötterna när du ska köra maxfart på halvvind med de mindre seglen, bör du kunna komplettera din 62-fena med en betydligt mindre fena. Jag brukar köra smalare brädor för top-end och vet att 59cm bred/ 8,3 segel/ 39-fena är en underbar top-end kombo, jag vet också att 70 bred/ 10,6 segel/ 48-fena ger bra top-end. Jag har inte testat var minimigränsen för fenor på 85cm-brädor ligger för renodlad slalomsegling med 8,5 och 9,5, men det finns säkert någon som kan ge dej ett bra svar. Mvh. Ulf -
Hoppsan!
Du har helt rätt Ulf!
Självklart är det så att korta linor ger låg nos, jag måste ha varit tankspridd…Jag skrev även om det i detta inlägg: http://www.steffo.nu/ubbthreads/showflat.php?Cat=&Board=formwind&Number=58285&page=0&view=collapsed&sb=5&o=0&fpart=
Jag ber om ursäkt, Nästa gång ska jag läsa igenom det jag skrivit, noga.PS. jag har rättat till felet nu.
//JIMMY -
Tack för tipsen Ulf och Jimmy!
Jag har varit ute i kylan och testat, det går bättre och bättre!
Men jag undrar fortfarande hur liten fena jag ska köpa för friåkning och toppfart på halvvind med i första hand 8,5..
Någon som kan ge ett tips så jag inte köper en fena jag aldrig kan använda? måste man kanske flytta in stropparna när man kör halvvind med mindre fena, jag har storlek 45 och har stropparna längst ut på kanten nu när jag kör med 62 fenan?
Tacksam för svar. -
Jag har en grym Kineticfena på 56 cm i nyskick, tuttlebox. tror fenorna tillverkas av Curtis.
500:- ??/Oscar
Linköping 0707-162394 -
För toppfart skall du stå så långt ut på kanten som möjligt för att få mer tryck på fenan. På min Starboard 155 hade jag 56 som minsta fena och den har ungefär samma mått “one foot off” som RRD Monster. Jag skulle tro att minsta fenstorleken ligger runt 50-55cm beräknat på din vikt. Tänk på att en bred fena bromsar oftast mer än en djup (större våt yta), så det är fel att bara titta på längden om man vill ha en fena som bromsar lite. Det bästa är förståss om du kan testa fenan innan du köper den så att du inte köper en för liten. Råkar den vara för stor kan du ju alltid kapa den.
//JIMMY
Logga in för att svara.