Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › RRD twin (99) vs min Gamla RRD FW (109)
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
RRD twin (99) vs min Gamla RRD FW (109)
andreas-h svarade 15 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 26 Svar
-
Vilket projekt!
Har du mer bilder på hur du gick tillväga och hur du tänkt?
Perfekt projekt för vintern kanske?T
Nei, du behøver ikke vente til vintern. Ombyggningen tok 5 timer, med shaping av finner (2timer). Nosen kappet jeg med stikksag og laminerte den på 20 minutter. (Epoxien ble glovarm og jeg måtte kline på med fingrene noe jævelig fort.) Men den blir jo morro åreshape nå 🙂 Nosen er det lekreste og minst viktige på brettet, så en skal jeg virkelig bruke tid på. Appearance is all.
-
Opererte dem ut av min første hjembyggde som hadde trusters. Det var med en klump i halsen at jeg ødela brettet men jeg lovet å reparere det igjen senere. Bør være enkelt å finne noen på nettet. Skal legge ut et bilde av den fula twinseren når nosen er perfekt. Da, blir den stygge gåsungen til den fineste svane. Bare vent Kulingvarnig. Siste ord er ikke sagt. :mad2:
-
Är det någon som har tips på hur man ska placera de nya fenboxarna om man inte har någon produktionstwin att mäta på?
-
Det beror på vilken bräda du utgår ifrån. Men titta på bakre fotstroppen. Du vill sannolikt inte ha fenorna framför foten, eller hur? Jag brukar ofta köra med framkant på mina twins strax framför mitten av bakfoten. Det gör dock brädan orolig på slör, så om du kör det som främsta position och kan justera bakåt borde det vara ganska safe.
Kika på bilden nedan (den är lite sned som du ser m du kikar noga på fenorna).
-
Tack för svaret! Då är nästa fråga hur brett isär man ska ha fenorna. Jag har en f/w på 90 liter som jag använder som lättvindsvågis, tänkte att man kanske skulle få lite bättre svängegenskaper med twinfin.
-
13-14cm isär. Förra året låg de flesta runt 13, men Quatro kör i år 14 på många brädor. I längsled skulle jag säga att Docs bild är rätt långt bak för att vara twin. Jag har oftast kört centrum på fenans bas ca 2cm bakom mitten på foten, vilket kanske är 2-3cm framför Docs placering om jag ser rätt.
Men jag fick t ex höra idag att Kauli kör sina rätt långt bak (dock supersmå och flexiga fenor).
Om du sätter boxens framkant under bakstroppens framskruv borde du ligga bra till. De flesta boxar lämnar sedan rätt mycket justermån bakåt.
-
När jag följer tråden så börjar ju idérna frodas nu med all Twin hysteri!!
Vad vinner man på att bara bygga om tex. en modern vågbräda från 07-08(tex. en stubby ) till en twin som ovanstående skrivare vill göra! Är det inte massa andra parametrar som gör nya Twins så mycket roligare?
-
Tabou kör ju samma shape på single och twin. SURF testade plankorna där twinnen var mer “loose”, fast med sämre kontroll och planingsegenskaper. Min tolkning dock…
-
Hmm, Ola har nog rätt, jag kör med fenorna längre fram än vad jag angett, bilden var inget bra. Hade varit smart att mäta på brädan istället för att ta det ur minnet så här mitt i skidsäsongen…
Bilden nedan är iofs inte heller rak men lite mer rättvisande med bakkant på fenan kring bakkant på stroppen. Längre fram funkar ruggigt bra men är mindre förlåtande.
Bilderna längre ner ger kanske en uppfattning om hur man till exempel kan placera boxarna i förhållande till stropp. -
Heh, De er altså for cool de dér moo boards!
-og det er sagt af en af “the tri-fin-guys”
😉
Logga in för att svara.