Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing RS:Racing evoII

• kapten-k

Medlem
    23 oktober, 2008 vid 22:42

@Ola H. 510951 wrote:

På mina vågsegel trimmar jag ofta känslan genom att köra antingen lång eller kort mast. Jag gjorde det även på mitt 6.6 Superspeed (bred mastficka men utan cambers) men just nu har jag inget cam-segel som har luff som passar två mastlängder.

Jag vill dock minnas en diskussion om masteer med Ian Fox som är inblandad i utvecklingen av Severne. Han menade att de hade problem med att normala master helt enkelt var för styva för speed, i alla fall den typen av speed de kör i sandy point. De hade till och med planer på att konstruera extramjuka master, men av marknadsföringsmässiga skäl så blev det inte så.

En spekulation är kanske att när det är extremt platt och det kanske lönar sig att köra mindre segelyta relativt vindstyrkan (som de verkar göra i Sandy Point) så ger en mjukare mast mer dynamik i seglet på djup slör.

Kanske vore det något att testa även för er här hemma, i alla fall på de lite plattare ställena. En segelstorlek mindre, men i gengälld en mjukare, kortare mast. Det mindre seglet skulle ge mindre motstånd, men tack vara den mjukare masten ändå fyllas ut och bli dynamiskt, även på slör.

Har lite samma teori som dig här, jag tror det har med twisten i seglet att göra, på en djup slör när man är riktigt överriggad så vill man ha så pass mycket twist i toppen på seglet att man inte rycks upp på tå när det kommer en by, detta gör att man kan ha kroppsvikten längre fram och på så vis trimma brädan plattare på vattnet= snabbare +mer kontrol
    Destu djupare slör destu mera twist vill man ha.
    Dock tycker jag alltid själv att jag vill ha den styvare masten, men det beror nog mycket på våra förhållanden här. Skulle inte vilja ha mjukare mast på mina rsr 7.2 och 6.2, möjligen skulle jag önska att min 460 x9mast var lite styvare, men detta kan lika gärna bero på att jag kör fel fena eller att rockerkurvan i brädan inte stämmer med tryckpunkten i seglet osv osv osv!

Nån som har kört både rsr och evo 1 i samma storlek? känns evo 1 mjukare??

• surfan

Medlem
    24 oktober, 2008 vid 13:25
    Kapten K;510980 wrote:
    Nån som har kört både rsr och evo 1 i samma storlek? känns evo 1 mjukare??

Ja det har jag men jag upplever ingen skilnad. :cool2:

• hankloose

Medlem
    24 oktober, 2008 vid 14:41

Jag tycker Evo 1 känns lite lättare i händer lite mer neutral i gippar. Kanske något mindre bottern drag men man blir inte överriggad så tidigt som med RS R.

Föressen släpper jag alla min segel snart vem vill ha?

6.2 Evo 1 Använd 3 gånger 6.7 Evo 1 Använd 5 gånger 7.2 kanon fräscht och 7.8 helt ny i bubbel plast först till kvarn…..

• benke-2

Medlem
    24 oktober, 2008 vid 15:08
    Hankloose;511144 wrote:
    Jag tycker Evo 1 känns lite lättare i händer lite mer neutral i gippar. Kanske något mindre bottern drag men man blir inte överriggad så tidigt som med RS R.

Föressen släpper jag alla min segel snart vem vill ha?

6.2 Evo 1 Använd 3 gånger 6.7 Evo 1 Använd 5 gånger 7.2 kanon fräscht och 7.8 helt ny i bubbel plast först till kvarn…..

Tjena
    Jag vill köpa 6,2 evo 1 och kanske 6,7 också
    /Benke

• p-malmkvist

Medlem
    24 oktober, 2008 vid 15:20
    benke.;511152 wrote:
    Tjena
    Jag vill köpa 6,2 evo 1 och kanske 6,7 också
    /Benke

Köp 7.8:an också, så kan jag köpa din gamla 7.8 i vår när jag blivit lite rikare..:wink:

• kapten-k

Medlem
    24 oktober, 2008 vid 17:29

hank jag kan vara intresserad av 7.8an, pris? ingen som har en 8.4 till salu?

• surfan

Medlem
    24 oktober, 2008 vid 17:54
    Kapten K;511182 wrote:
    hank jag kan vara intresserad av 7.8an, pris? ingen som har en 8.4 till salu?

jag kan ha en 8.4 tillsalu:cool2:

• hankloose

Medlem
    26 oktober, 2008 vid 13:39

BRa då tar benke 6.2 6.7 Kapten K 7.8 vem tar 7.2? den kanske bästa storleken?

• tobhed

Medlem
    14 november, 2008 vid 21:15

nya evo II

• tobhed

Medlem
    14 november, 2008 vid 21:17

en till, mycket tvist är det i alla fall

• kapten-k

Medlem
    14 november, 2008 vid 21:47

Ser helt sjukt ut med så kort bom! Nästan så orginal iden med bommen igenom seglet ser vettigare ut!

Funkar säkert, frågan är hur mycket bättre det blir!

• mgs

Medlem
    14 november, 2008 vid 21:48

det värka vara nya JP slalom de kör på

• mgs

Medlem
    14 november, 2008 vid 22:05
  • jester

Medlem
    14 november, 2008 vid 23:01

Går säkert bra, men vackra är dom inte.. Iaf inte innan man vant sig…

Ser nästan lika illa ut som F1 bilarna ev. kommer se ut 2009: Ful vinge

*hrrr*

• hankloose

Medlem
    16 november, 2008 vid 16:40

Tobbhed kanske borde ändra sin signatur……

No more mauisails va det nån som viskade i mitt öra

Sida 3 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing RS:Racing evoII

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.