Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RRD Wave Swallow VS JP Real World Wave

• RRD Wave Swallow VS JP Real World Wave

Publicerad av highflyer på 17 september, 2004 vid 09:24

Jag har bestämt mig att köpa någon av dem men undrar vilken som är bäst. och vad det är för skilnad.
    Någon som testat båda???

lars_k svarade 20 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • dr-masse

Medlem
    17 september, 2004 vid 09:33

Om du går till http://www.surfdagboken.se så har MC testat bägge (och ett par brädor till) “Dag 56” 2004 och skrivit lite.

Är ju sugen själv… 🙂

Surfa På!

• adde

Medlem
    17 september, 2004 vid 09:35

Varför bara SPbrädor?? Du har ju tex, Starboard Evo (originalet), angulo AmiGu, Naish WaveHybrid som gör superkorta vågbrädor.

Här är lite trådar som behandlar dessa (ffa JP RWW, RRD WS och SB EVO)

http://www.surfzone.se/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=238640&page=&view=&sb=5&o=

http://www.surfzone.se/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=235203&page=&view=&sb=5&o=

http://neilprydemaui.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=350

Tror att MC skrivit lite på http://www.surfdagboken.se (Mattias, 2004), tyvärr måste man läsa om alla bra dagar han haft innan man hittar det man söker laugh.gif

/adde

• ola-h

Medlem
    17 september, 2004 vid 10:04

Jag har kört båda lite kort. JP:n känns lite crispigare och enklare att få att plana (vilket inte betyder att inte RRD kan fås att plana lika tidigt, dock) och känns överlag väldigt säker och enkal att köra, av de kortbreda brädor jag testat är detta den som känns mest åt freestylevåghållet. Skönt plant deck på deanna också.

RRD känns mer vågbräda, tycker jag, och går lugnare i vattnet vilket borde göra at den totalt sätt får ett större spann av segel som funkar (pga bättre kontroll i chop när brädan egentligen börjar bli stor, var den känslan jag fick utan att direkt köra brädan överriggad). Det är grym sväng i RRDn, en typ av sväng som liksom känns inbyggd i rockerkurvan. Kombinationen av sväng och den lugna gången är trevlig. Överlag är det en skatigare känsla i RRDn, kanske skatigast av alla kortbredisar. Det jag personligen inte gillar med RRDn är det välvda decket i tailen, men det är väl en smaksak.

Alla är vi olika, smaken är som baken, bollen är rund och allting har en ända men korven den har två, men mitt personliga val (efter bara en kort test) mellan dessa två brädor är RRD:n och då skulle det ha blivit minstingen 68:an (väger 68kg). Nu kör jag dock själv Starboard och har inte behövt utsätta mig för just deta val i praktiken…

Flera seglare (typ MC, Mackan på SP etc) har kört Swallowen rätt mycket nu, och den kan säkert komplettera den preliminära bild jag har.

• lars_k

Medlem
    17 september, 2004 vid 11:13

Skulle EVO vara originalet? Haha vilken dynga =)
    T.ex kom AHD och Exocet med kort/breda vågisar redan 03. Innan det fanns dessutom diverse “Fish” “powerwave” mfl brädor. Inte riktigt samma men bredden fanns där iaf.

• adde

Medlem
    17 september, 2004 vid 11:27

Allt som är kort och bredd är inte lika…

Fanns ju tex ett antal olika Fish-brädor som också var/är korta och breda men inte alls har samma egenskaper som dagens.

Jag upplevede i alla fall inte att AHD markanadsförde sin Attitude Wave (2003) i samma segment som EVO/RWW/Amigu mfl. marknasförs i idag.

Så som koncept så anser jag nog att EVOn är någon form av originalprodukt.

Man skall väl kanske poängtera att Evon nästan skall ses som en 03/04 produkt. 2004 fanns dessutom Amigun och RRD WaveSwallow 98L på marknaden.

/adde

• lars_k

Medlem
    17 september, 2004 vid 11:39

Då kan man ju lika gärna säga att AHD AW var originalet eftersom den kom som 03:a. Eller har du glömt ett “inte” någonstans.
    Nog marknadsförde AHD AW:n som en radikal vågis:
    “The larger outline boosts the planing and enlarges the range of use. Providing unbelievable sensations, these new shapes will satisfy the most radical wave riders yet remain controllable at all times.”
    Sorry. verkar som jag sabbade ursprungstråden. Bara det att jag reagerar varje gång nån snackar om EVO som “först” och “originalet” när det inte alls stämmer. En ren marknadsföringsbluff helt enkelt.

• adde

Medlem
    17 september, 2004 vid 12:34

Hehe, jo visst saknades det ett inte (nu ditlagt i fetstil, för säkerhets skull).

Det jag menar med EVOsegmentet (om du ursäktar uttrycket) finns ju där, om än (väl) dolt (tidigare planing, brett användningsområde).

Jag upplevde AHD’n (enligt dem själva, har inte seglat den själv) mer som en vanlig vågis som “råkade” vara lite kortare och bredare än en klassisk design. Det finns ju inget egenintresse i att vara kort och tjock (även om jag intalar mig själv det varje kväll laugh.gif), utan det är ju prestandan/användningsområdet som är det viktiga.

EVOn marknadsfördes mera som en vågbräda (med betoning på VÅGridning) för långsamma vågor, onshore osv. Och det är ju också för dessa förhållanden som RWW, WS mfl. marknadsförs.
    Alternativen tidigare har ju varit en freestyle/wave eller en fish.

/adde

• lars_k

Medlem
    17 september, 2004 vid 12:47

Min Aw55:a är helt annorlunda än min Naish 8’3″ (vanlig vågis…).
    AHD:n rider långsamma vågor bättre, planar mkt tidigare etc. Är väl det som AHD menar med “enlarges range of use”.
    Precis de egenskaperna man hela tiden tjatar om att EVO:n och de nya kort/breda RRD och JP brädorna har. Klart att det finns skillnader mellan EVO och AW och de andra. Tex verkar AW:n till synes ha betydligt tunnare kanter än EVO:n. Radikalare…mindre förlåtande…? Skulle vilja testa en EVO nångång…
    Jävligt intressant brädsegment. Men har några år på nacken, faktiskt. Men det verkar hända mkt med shapen. Bra om man kan göra brädorna loosare. Något som JP och RRD verkar ha lyckats med. Vill testa dem oxå för faen… =)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RRD Wave Swallow VS JP Real World Wave

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.