Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › RS4 provad…
Taggad: racing
-
RS4 provad…
swe-16 svarade 20 år, 9 månader sedan 13 Medlemmar · 30 Svar
-
Ok Jimmy.
Som glad amatör skulle det vara intressant att få en fingervisning om vad prylar för “114 000:- plus fenor och andra tillbehör!!!” kostar som dig efter att sponsorerna gjort sitt. Fattar att du kanske inte kan säga det men det vore mycket intressant.Detta är inte avudsjuka utan nyfikenhet.
/feg
-
Svar till:
4 segel a drygt 9000:- st. blir nästan 40 000:- !!!!!
4 master ca 8000:- st. 32 000:-
3 kolbommar a 9000:- st: 27 000:-
1 bräda (räcker det?): 15 000:-
114 000:- plus fenor och andra tillbehör!!!TL varför skall du ha så mycket prylar?
2 riggar + 1 bräda möjligtvis 3 fenor räcker. Det är bara grabbar med dåligt tävlingpsyke som behöver det du rablade upp :-). Utan vinterslit i gymmet, tiden på vattnet, alärt hjärna på banan så kan du ha hur mycket utrustning som helst, du är ändå rökt. Har du gjort din hemläxa kan du känna dig lugn utan 114.000 kr
Lycka till i sommar
P[/ QUOTE ]
-
Hej Feg!
Eftersom jag seglar under Skidsports flagg så har jag vissa förmåner och vissa skyldigheter som jag inte kan gå in på i detalj . Jag har några andra sponsorer på gång men det är inte riktigt klart ännu, slutar troligen med att jag får råd med en extra rigg eller nåt, inga jättepengar alltså men man får va glad för det lilla… För några säsonger sedan när jag inte hade någon form av sponsorer så la jag ca 30-40000kr per säsong på nya prylar, då har jag inte räknat av de pengar jag fick in för de gamla prylarna vilket gör att den faktiska kostnaden var ungefär hälften. Den summan räckte för att slåss i topp tio i svenska cuppen och det trots att jag har kasst tävlingspsyke och saknar alert hjärna på vattnet… (jobbar på det nu)
//JIMMY
-
Seglade VLT-brädan typ 1991 på en gammal Surfpartner PAL från 1986 och minns att jag hade en hård dust om plats ungefär 175 (ca 400 startande) sista slören mot en betydligt nyare Mistral Equipe.
Givetvis en haltande jämförelse men ändå: Hur stor skillnad gör 2004-prylar mot 2003? Kan man ha kul och känna att man har lite tätkontakt eller blir man hopplöst efter med gamla grejor? -
Tackar för svaret.
Jo, jag fattar att vilkor och ersättningar kan vara ett känsligt ämne. Ditt svar ger ändå en tydlig bild av hu fina deal sponsorerna kan ge.
Verkar nästan som om den enda vägen till vettiga grejer, förutom att vara bäst och fixa sponsor, är att köpa fjolårs beggat.
Lycka till med psyket osv i kommande tävlingssäsong.
/feg -
Hej, känner mig nästan tvungen att lägga lite ord till en “intressant” diskussion, står precis i beslutande ställning om att köpa ett komplett 2003 års set, bräda, riggar, för att börja tävla i formula….men det verkar som om det finns mörka moln på himeln, MÅSTE man ha det senaste sena för att över huvudtaget ha kul på tävlingsbanan, eller är man sjömil efter direkt efter start, för att man åker omkring på förra årets grejer???? Hur allvarliga är inläggen som är negativa? Hur allvarliga är inläggen som är possitiva?
Jag hade hoppats att kunna åka runt på alla tävlingarna som finns i formula cupen i sverige i år, hus fru och barn till trots, men om det är på förhand hopplöst, så vet i fan om jag ens köper grejerna…..inte för att man siktar på toppskiktet, men det vore ju kul att känna att man har på banan att göra i alla fall.
