Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › RS:Racing evoII
-
@Hänkö 521242 wrote:
E man junksurfare som jag så är dom ganz spitzen-neue…!! Ok..Larsch..jag vet att jag lever i det förgångna…!! Sorry…ska inte upprepas..! särskilt inte i Tobbes Tråd hehe!!
Det är förlåtet, di gamle ser faktiskt vettigare ut!
-
Personligen tror jag EVO II:an blir lite jobbig i duckgipparna. Eller löser det sig om man har tillräckligt hög ingångsfart och lutar seglet rejält framåt?
-
BUDDA;521159 wrote:någon som har något pris på dess vackra thing
Öhh… Vackra? Nä… Butt ugly! Men går säkert bra…
Förstår grundtanken med att lattan skall böja sig som ett ‘S’, men hur får dom buken att ligga still? Eller är det så att istället för att vandra lite bakåt så upphävs det så att den initialt stannar kvar där den skall vara, och faktiskt tom kan vandra framåt en aning? Låter en aning läskigt om så är fallet?
-
@Jester 521279 wrote:
Öhh… Vackra? Nä… Butt ugly! Men går säkert bra…
Förstår grundtanken med att lattan skall böja sig som ett ‘S’, men hur får dom buken att ligga still? Eller är det så att istället för att vandra lite bakåt så upphävs det så att den initialt stannar kvar där den skall vara, och faktiskt tom kan vandra framåt en aning? Låter en aning läskigt om så är fallet?
Jester..om du inte har kollat så kika in på hemsidan så får du se “magiken” i deras lilla “film” men lägg märke till hur öljetten-tamparna inte rör sig hehe! Ja…det är otroligt vad man kan göra med lite computerassistans. Jag är skeptisk tills jag provat och sett dom live.
http://rsracing.neilpryde.com/index.php?option=com_content&task=view&id=52&Itemid=119Men mig som referens är inte mycket att hurra för !! Ho ho…! Maui-Santa-Sails rules
-
Är inte lattorna extra mjuka i bakkant(vilket jag inte tror) så kommer ju inte seglet att twista där om du inte är idiot överriggad.
Däremot så har man ju mer akterlik och en kortare mast vilket gör att seglen twistar mer än -08,
Troligtvis funkar seglen ruggit bra ändå! vilket de gjorde även förra året! -
Hoppas för Neil Pryde´s skull att den där killen inte kan rigga…:tongue:
-
Pryde verkar, precis som en del andra loft, ha dumpat extra förstärkningar i akterliket. Iofs så är väl seglen så bra nu för tiden så att risken att akterliket fladdrar sönder är borta?
-
Ser att fler och fler slalomseglare kör midjesele istället för sittsele.
Fattar att det kan underlätta gipparna och att man inte ser lika S/M-mässig ut på vattnet men vad gör det för seglingen egentligen?
Någon som bytt till midjesele som vet? -
@Kapten K 521315 wrote:
Är inte lattorna extra mjuka i bakkant(vilket jag inte tror) så kommer ju inte seglet att twista där om du inte är idiot överriggad.
Jodå det kommer att tvista mer, även om lattorna är jämnstyva över hela längden (däremot är animationen kraftigt överdriven i “High Wind”). Tro mig eller testa att byta lattor på dina egna segel så ska du se vad som händer med akterliket. Egentligen är det fantastiskt vilken skillnad det blir i hur akterliket faller ur bra man byter någon smärre styvhetsgrad.
Nackdelen med hela idén – vilken f ö varken är ny i windsurfing eller vanlig segeldesign (har själv deltagit i segeltester där vi testat yta upp och ned längs akterliket – är att man till slut får dålig kontroll på akterliket men visst blir det ett jävla mos när det vill sig väl. Avsaknad av kontroll visar sig främst på kryssen och därmed ska seglet enligt teorin gå sämre på kryssen om eftersom det blir svårare att få bakkanten att “bita till” – låt vara att flera här nog skiter stort i det. Personligen tror jag inte att detta är en revolution. Bättre att ha ett vanligt segel och dra nedhal utav bara helvete när det brallar istället.
-
jag böjer mig för expertisen, men jag tror inte jag skulle märkt nån större skillnad, köpte för övrigt ett gaastra , skall bli kul att testa, de har ju normalt akterlik.
-
Hur vore det om ni lägger pengarna på lite bättre neopren och hänger med ut och seglar, istället för att sitta här och kåta upp er?
Log in to reply.