• Publicerad av anonym-anvandare på 13 juni, 2005 vid 12:22

Har fått ett erbjudande om att köpa en RRD twintip 90l till ett förmånligt pris. Är dock lite fundersam om det är en bräda som skulle passa mig. Är den svårseglad och vid vilken vindstyrka planar man med ett 6,2kvm? Den kommer att fungera som min endabräda och jag seglar mest i Göteborgstrakten.

Just nu seglar jag på en Mistral Flow 107l. från slutet av 90-talet. Skillnader?

Tacksam för lite kommentarer.

dannew svarade 19 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    13 juni, 2005 vid 12:51

Tja 90 liter är ju inte sådär jättemycket volym direkt, känns nog ganska lite för att vara en freestyle bräda allt beror ju på vad man väger o vilka förhållande man tänker köra i. Som enda bräda skulle kanske en freestyle/wave passa bättre, i alla fall när det ballar i o är mer vågor o rörigare. Kan bli ganska skakit att köra freestyle när förhållandena blir hårdare (om du nu skall köra 4.7 o såhär)

• styret

Medlem
    14 juni, 2005 vid 07:41

vilken årsmodell är det?
    twintip har varit en riktigt bra brädor från dag 1 och är det fortfarande. absolut inget dåligt köp, vad väger du?

jag tycker att en freestylebräda går utmärkt att ha som endabräda förutsatt att man vet att det inte kommer gå dödsbra att vågrida med mera på den

• anonym-anvandare

Medlem
    14 juni, 2005 vid 19:10

Årsmodellen är 2004. Blir den skakig när det blåser i ordentligt? Hur mycket måste det blåsa för att det ska vara kul med en tt90 egentligen?

• robert

Medlem
    14 juni, 2005 vid 20:40

har just den brädan och är väldigt nöjd med den. grym freestylebräda. väger 70 kg, har den som enda bräda o kör med 6,2 5,3 4,5. 6,2an är kanske lite för stor för brädan men det funkar. 5,3an är nog det optimala o då är det riktigt skoj. med 4,5an kan det bli riktigt kul hårdvindsfreestyle. har fått riktigt sköna stunder med den kombinationen. det är ju ingen vågbräda så ska du köra vågor får du nog köpa en vågbräda också.
    //Robert

• dannew

Medlem
    15 juni, 2005 vid 08:09

Tjenare!
    Jag har kört ett helt gäng brädor förra året & i år (testat ca 20 olika). Visst är TT 90 en skön bräda! Du kan säkert använda den som enda bräda lite beroende på vad du vill prioritera och vad du väger.

RRD TT är en snabb bräda som är lättsvängd. Jag har kört den i vågor i Lejet och det funkade, visst en vågbräda svänger bättre, men är då trögare och tråkig i t ex Fiskebäck, Björlanda mm. Väger du inte för mkt och är villig att ta lite kompromisser vid stora (6.5) & små segel (4.0) så blir du säkert nöjd. Jag menar, hur många i Sverige har inte kört som jag gjorde tidigare med TIGA 260 SLALOM, den LEGENDARISKA brädan som enda bräda!?! En tung bräda på ca 90 liter som var snabb och svängde tyckte jag då. Gjorde de första loopförsöken med den -90 efter att ha varit i Danmark och vågridit i en vecka med samma bräda, snyft, nu blev jag nostalgisk….

Köp, surfa och var glad!

PS. Du kan dock räkna med att denna bräda kommer att kännas mindre än den du har idag. DS.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA