Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RRD Z-ride VS JP Super Sport

• RRD Z-ride VS JP Super Sport

Publicerad av s-gropp på 3 augusti, 2008 vid 09:57

Hej

Jag har under sommaren börjat vindsurfa(precis hemkommen från haga), har lärt mig surfa på en f2 starlit 88/mistral screamer 95 och de har ju inte vart de lättaste.

Men är sugen på en ny bräda nu, och de jag har kollat på är som rubriken säger:

RRD Z-ride
    JP Super Sport

*Någon som har några erfarenheter om de brädorna? för och nackdelar?

*Jag är runt 170 lång och väger runt 70kg, vilken volym skulle passa mig bra då?

Vill ha en bräda som skall plana snabbt och även ha en hög topp hastighet.

mvh

s-gropp svarade 16 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • bjornen

Medlem
    3 augusti, 2008 vid 10:22

Jag tror att z-riden är lite mer åt lättvindsfreeride och super sporten har högre toppfart. Kolla denna test på z-riden
    http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/test-introduction.html

Jag har haft en 150l som jag var riktig nöjd med. Lätt att segla, gippa. Att tänka på om man inte kan vattenstarta är att brädan är ganska ömtålig så man får passa hängselekroken när man tar sig upp på brädan annars blir det lätt ett hål, detta gäller iofs dom flesta brädor som ej är rena nybörjarbrädor.

//Björn

• tim-eriksson

Medlem
    3 augusti, 2008 vid 10:44

Eftersom du bor i Uppsala kommer du antagligen segla vid Alnäs, då ses vi där 😉

Jag är också “nybörjare” och jag har en 98 och en 144. Tyvär blir det så att 144 används mer vid alnäs än 98… Skulle varit perfekt för mig med en 110 eller dylikt så att det är lättare att dra rigg och guppa omkring.

Om du lärt dig på under 100 liters brädor, varför köpa större än vad du måste ha på lokala spotet… Max 120 ?

Jag vet även att Berra (BLES) har en fin AB+ bräda runt 120-125 liter liggandes NY som har några år på nacken. Tror den kommer bli perfekt som första / största bräda. Vet dock inte om han planerade att ha den själv eller sälja..

• hollister

Medlem
    3 augusti, 2008 vid 16:47

Jag har en Z-Ride 150liter som jag är helnöjd med. Gött att kunna dra rigg så man kan segla ut på lite djupare vatten utan att bli liggandes :blush:

JP:n har jag ingen erfarenhet av men den är säkert bra den också!

• Knatte

Gäst
    3 augusti, 2008 vid 17:38

Tror, utan att veta säkert. (Bara läst olika tester)
    Z-riden är mer lättanvänd och inte lika snabb som JP Super-sporten. Helt enkelt en mer användarvänlig bräda om man inte vill vara snabbast i viken. Z-ride brukar alltid få toppbetyg på gippar och användlarvänlighet. Inte lika bra betyg i race och farthänseende.

Super Sport är ju mera en renodlad race/slalombräda. även den inte är en ren slalom/tävlingsbräda. Säkerligen mer krävande att segla på, men lika säkert snabbare och roligare om man behärskar den:tongue:
    Så Super Sport är en snabbare och mera krävande bräda, som behöver mer teknik för att fungera. Så är du lite nyare in branschen så tror jag Z-riden passar dig bättre..

• bicless

Medlem
    9 augusti, 2008 vid 22:05

Hej

För din info.
    Just nu säljer vi ut sista JP supersport 117 FWS 2007 för bara 8790:- på http://www.surfspot.se

Mvh

Bicless

• s-gropp

Medlem
    15 augusti, 2008 vid 23:21

tackar för svaren:smile:

skall iväg och kolla på lite brädor imorgon, har börjat kolla lite på jp-s x-cite ride bräda nu även, det verkar va en fin allround bräda:smile:

brädan kommer ej vara under 100 liter, då jag redan har 2 st sånna vill jag ej ha en tredje, vill ha en som man kan dra rigg me lite lättare (då ja inte fått till vattenstarten? riktigt:blush:)

tim: vi ses vid alnäs:smile:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing RRD Z-ride VS JP Super Sport

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.