Ni som tävlade förra säsongen, hur var skillnaden mellan 2002 års och 2003 års material? Jo jag förstår att de duktiga hade nya grejer och de sämre hade 2002, men var det tätklunga (2003) och tomt och sen resten (2002) eller var det en hygglig blandning?mvh
blivande formula tävlare -
Åsså svarar jag som inte ens seglar formula…
Men jag har tittat en hel del på formula-grejor och har lite planer på att tävla i typ mellansvenska och ett par andra tillställningar så småningom. Så jag har ställt en del frågor i ämnet till folk som kan (tävlar).
Och om jag skulle köra formula i år så skulle jag tveklöst skaffa fjolårsgrejor. Man får ju otroligt mycket mer för pengarna, helt enkelt. Av de tävlingar/träningar jag sett så har inte “årets grejor” haft någon tokavgörande roll, utan det är bästa seglaren med bäst koll på trimmet som avgör.
Första året handlar nog ändå rätt mycket om att “lära” sig formula, då tror i alla fall inte jag att de senaste grejorna spelar så där överdrivet stor roll (om man nu inte råkar ha en säck dollar över och tycker att kartongnytt senaste värsting är fest!).
Lycka till å Surfa På!
-
Hej Formula Freak
Du behöver inte vara orolig. Med förra årets bästa prylar kan du placera dig bra i svenska cuppen och vara med och känna på hetluften.
Jesper Kujala blev 11:a förra året med en bräda från 2002. Själv seglade jag också en bräda från 2002 och kännde inte att det var fel på brädan utan på mitt sätt att segla på banan. Att välja rätt fena och segelstorlek och att ha koll på trimmet betyder mycket mer än prylarnas årtal och att ha det senaste.
Har du dödskoll på fysik, taktik och trim, ja då börjar prylarna betyda mer.
Med 2003 års bästa grejor. NP Gaastra North, Starboard, Fanatic, Mistral så kommer du mycket långt.
Med en bra bom och en bra fena ännu längre.Har man en bra bom så kan du ha den flera år. Lika med fenor och master lite beroende på märke.
En bra custom Deboshei fena från 2002 kommer även i år vara en av de bästa fenorna.
Sattsa tiden och pengarna på att lära dig trimma prylarna istället för att köpa det senaste. Gäller alla nybörjare.
Sen är det ju alltid kul med nya saker, men då vet man ju vad man behöver och slipper köpa på sig dyra saker som kanske inte hjälpte i slutändan när det var orken som tröt eller du står på startlinjen med en 9.8 och du skulle haft en 12.5 för att plana, men felbedömt vinden totalt på stranden, eller en annan klassiker, missat starten pga att du gått omkring på land och snackat skit.
Då spelar det verkligen ingen roll vilken årgång på prylar du har. Inte ens med ett super duper RS4 i guld för $$$$$ kommer du att vinna det racet.
Hoppas verkligen vi ses på en tävling i år.
// Dala, SWE-131 //
-
Hej blivande formula tävlare.
Hoppas du inte skräms av all utrustningssnack. Det verkar vara samma snack inför varje säsong. Det hör liksom lite till sporten. Det är kul med prylar :-). Men när väl säsongen kommer ingång tonas utrustningsnacket ned.Första säsongen är ett läroår oavsett om du kört racing eller slalom innan. Efter 10 års uppehåll från racing köpte jag så 1 bräda och 2 riggar det var år 2000. La väl ca 15-20′.Sedan har jag byggt ut och uppdaterat mig lite varje år. Min uppfattning är att skillnaden mellan de olika årgångarna på utrustning skiljer mindre från varje år (har dock inte provat de nya RS4:orna än). 2003 var det flera seglare som använde 2002 års utrustning som låg långt upp i resultat listan. Ju längre tid man behåller reglerna oförändrade desto mer lika kommer förmodligen utrustningen bli år från år. Då kanske det är viktigare att välja rätt modell. En 02:a från ett märke kan ju vara bättre än en 03:a från ett annat. Men ärligt talat satsa på den utrustning som passar din plånbok. Om du väljer kända märken ökar ju tryggheten av “rätt” val. Åk sedan på de tävlingar som passar dig. Förhoppningsvis kommer du tycka det är kanonkul. Det gjorde i varje fall jag. Jag vet inte ens om det är någon som är första års formulare som går direkt upp i topp 10 oavsett utrustning. Själv kom jag omring kring 20-plats första året. Sedan har jag plockat några placeringar varje år. Hade jag trott att jag skulle slå mig in bland de 5-10 bästa med en gång skulle jag nog bli rätt knäckt. Dom är ju ändå rätt duktiga där uppe.
