Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › RS Slalom problem!
-
RS Slalom problem!
Publicerad av alexxx på 15 mars, 2008 vid 16:53Riggade mitt nya 6,2 på en X9 430 Wave. seglet e ju utvecklat för X6 master å den finns bara som Wave i 430, så jag blev ju glad när jag hittade en beg x9 430 Wave!
Problemet e att akterliket droppar av kraftigt mellan andra å tredje lattan, samtidigt som jag får längsgående veck mitt på mastfickan.
Kan de va olika böjkurvor på x6 wave å x9 Wave?bjornen svarade 17 år sedan 13 Medlemmar · 26 Svar -
26 Svar
-
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med att den droppar av i akterliket, är det att den fladdrar där eller?
Dom längsgående vecken är originalmonterat på alla NPs racesegel. Tror dom sett ut så många år bakåt i tiden.
-
Knatte
Gäst15 mars, 2008 vid 17:26@Alexxx 452035 wrote:
Riggade mitt nya 6,2 på en X9 430 Wave. seglet e ju utvecklat för X6 master å den finns bara som Wave i 430, så jag blev ju glad när jag hittade en beg x9 430 Wave!
Problemet e att akterliket droppar av kraftigt mellan andra å tredje lattan, samtidigt som jag får längsgående veck mitt på mastfickan.
Kan de va olika böjkurvor på x6 wave å x9 Wave?Kan du inte foto seglet, så får du säkert svar på om detta är normalt eller inte..
-
Böjkurvan är i vart fall densamma i X9wave och X9race. Vecken i mastfickan ordnar du med de spacers som du fick med i segelpåsen. Om seglet viker mer under andra lattan än över andra lattan är ett större dilemma – om det stämmer.
-
Körde min gamla RS4 på en X9 Wave. Funkade hur bra som helst.
Som tidigare talare sagt: ta ett foto…
-
….och jag körde RSS 5,8 med X9 Wave och det blev en grym rigg.
Jag har för mig att jag stoppade i en liten spacer högst upp och en mellan i de två nedre.
Jag tror att akterliket bör lägga sig ganska jämt i toppen för att sedan mellan 4:e och 5:e lattan tajta åt lite snävare.
Vecket låter lite mystiskt, är det i den vita nylonen på maststrumpan? -
Jag riggade samtidigt ett RSS 7,2 på en x6 460 mast å de såg helt annorlunda ut jämfört med 6,2: an! Skickar med två bilder, ett på kanten av akterliket fotat från bommen upp mot toppen, å ett på vecken som ligger ganska så högt upp på mastfickan, långt efter den sista cambern. Ska man kanske segla med dom ett par gånger å se hur det ser ut sen?
-
Vecken i mastfickan känns igen, tycker NP brukar se ut så där ungefär, iaf har mina gjort det.
Akterliket tycker jag ser normalt ut, finns mer utrymme för nedhal. Helt OK. -
Helt normal med mastfickan, lite veck där har ingen sexuell betydelse. Tycker precis som getwet att det nog saknas en aning nedhal, dock.
Hugg närmaste konf/speed-räv nästa gång du riggar så är jag övertygad om att du kommer få bra tips!
-
Så här såg RS4orna ut, lägg märke till att det finns veck en bit upp i mastfickan även på dom.
-
Rynkorna 2 dm ovanför där det orangea slutar har alla NP rs. rynkorna längre upp i mastfickan verkar ju lite mysko.
Fast du har ju glömt å dra nedhalet dom sista 5 centimetrarna. drar du det max enligt spec + 1 cm kanske det blir bättre. -
Okey! Tack för tips å råd. Om rynkorna inte har någon sexuell betydelse så kan jag nog leva med de! Får testa lite mer nedhal!:cool2:
-
Dessa två bilder fanns tidigare på NP forum angående trimm av RS5 ( racing ) dom ska droppa mellan latta 2 och 3. Bild 1 rätt bild 2 för lite nedhal.
-
Shit Alexxx, du har ju köpt på dig värsting grejor. Är det full satsning för ”KM FulltÖs” 2008 som gäller? Blir farligt det här… vad har du mer köpt på dig din rackare… måste hålla koll på konkurenterna…
Logga in för att svara.