Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Ruggigt snyggt (sportfoto med tilt-shift)

• konstantin

Medlem
    21 juni, 2007 vid 19:26

ja riktigt snygga bilder coolt format han har fixat på bilderna. 3d, typ:laugh:

• ola_p

Medlem
    21 juni, 2007 vid 19:52

Effekten kommer av att han använt tilt/shift optik. I detta fallet så är det tilten som är det intressanta, genom att luta filmplanet (eller sensorn) i förhållande till optiken så kommer skärpedjupet bli snedställt.

För mer info, se exempelvis: http://photo.net/equipment/canon/tilt-shift

• fesen

Medlem
    22 juni, 2007 vid 01:34

Har funderat på sådan optik för närbild/makro. Nu blev jag ännu mer nyfiken.

• mag

Medlem
    22 juni, 2007 vid 05:16

klart annorlunda och spännande! Har jag aldrig sett förut.
    /Magnus

• ola_p

Medlem
    22 juni, 2007 vid 09:34

Jag jagar (lite halvengagerat) mellanformatsoptik med trasig slutare för att bygga nått eget. Prislappen på canons T/S gluggar är lite hög för att man skall köpa en sån som leksak…

• styret

Medlem
    24 juni, 2007 vid 00:39

http://www.davidburnett.com
    här är en annan fotograf som jobbar med samma teknik tror jag. kolla särskillt in albumen aftermath och olympics 2004

här är en guide hur du kan fuska dej till effekten ola
    http://recedinghairline.co.uk/tutorials/fakemodel/

• ola_p

Medlem
    24 juni, 2007 vid 11:41

Aftermath var ju en del riktigt coolt i.

Jodå, att det går att fuska lite i PS vet jag, men det blir ju inte samma sak, även om det kan se ganska trovärdigt ut (dessutom är det fusk).

• pure

Medlem
    29 juni, 2007 vid 08:02

Testade med en vindsurfings bild men det är svårt att få till det. Helst skall man ju ha tagit bilden lite mer uppifrån och gärna fler objekt i bilden.

• svenne

Medlem
    29 juni, 2007 vid 08:50
    pure;393364 wrote:
    Testade med en vindsurfings bild men det är svårt att få till det. Helst skall man ju ha tagit bilden lite mer uppifrån och gärna fler objekt i bilden.

Jag kör fuskvägen rätt ofta och fotosjåppar till samma effekt, men det är en kinky wet dream att kunna lägga beslag på en fetebälg till kameran. 🙂
    Pure, det ser inte “verkligt” ut för att oskärpan ligger över objekt som egentligen borde ha skärpa, till exempel surfaren längst till vänster som har suddigt segel men skarp bräda. Mixtra lite med hur mycket fade-effekt du lägger på masken så får du snart till det.

• styret

Medlem
    29 juni, 2007 vid 09:15

hade en bälg till min practica, sen gick huset sönder så jag sålde den till lite underpris till en bekant. nu har jag köpt adapter för practicaobjektiven till min dslr…
    har jag ångrat det ett par gånger tror du.

• pure

Medlem
    29 juni, 2007 vid 14:07

@Svenne 393382 wrote:

Jag kör fuskvägen rätt ofta och fotosjåppar till samma effekt, men det är en kinky wet dream att kunna lägga beslag på en fetebälg till kameran. 🙂
    Pure, det ser inte “verkligt” ut för att oskärpan ligger över objekt som egentligen borde ha skärpa, till exempel surfaren längst till vänster som har suddigt segel men skarp bräda. Mixtra lite med hur mycket fade-effekt du lägger på masken så får du snart till det.

Det har du rätt i.. har lite svårt för att se vad som skall ha skärpa och inte men nu när du säger det så borde den till vänster haft det.

• styret

Medlem
    30 juni, 2007 vid 06:31

tänk såhär. allting som ligger i samma djup-plan på bilden bör ha samma skärpa/oskärpa (det är ingen absolut sanning men en hjälp i början när man håller på med det här, shift betyder väl att ma vinklar objektivet horizontelt och får samma effekt fast tvärtom?).

använd det läget i quikmask där du bara fadar upifrån och ner och var noga med att få linjerna du drar spikraka. nu ser det lite snett ut tycker jag

Det är därför det blir som du säjer, att det ser verkligare ut om man har en bild snett uppifrån. blir ju lite konstigt nu iomed att seglaren borta vid bryggan som måste vara typ 50 meter bort, också är i fokus. hade bilden vart tagen snett uppifrån hade han ju kommit i ett annat djup-plan
    men det är bara att lajja på. labba labba labba så kommer det bli grymt!

är min observation kring det där med shift rätt? har för mej att jag har sett att folk vinklar bälgarna snett ibland.
    det här är egentligen inte ute efter samma effekt men det borde väl också vara tilt/shift eller en immitation iallafall? där ser man vridningen i horizontalled.
    http://defekt.se/?page_id=919

• ola_p

Medlem
    30 juni, 2007 vid 10:32

Shift påverkar inte skärpedjupet i någon större utsträckning. Kika på länken som jag postade tidigare för förklaring på vad shift är bra för. Det är tilten som skapar det snedställda skärpeplanet, och den kan ju ske även vridet, vilket det ser ut som den första skatebilden är. Dvs, optiken lutar snett ner till vänster (om jag tänker rätt).

• styret

Medlem
    30 juni, 2007 vid 18:06

den här lösningen är skön. blir som en jävligt avancerad version av lensbaby. Som förövrigt är hur feta som helst.
    fan om man hittade en bälg till pentacon så borde man få den billigt som fan. det skjulle vara grymt.
    om ni ser nån. Hojta till!
    ska gå och kolla på den i tillbehörskatalogen från back in the days nu. på framsidan till katalogen står det Pentacon Deutsche Demokratische Republik.

• ola_p

Medlem
    30 juni, 2007 vid 18:29

Jag såg den där, var typ nått sånt jag tänkte slänga ihop om jag kunde få tag på billig mellanformatsoptik…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Ruggigt snyggt (sportfoto med tilt-shift)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.