Skall bli kul med nya att kampas mot på startlinjen. Varmt välkommen i sommar!
-Peter -
Håller med tidigare inlägg till 100%. Hör man inte till det absoluta toppskicket i sc så kan man absolut köra på 1-2 år gamla prylar. Ett alternativ om man helst vill ha nya prylar är ju att köpa gun´s forumla segel som kostar lika mycket nya som neilpryde eller gaastra kostar beg efter en tävlingssäsong dvs runt 4000kr. Gun kom på 5 plats i eurocupen förra året bland segeltillverkarna och det borde ju säga en hel del om prestandan.
//Nicklas -
Hej,
Med risk för att få skit för att jag gör reklam…men jag chansar ändå eftersom det har börjat diskuteras sponsring här.
Jag seglar inte Formula själv men som gammal jolleseglare tycker jag att det ser grymt kul ut i lätta vindar.
Har planer på att ta hem lite utrustning för detta men avvaktar nog själv med att börja segla Formula ett tag. Mest pga tidsbrist.Jag letar efter Test/Team-seglare som vill köra Aerotech-segel(+ ev. andra märken och produkter) och som har tänkt sig att tävla. Du behöver inte vara jätteduktig utan det viktigaste är att du är en rolig kille/tjej och tycker det är fantastiskt kul med vindsurfing.
Jag säljer Aerotech Sails genom Ytspänning och deras Formula-segel VMG ser väldigt bra ut och informationen jag fått är att det också är ett väldigt kompetent segel. Dessutom har det 100% gridmonofilm med Pentex i stora delar av seglet vilket gör att livslängden och vikten helt klart påverkas positivt.
AerotechSails -VMGSå, är du intresserad och motiverad, slå mig en pling på 073-5805093 eller maila christian.hallgren@ytspanning.se
Christian Hallgren
http://www.ytspanning.se -
Svar till:
Det var väl det jag menade….
Robert Åberg såg jag också ska ha 4 RS4…
4 segel a drygt 9000:- st. blir nästan 40 000:- !!!!!
Hoppsan, det var ju bara seglen, är detta rubbat eller???
Denna sport (Formula Windsurfing) har ju blivit helt galen, vem har råd med bara segel för 40 000:- om man inte är sponsrad, sen är väl alla som köper Formula segel sponsrade på något sätt, så varför ta dessa helt galna priser…
Sedan 4 master ca 8000:- st. 32 000:-
3 kolbommar a 9000:- st: 27 000:-
1 bräda (räcker det?): 15 000:-
114 000:- plus fenor och andra tillbehör!!!
Inte undra på att formula aldrig kommer slå eller bli en OS-gren!!!
Är det inte dags att lägga ner formula nu?
Jag kör själv och tycker det är dökul, men det är en helt galen sport!/TR
[/ QUOTE ]
Liten undran bara, det är väll ändå endast tillåtet att tävla med 3 segel, och kollar man dessutom på bomfronten så klarar hawaiian pro line bommen samtliga av rs3 linjens segel, med ett spann på 220-308cm.
Varför skulle man ha hela tre st bommar?Och har man 12,5 11,0 och 9,8 i segelgarderoben som många har så klarar man sig på 2 master, inte 4.
-
Anledningen till att ha kompletta riggar är för att det sällan finns tid mellan racen att rigga om. I bland hinner man inte in till stranden alls och det händer ju att det blåser mer eller mindre än vad man trodde när man stod på land.
Det är nästan bättre att ha två kompletta riggar än tre som man måste rigga om. Då slipper man ofta beslutsamhetsångesten innan ett race och man får bättre självförtroende att man valt rätt. Har missat många starter pga av det…
//JIMMY
-
…skall väl tilläggas att det Jimmy säger är applicerbart för top 10-15 i Sverige…annars gäller ditt resonemang Nordgren….finns ingen anledning att lägga massa tusen på en extra bom och mast om man inte strider om topplaceringarna och inte har råd att missa ett enda race
tycker
Per
Logga in för att svara.