Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rushgard…erfarenhet!!

• Rushgard…erfarenhet!!

Publicerad av matsb på 21 juni, 2004 vid 23:39

Mors,

Är det nån som brukar att använda sig av Rushguard under högsommaren?
    Brukar ni komplettera med shorts också eller blir organen tillräckligt varma utan… smirk.gif
    Fyller dom nåt syfte…?

Rashguard_4000-03.jpg

Ps. (längtar tillbaks till Hawaii, när man körde bara i neopren väst och ett par Quicksilver short´s…..var tvungen… grin.gif)
    mats

anonym-anvandare svarade 20 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    21 juni, 2004 vid 23:53

Först och främst skall vi klarlägga en missuppfattning i Sverige. Det heter rashguard, det vill säga, den skall förhindra att man river upp sig på bröstet när man ligger o paddlar massa timmar på surfbrädan(pga vax å t ex sand). Med rashguard får man oxå några bonusar. Den ger ett visst skydd från vädrets makter. Den har en viss isolerande effekt på kroppen och skyddar mot solens strålar.

Jag har av vana använt rashguard under dräkten ett antal år nu vilket tajtar upp dräkten en aning och så imbillar jag mig att det har en ngt isolerande effekt. (Har en 3mm vågsurfingvåtdräkt).

Det är nog rätt individuellt. Är du på resa utomlands så köp den där…brukar vara rätt dyra här och utbudet går inte överhuvudtaget att jämföra med andra marknader (Oz, HI, Canarias)
    Kör hårt.
    /David

• gugge

Medlem
    22 juni, 2004 vid 07:57

Kan nog hålla med. Men det där med att den skulle värma vet är jag tveksam till, men grymt skönt att ha under dräkten.

/H

• anonym-anvandare

Medlem
    22 juni, 2004 vid 08:37

Har alltid en kortärmad under dräkten för att slippa skavet som kan uppstå efter några timmar. Kör du bara med rushgard och bordshorts så snarare kyler den pga vinddraget genom det blöta tyget. Den är ett bra skydd mot sol.

• matsb

Medlem
    22 juni, 2004 vid 12:32

Mors Davo,

Rashguard…..en liten miss av mig. smirk.gif
    Har testat att köra med ett par underbara NP shorts 1,5 mm en högsommar. Var klockrent om man ”jobbade” på en del. Vissa av Rashguarden har en neopren beläggning på 0,5 mm eller 1mm (men då kanske det inte är klassiska rashguards…?)

bermuda.jpg

Får väl ta och göra ett eget empiriskt test!
    snart sommar grin.gif grin.gif

hadé
    mats

• apelbapel

Medlem
    22 juni, 2004 vid 12:34

Kan intyga, bara rashguard blir kallt.

• anonym-anvandare

Medlem
    22 juni, 2004 vid 14:03

En rashguard med o.5 mm neo är grymt bra komplement till shorts, shorty och kortärmad dräkt. Den stänger ute kylan hyggligt utan att stoppa blodeflödet i underarmarna. Anders

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Rushgard…erfarenhet!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.