Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › RS:Racing evoII
-
Paradoxalt nog så verkar “mitt” märke, Challenger sails, lägga till segel i sin linje inför 09. Men det beror mest på att den varit väldigt gles nu ett par år. I år har jag haft 5.8, 6.6, 7.6 och 8.4
Ser ut som om linjen runt 6-7 kvadrat blir så här nästa år:
5.9, 6.4, 7.0, 7.7Känns bättre..
Mattias: kommer aldrig glömma den… 🙂
-
@andersbq 509973 wrote:
Jag tycker att det åtminstone borde vara ett krav att regga minst 8 brädor och 11 segel. I Svenska Cupen och i alla andra tävlingar för den delen. Allt måste vara av senaste (eller näst senaste) årsmodell. Då blir det mera rättvist.
Det är ju i princip så det har sett ut med nuvarande regel. Seglarna har tagit med varenda slalompryl de har och sen har de reggat det som verkat passa bäst. Nu kommer de antagligen resa med det de reggat, kanske i dubbel eller tredubbel uppsättning ifall nåt skulle paja.
-
Känns som om 6,7 är en död storlek numera, North Warp kommer att finnas i 9,8 – 9,0 – 8,0 – 7,0 – 6,3 – 5,7 – 5,2 (tror jag)
-
Vad som skrämmer mig (om jag har rätt) är att NP specificerar 2 master för vissa storlekar, dvs genom att använda olika längder på masten så får seglet olika karaktär och passar då bättre för vissa vindar?
6.2 slalom 01-01-2009 x9 Ultra 430/x9 Ultra Wave 400
7.0 slalom 01-01-2009 x9 Ultra 430/x9 Ultra 460Kommentarer?
-
@tobhed 510820 wrote:
Vad som skrämmer mig (om jag har rätt) är att NP specificerar 2 master för vissa storlekar, dvs genom att använda olika längder på masten så får seglet olika karaktär och passar då bättre för vissa vindar?
6.2 slalom 01-01-2009 x9 Ultra 430/x9 Ultra Wave 400
7.0 slalom 01-01-2009 x9 Ultra 430/x9 Ultra 460Kommentarer?
Kommentar: Kan du göra det krångligare/mer villrådigt inför konsumenten gör det!! Tjäna dollars dollars….såklart..!
-
Det kan ju vara så också att en kortare mast (lite mjukare) passar en lättare seglare bättre än en tyngre seglare som kan behöva en styvare mast för att utnyttja seglet bättre.
Hansen Sails har två olika rekommenderade till en del storlekar t ex. mycket för att man ska kunna anpassa maststyvhet efter seglarens vikt. -
tobhed;510820 wrote:Vad som skrämmer mig (om jag har rätt) är att NP specificerar 2 master för vissa storlekar, dvs genom att använda olika längder på masten så får seglet olika karaktär och passar då bättre för vissa vindar?
6.2 slalom 01-01-2009 x9 Ultra 430/x9 Ultra Wave 400
7.0 slalom 01-01-2009 x9 Ultra 430/x9 Ultra 460Kommentarer?
Låter som att dom har kortat ner luffen med 2dm och har ökat ytan mellan 2:a lattan (bomlattan) och fjärde lattan. Så att man får mer bukyta och mindre tvistyta.
Att ha mastrekomendationer så att seglet funkar för vanligt folk är ju inget fel. -
ja det var ju en tanke som slog mig också, ska bli intressant och se vad de ger för nåt officielt statemant ang masterna sen i alla fall. Här en bild, dock har jag ingen aning om det är nya slalom eller racing
-
Är samma med min 6.6, skall fungera både med 430 o 460. Jag gillar lätt känslan med 460 bättre (såklart)
-
En kortare mast gör gärna att riggen känns mer “svampig” för oss som har lite mer tyngd att hänga i med när det blåser på ordentligt;)
-
Trots mina ringa 75 kg så upplever jag precis samma sak som ni lite tyngre gubbar. Så tycke och smak spelar nog in en hel del här…
-
På mina vågsegel trimmar jag ofta känslan genom att köra antingen lång eller kort mast. Jag gjorde det även på mitt 6.6 Superspeed (bred mastficka men utan cambers) men just nu har jag inget cam-segel som har luff som passar två mastlängder.
Jag vill dock minnas en diskussion om masteer med Ian Fox som är inblandad i utvecklingen av Severne. Han menade att de hade problem med att normala master helt enkelt var för styva för speed, i alla fall den typen av speed de kör i sandy point. De hade till och med planer på att konstruera extramjuka master, men av marknadsföringsmässiga skäl så blev det inte så.
En spekulation är kanske att när det är extremt platt och det kanske lönar sig att köra mindre segelyta relativt vindstyrkan (som de verkar göra i Sandy Point) så ger en mjukare mast mer dynamik i seglet på djup slör.
Kanske vore det något att testa även för er här hemma, i alla fall på de lite plattare ställena. En segelstorlek mindre, men i gengälld en mjukare, kortare mast. Det mindre seglet skulle ge mindre motstånd, men tack vara den mjukare masten ändå fyllas ut och bli dynamiskt, även på slör.
Log in to reply.