Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rullsand söndag förmiddag?

  • Rullsand söndag förmiddag?

    Publicerad av dude på 17 maj, 2008 vid 14:39

    Hej!

    Vi är nog två som drar oss till Rullsand imorn på söndag förmiddag. Är det någon mer som kommer dit, kanske några locals som kan visa oss hur saker och ting går till? :laugh:

    _frippe_ svarade 16 år, 4 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • poppo

    Medlem
    17 maj, 2008 vid 17:23

    jag åker nog upp. om de inte ändrar prognosen för hundrade gången.

  • dude

    Medlem
    17 maj, 2008 vid 18:15

    Är denna vägbeskrivning lätt att använda för att komma dit?:
    =================
    Kör E4 mot Gävle. När det är 2-3 mil kvar till Gävle så ska du svänga höger in på en väg mot Älvkarleby. När du kommer till Älvkarleby ska du följa väg 76 mot Skutskär o Gävle. Innan du kommit till Skutskär ska du ha sett en skylt till höger där det står Rullsand. När du är framme vid Rullsand så för du leta efter öppningar i bommarna för att kunna köra in och rigga nära vattnet och slippa gå 200 meter med prylarna.

    Är ovan vägbeskrivningen rätt? Beskrivningen nedan från en annan spotguide säger:
    =========
    Rullsand har ryktet att vara i världsklass, egentligen heter stranden där man kör Brämsand, Rullsand ligger till höger. Vågorna bryter på sandrev. Vid nordvästlig vind blir det hyffsad sideshore. Ostlig vind blir grym sideshore och är att föredra.

    Vägbeskrivning: Vid Dalälvsbron söder om Gävle svänger du av från RV 76 mot Rullsand. Följ skyltarna mot campingen. Väl framme sväng första vänster. Är bom nummer 2 stängd, kör runt den till höger, det är trångt men det går. Kör tills vägen tar slut och promenera sedan genom tallskogen ner till stranden.

    …alltså att stranden man egentligen kör på heter Brämsand vilken ligger till vänster (väster?) om Rullsand.

    Det vore ju dumt att snurra runt första halvtimmen eller så när man kommer dit och bara vill få ordning på prylarna och komma ut på vattnet! 🙂

  • poppo

    Medlem
    17 maj, 2008 vid 19:52

    jo, det stämmer väl bra. ger en version till på samma tema:

    sväng av E4 precis innan det där kina-hotellet där robert wells spökade, fortsätt väg 291 upp tills den sluter samman med 76:an. vid dalälvsbron söder om Gävle svänger du av från RV 76 mot Rullsand. följ skyltarna mot campingen. väl framme sväng första vänster. kör så långt ned det går.

    synd bara att det verkar bli nästan rak nord, hade vart snaskigare med nordost-ost… men man är ju desperat.

  • dude

    Medlem
    18 maj, 2008 vid 18:29

    Tack för vägbeskrivningen poppo!

    Då vet man hur Rullsand är i rak nord, 3½ grader i luften och ca 8 grader i vattnet 🙂

  • gurra1978

    Medlem
    18 maj, 2008 vid 18:36

    Blåste det något dude? Har du några bilder. Du får komma ner till västkusten istället. Här är det barfota segling med sommardräkt som gäller.

    img_7974.jpg

  • dude

    Medlem
    18 maj, 2008 vid 18:45

    Ja, inte har ni något ishav som delar med sig av istiden vid nordliga vindar. 🙂 Men det var kul att få lite “hård” vågsegling i alla fall 😀

    Visst är jag på att komma ner – ser fram emot att seglingen kommer igång nu igen.

  • per_m

    Medlem
    18 maj, 2008 vid 19:41

    Då var det dax gurra säger upp mig imorgon, ses snart!!!

    Tyvärr inga bilder från rullsand men väl värt resan!

    /Per

  • goose

    Medlem
    18 maj, 2008 vid 19:55

    Hur var det då? Vind? Vågor?

  • robin

    Medlem
    19 maj, 2008 vid 07:28

    Vad hade ni för förhållanden? Var det värt resan?

  • _frippe_

    Medlem
    19 maj, 2008 vid 09:51

    Rak onshore och lite stökigt. Ca 1,5 meters vågor kanske, men inga linjer direkt… Seglade först 5.0 vilket var för stort. 4.5an och en 86 liters vågis var perfekt för mina 85 kg.
    Helt klart värt resan tycker jag eftersom det var mina första dag på vågprylarna i år. Men NV eller Ostligt bör det nog vara om man ska ge sig dit igen. Väldigt smidig resväg nu när E4an är utbyggd. Fyra korsningar/avfarter från Solna till stranden tror jag 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rullsand söndag förmiddag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.